Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ändrar jag i /etc/hosts ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver få veta hur man "kommer in och ändrar" i:

/etc/hosts i OS 10.6 ?

det jag vill lägga till i slutet på denna fil är:

74.208.105.171 gs.apple.com

Hur bär jag mig åt ?

Mvh Michael

Ps: Att det är terminalen som gäller, tror jag mig förstå men som sagt. Hur skall jag skriva in detta komando, ja det är frågan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-09-17 10:20

Varför duger inte det som du får via namnuppslagningen:

bash-3.2$ dig gs.apple.com

; <<>> DiG 9.4.3-P3 <<>> gs.apple.com
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 36328
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;gs.apple.com.                  IN      A

;; ANSWER SECTION:
gs.apple.com.           3600    IN      CNAME   gs.apple.com.akadns.net.
gs.apple.com.akadns.net. 300    IN      A       17.151.36.30

;; Query time: 495 msec
;; SERVER: 10.0.9.22#53(10.0.9.22)
;; WHEN: Thu Sep 17 10:17:06 2009
;; MSG SIZE  rcvd: 83

Utan du måste tvinga fram en annan maskin som inte verkar ha någon koppling till Apple:

bash-3.2$ dig -x 74.208.105.171

; <<>> DiG 9.4.3-P3 <<>> -x 74.208.105.171
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 11291
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;171.105.208.74.in-addr.arpa.   IN      PTR

;; ANSWER SECTION:
171.105.208.74.in-addr.arpa. 86400 IN   PTR     telesphoreo.org.

;; Query time: 37 msec
;; SERVER: 10.0.9.22#53(10.0.9.22)
;; WHEN: Thu Sep 17 10:17:28 2009
;; MSG SIZE  rcvd: 74

Din rubriksättning säger nämligen inget om anledningen/bakgrunden till varför du vill göra detta. Och då du inte gör det så är det ännu svårare att besvara frågan.

PS. Och det är inget kommando (som du kallar det) utan en rad (med data/info) i en fil som du tänker på.

Det är det som är poängen att man INTE får någon koppling till Apple.

Så hur skriver jag in:

74.208.105.171 gs.apple.com

på slutet av raden i:

/etc/hosts

Ps: Om jag får det att fungera så lovar jag att skriva full info, OK

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-17 12:09

testat sudo nano /etc/hosts ?

sudo emacs /etc/hosts

control c för att spara och sedan avsluta.

/etc/hosts är en fil lika väl som filer i din hemkatalog. Öppna den med valfri editor, skriv in texten och spara. Finder visar normalt inte /etc men man kan gå till den från Gå-menyn och skriva in /etc så visas den. Annars kan man lämpligen köra någon terminalbaserad editor som t. ex. vim/ex eller någon av de andra förslag du har fått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-21 23:55
Ursprungligen av Marcus K:

/etc/hosts är en fil lika väl som filer i din hemkatalog. Öppna den med valfri editor, skriv in texten och spara. Finder visar normalt inte /etc men man kan gå till den från Gå-menyn och skriva in /etc så visas den......

Använt ovanstående metod och klistrat in ändringen och försöker spara. Får hela tiden svaret: "dokumentet hosts kan ej sparas"

Kasta inte bort ditt liv på terminaleditors. Ladda hem t.ex. TextWrangler (gratis) och välj "open hidden" från filmenyn och sedan öppnar du och redigerar precis som vilken textfil som helst.

Och naturligtvis gör du en kopia på filen innan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-19 17:59
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kasta inte bort ditt liv på terminaleditors. Ladda hem t.ex. TextWrangler (gratis) och välj "open hidden" från filmenyn och sedan öppnar du och redigerar precis som vilken textfil som helst.

Och naturligtvis gör du en kopia på filen innan...

Man skulle väl iofs kunns öppna mappen med "Gå till mapp..." som Marcus K föreslog, och sedan öppna filen med Text Edit. Bara man är noga så att man sparar som ren text, jag tror iofs att filen kommer att öppna Text Edit i det läget från början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-22 00:59
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kasta inte bort ditt liv på terminaleditors. Ladda hem t.ex. TextWrangler (gratis) och välj "open hidden" från filmenyn och sedan öppnar du och redigerar precis som vilken textfil som helst.

Och naturligtvis gör du en kopia på filen innan...

kan tyvärr inte öppna hosts filen med TextWranger

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-22 13:13
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kasta inte bort ditt liv på terminaleditors. Ladda hem t.ex. TextWrangler (gratis) och välj "open hidden" från filmenyn och sedan öppnar du och redigerar precis som vilken textfil som helst.

Det fungerar inte (åtminstone inte intuituvt på Apple-manér i allafall). Jag har provat. Däremot så fungerar "Open File by Name..." har jag upptäckt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-17 13:06

Om någon är intresserad av orsaken tt göra det s¨kan ni läsa här Caching Apple's Signature Server - Jay Freeman (saurik)

Tack för alla svar!!

Fick min Iphone 3Gs 32 från TRE:se, det tog 2 dagar från jag beställde i butik tills att den kom med posten idag.

Ja det handlar om Jailbreak och jag tror inte att det fick pratas om det på detta forum, jag kanske har fel där!!

Det är precis som Stickan säger att det går att läsa om det där.
Dev Team säger att man "skall" göra på detta viset och då gör jag det

Är som sagt helt grön på detta med Iphone

Tack än en gång.

Tips: Visa dolda filer enkelt i Snow Leopards dialogrutor - MacWorld

Mac OS X innehåller en himla massa filer som de flesta användare aldrig rör. För att både skydda dessa filer från onödigt mixtrande och för att hålla hårddisken till synes mindre rörig har Apple gjort många av dem dolda för Finder och andra program.

Du kan fortfarande komma åt dessa filer via terminalen, och det finns även ett kommando för att alltid visa dem i Finder. Men om du bara då och då vill komma åt en dold fil, och fortfarande föredrar en städad hårddisk utan en massa “.DS_Store”-filer och annat, finns ett nytt knep i Snow Leopard.

I det nya systemets öppna- och sparadialoger kan du helt enkelt klicka shift-kommando-punkt så visas dolda filer och mappar tillfälligt. Med hjälp av detta kan du till exempel enkelt komma åt /etc/hosts-filen via Skrivtext.

För din del är det ingen ide med att ändra hosts-filen. Det är till för folk som sparat sin ECID SHSH på Sauriks server, för att kunna nergradera till 3.0 igen.

Har filen rätt attribut?

Grön på det här men liksom i DOS kan en fil ha en massa attribut (Skrivskyddad, Hidden, executeable etc).
Gissar att man måste ändra här innan man kan peta i den.
Sedan får man väl ställa tillbaka till ursprungsvärdena.

En tvåminutare med google torde avslöja vilka kommandon vi pratar om, attrib hette det i dos.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-22 11:26

Gör som inlägg #4 föreslår. Skrivs i terminalen. Navigera i filen gör man med piltangenterna, spara görs med ctrl + O och nano stängs med ctrl + X. Inga konstigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-22 12:09
Ursprungligen av gaimasa:

Gör som inlägg #4 föreslår. Skrivs i terminalen. Navigera i filen gör man med piltangenterna, spara görs med ctrl + O och nano stängs med ctrl + X. Inga konstigheter.

Efter timmar av googlande hade jag äntligen kl 04:00 löst problemen;-)
[B]problem 1[/B]: password --> had tidigare lämnat blankt, men terminal accepterade inte detta. Ändrad nu.
[B]problem 2[/B]: navigering --> som gaimasa påpekade ovan - så sker detta med piltangenterna
[B]problem 3[/B]: sparande --> försökt med "spara" men fungerade inte. Sedan hittade jag

Citat:

ctrl O

men eftersom klippa klistra sker med cmd så försökte jag först med cmd O, men inte funkade tills jag gjorde rätt, dvs [B]ctrl O[/B]

Om ändringen fungerade, vet jag dock inte än...

1
Bevaka tråden