Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker en speciell typ av program för grafer

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 01:28

Har letat efter ett program som man kan ange X och Y värden manuellt eller från en textfil typ komma separerad eller typ excell/Numbers, och som sen ger ekvationen och ritar en graf. Gärna där man kan justera axlar, zooma in mm i grafen också.
Mer avancerade ekvationer än räta linjer, andra och tredjegradare alltså.

Dom jag hittat är antingen väldigt gamla, otroligt dyra eller alldeles för avancerade/stora/komplexa.

Alltså ett lättanvänt enkelt program med avancerad ekvations framtagning (heter väl inte så men klockan är snart halv två)

Skulle ju vara jädra bra om det fanns till iPhonen också.

Har vi några matte genier här som sysslar med sånt som kan ge lite tips?

När man letar efter program till Mac (och PC) så är bästa stället att göra det Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker Har du letat där?

Du kan också titta i din dator: Program > Verktygsprogram > Grapher

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 09:21
Ursprungligen av Taz_1999:

När man letar efter program till Mac (och PC) så är bästa stället att göra det Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker Har du letat där?

Du kan också titta i din dator: Program > Verktygsprogram > Grapher

Japp, har letat i versiontracker, på apple and google med sökning "curve fitting" och varianter.

Primära för mig är att få ekvationen från plottade datapunkter inte tvärtom som typ Grapher.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 09:27

Har tittat på den tidigare men alldeles för mycket, 95% av en massa lulllul, som jag inte behöver, men om inget annat hittas verkar den bli en av kandidaterna.

Omni Graph Sketcher verkar ju supersmidigt.
The Omni Group - OmniGraphSketcher

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 09:29
Ursprungligen av pressplayontape:

Omni Graph Sketcher verkar ju supersmidigt.
The Omni Group - OmniGraphSketcher

Japp, sett den tidigare, men inte vad jag letar efter se svaren ovan.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2009-09-03 15:24
Ursprungligen av Cekari:

Alltså ett lättanvänt enkelt program med avancerad ekvations framtagning

Har vi några matte genier här som sysslar med sånt som kan ge lite tips?

Tyvärr är det inte helt lätt att kombinera kraven ovan. Det är sällan så enkelt som att mata in data, trycka på en knapp och sen få en färsk, nybakad ekvation i sin korg, i alla fall inte om tillämpningen är någorlunda seriös och har rimliga kvalitetskrav.

Själv använder jag R för regressionsanalys, men det kan knappast kallas enkelt eller lättanvänt. En möjlig kandidat skulle kunna vara pro Fit, som jag dock inte använt själv. Det är jämförelsevis billigt och verkar hyfsat lättanvänt. Jag vet även folk som använder Excel (huvaligen) för regressionsanalys.

Kanske går det att hitta något ännu mer passande om du berättar mer om problemet du vill lösa?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 17:23

Ska fösöka spot

Det är ju så att jag själv hade ett sådant program en gång i tiden för windows och en kompis hade ett liknande för sin mac, tyvär har jag ju då totalt glömt vad det hette och kompisen är ju borta sen några år och letande på nätet ger inte det resultat jag vill.

Men med risk för att säga och stava fel:
Best fit regressions analys.

Det vill säga 2 datapunkter ger en rät linje y=xa+b

Tre datapunkter kan ju passa : en linjär typ oven, en kvadratisk y=x^2a+b eller en logaritmisk y=logx.... exponentiel mm

Flera datapunkter kan ju ge de ovan samt tex dena typ: y=x^3a + x^2b + c

Sedan blir det ju bara mer och mer complext när man får funktioner som blandar flera grejor som sinus, log etc i en tredjegradare eller polynom av ännu högre grad.

Upp till och med 3:e graden gick ju att programera in i en grafritande casio räknare för 20 år sen som då tog fram vilken som hade Best Fit och också hur formeln såg ut som funktion och också visade en graf med tracking zoom mm.

Tyvärr lånade grabben både räknaren och mina med stort besvär framtagna programmerings-steg för detta och lyckades ha bort allt.

Typ av resultat som man kunde få som exempel genom att ange ett antal datapar, dvs mer än några få:
(OBS! detta är en saxad bild från KaleidaGraph på deras hemsida då jag inte har nått bättre att visa)

Om du har googlat och letat på Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker har du säkert redan hittat detta?

Download Regression Analysis - CurveFitter 4.5.3 Free trial - Nonlinear regression analysis - CurveFitter
Nonlinear Least Squares Regression - CurveFitter 4.5 software download - Windows - VersionTracker (samma som ovan)

Söker man på curve fitting så hittar man dessa nio, du har kollat alla dem?

Windows (9 st):
Search - VersionTracker

Mac OS X (3 st):
Search - VersionTracker

Jag hittade ett online-verktyg för detta också:
Simple Regression Page
(Länken fanns i denna artikel: Regression: Fitting Functions to Data )

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 19:15

Taz, jag ber om ursäkt, men jag suger väl på att söka, finns några där jag inte känner igen.

Ska läsa och prova so fort jag hinner/kommer hem.

Tack tack

De flesta regressionsprogram förutsätter att du har en idé om vilken typ av samband som föreligger. Du måste alltså själv ange om det ska vara linjärt, polynomiskt, logaritmiskt etc. Om jag förstått dig rätt vill du förutsättningslöst jämföra olika modeller för ett givet dataset och det blir då ganska många regressionsmodeller som måste definieras och köras manuellt. Om du även är inne på icke-linjär regression så är finns det ju oändligt många möjliga modeller och, ja det säger ju sig självt, det kan bli rätt tjatigt att göra detta med t.ex. Solvern i Excel.

Det finns dock ett fiffigt program, TableCurve, som jag använde för rätt länge sedan som automatiskt anpassade tusentals olika linjära och fr.a. icke-linjära modeller till mina data och snyggt och prydligt rangordnade dem efter bäst förklaringsgrad. Enkelt grafiskt gränssnitt och snabbt gick det också. TableCurve 2D finns tyvärr endast för Windows (och DOS). Systat är de som säljer TableCurve idag tror jag. Möjligt att du kan hitta packages för R med motsvarande funktionalitet men då utan det grafiska gränssnittet.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 23:38
Ursprungligen av M. Sundbom:

De flesta regressionsprogram förutsätter att du har en idé om vilken typ av samband som föreligger. Du måste alltså själv ange om det ska vara linjärt, polynomiskt, logaritmiskt etc. Om jag förstått dig rätt vill du förutsättningslöst jämföra olika modeller för ett givet dataset och det blir då ganska många regressionsmodeller som måste definieras och köras manuellt. Om du även är inne på icke-linjär regression så är finns det ju oändligt många möjliga modeller och, ja det säger ju sig självt, det kan bli rätt tjatigt att göra detta med t.ex. Solvern i Excel.

Det finns dock ett fiffigt program, TableCurve, som jag använde för rätt länge sedan som automatiskt anpassade tusentals olika linjära och fr.a. icke-linjära modeller till mina data och snyggt och prydligt rangordnade dem efter bäst förklaringsgrad. Enkelt grafiskt gränssnitt och snabbt gick det också. TableCurve 2D finns tyvärr endast för Windows (och DOS). Systat är de som säljer TableCurve idag tror jag. Möjligt att du kan hitta packages för R med motsvarande funktionalitet men då utan det grafiska gränssnittet.

Njae, jag använde absolutvärdet av korrelationskoefficienten (tror jag det hette) där 0 var inget sammband och 1 var perfekt passning och jämförde för de olika typerna för sambandet och det som kom närmast 1 var sk. best fit.
Kom just på att det är över 20-25 år sen jag sysslade med det här sist så man är ju lite mossig i kolan nu, lol. Tusan vad tiden går fort nu för tiden

Ja Excel och liknade är inte vettigt att använda här även fast man kan köra cirkulära referencer blir det snabbt jädra komplext och svåröverskådligt.
Även MathCad är lite svårjobbat när man kommer förbi 3:e gradare, ialla fall den jag hade på den tiden.

Ska kolla TableCurve, får en viss känsla att jag känner igen namnet, och när du sa DOS var det nog det jag använde medans kompisen körde på en sån här: Se bifogad bild.

Tack.

Återkommer när jag kollat runt och ev. provat en del av förslagen.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 23:53

Ha, nu blev jag ju nostalgisk och kom på vad jag hade som första "riktiga" dator om man bortser från Sinclair, Commodore, Atari och allt vad dom nu hette.

DataGeneral DG/One: DigiBarn Systems: Data General DG/One, Printer and DG/One Model 2

Skärmen funka ju också som en perfekt rakspegel om man misslyckades med "ljus-sättningen"

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-04 16:12
Ursprungligen av Taz_1999:

Om du har googlat och letat på Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker har du säkert redan hittat detta?

Download Regression Analysis - CurveFitter 4.5.3 Free trial - Nonlinear regression analysis - CurveFitter
Nonlinear Least Squares Regression - CurveFitter 4.5 software download - Windows - VersionTracker (samma som ovan)

Söker man på curve fitting så hittar man dessa nio, du har kollat alla dem?

Windows (9 st):
Search - VersionTracker

<<<<<< Windows versioner bara >>>>>>>>

Mac OS X (3 st):
Search - VersionTracker

<<<<<< 1. Går till KaleidaGraph som jag får titta närmare på trots massa mer än vad jag behöver >>>>>
<<<<<< 2. Finns ingen hemsida längre, troligen nerlagt >>>>>>>
<<<<<< 3. Ouch, $495 och en massa mer än vad jag behöver >>>>>>>

Jag hittade ett online-verktyg för detta också:
Simple Regression Page

<<<<<<< Kul, den funka ju som snabbis om än lite "enkel" >>>>>>

(Länken fanns i denna artikel: Regression: Fitting Functions to Data )

<<<<<<< Hmmm, ser ut som en av dom jag en gång använde när jag syssla med det här och programmerade min Casio räknare. Nostalg och reminders... Kul >>>>>>>>

@ M. Sundom
Japp, ser ut som DOS versionen jag en gång använde och Systat har ju tagit över det hela på gott och ont.
Synd då jag helst vill ha för macen.

Har vart i kontakt med Gabor Nagy som gör Graphing Calculator (och Convert - the unit calculator bl.a.) för iPhonen.
Han planerar att implentera något sådant i näst nästa version när han blir klar med stundande uppgradering.... Hoppas hoppas, håller tummarna.

Wolfram Mathematica Home Edition

Kostar faktiskt inte mer än 195 USD ( 1400 spänn )

Borde fixa biffen. Måhända en viss inlärningströskel....

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-05 00:50

Ok, står £195 här men har aldeles för mycket annat som jag inte har nån nytta av men verkar vara ett skapligt program för dom som behöver det, till och med planeter

Ursprungligen av Cekari:

Ok, står £195 här men har aldeles för mycket annat som jag inte har nån nytta av men verkar vara ett skapligt program för dom som behöver det, till och med planeter

Mathematica är väl det mest seriösa som finns.
Standardverktyg för matematiker, de brukar ha det på schemat.

Det finns ju rena statisktikprogram med.
SAS, Tell-a-graf och Plam är tre namn på program som dyker upp.
Inte hört ngt av dessa sedan 90-talet då jag sålda SAS (tror det står för Statistics Analysis System).
ibland har de här företagen en "liteversion" för studeneter osv. Google is your friend...

funderar du på sas och liknande proffsprogram för statistik skall du kolla på R.

Fantastiskt program och gratis. Lika kraftfullt (o svårt att lära sig som sas)

Jobbar med det dagligen liksom måna här på 99.

PP

Ursprungligen av powerplant:

funderar du på sas och liknande proffsprogram för statistik skall du kolla på R.

Fantastiskt program och gratis. Lika kraftfullt (o svårt att lära sig som sas)

Jobbar med det dagligen liksom måna här på 99.

PP

Kan du länka till tillverkaren? Jag känner inte "måna"

Ursprungligen av Goflorp:

Kan du länka till tillverkaren? Jag känner inte "måna"

R Project

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-05 22:52

Ok, bara för att förtydliga, är INTE intresserad av statestik.

Men ni får gärna fortsätta diskutera här, till slut dyker det väl upp nått.

Ursprungligen av Cekari:

Ok, bara för att förtydliga, är INTE intresserad av statestik.

Men ni får gärna fortsätta diskutera här, till slut dyker det väl upp nått.

Det program du söker återfinns helt klart inom området statistik.

Jag tror personligen att du faktiskt får inventera ihop hjärncellerna och sätta dig ner och lära dig lite för att kunna få ngt ut av det hela.

Som ngn vis man sa ovan, att bara ange lite nuffror och få en färdig formel ur ngt program som skulle vara både enkelt, avancerat och helst gratis blir nog väldigt svårt.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-06 00:07

Nja, det finns ju ett "tekniskt" läge också typ reglerteknik bla. Visserligen är ju många formler gemensamma och har samband och viss del är ju statestik men resultaten är ju bara ett resultat av vissa statistiska formler.
Jag har gjort det här förut så jag vet vad jag behöver, hittar bara det inte, sen sviker ju minnet mig lite också om hur göra detta från början själv.

Enkelt som det här användarmässigt (från tidigare post av Taz):
Simple Regression Page
Fast med polynom av upp till kanske 5 graden samt sammansatta och med auto best fit.

Jag behöver inte hundratals olika digramtyper, bara ett "enkelt" X-Y diagram med zoom och tracing (enkel bild på tidigare post).

Som sagt har byggt detta i en miniräknare (upp till polynom 3 men ej sammansatta) och haft det på en DOS eller windows 3 dator (se tidigare inlägg) utan att egentligen kunna ett dugg om statistik utan mer hur man använde formlerna för att nå ett resultat.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2009-09-17 11:32

Detta iPhone-program poppade upp i App Store för ett litet tag sedan: ProStats. Om det bara är smidigt att föra in datapunkter skulle det kanske kunna vara nåt för dig. Har ej hunnit testa själv, men ska!

DeltaGraph är ett lättanvänt program som finns både till Mac och PC. Kan det vara nåt? Använder det själv i mitt avhandlingsarbete.

DeltaGraph - By Red Rock Software

1
Bevaka tråden