Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig konfigurera flashback.name tjänsten

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-17 09:35

Tänkte köra vpn-tjänsten trådlöst med airporten och min trådlösa router DI-524.
Har skapat ett vpn-konto som ser ut att fungera men jag har kvar mitt gamla ip
fortfarande, vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-17 09:46

Det ser ju ut att funka, jag tycker att det ser ut som om du har flashbacks IP på bilden. Om du provar den här länken så får du upp information om både vilken yttre IP du änvänder för stunden och vilken ISP du nåt nätet igenom. Med flashback har jag för mig att det brukar bli någon skum ISP med en IP reggad i Lund. Om det inte funkar som det ska så kanske du ska gå in i "Avancerat"-inställningarna för VPN-tunneln och bläddra runt bland flikarna tills du hittar en liten kryssruta som handlar om att tvinga all trafik via VPN-tunneln om den är igång.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-17 09:58

Ahh nu verkar det fungera, hade kanske för brått tidigare.

Finns det någon inställning som startar vpn-tjänsten automatiskt?

Vad jag vet går det inte att starta den automatiskt. Men man kan visa VPN-status i menyraden uppe vid klockan (förkryssat i dina inställningar ovn), så det är ju bara ett menyval bort att få igång den.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-17 16:56
Ursprungligen av Taz_1999:

Vad jag vet går det inte att starta den automatiskt. Men man kan visa VPN-status i menyraden uppe vid klockan (förkryssat i dina inställningar ovn), så det är ju bara ett menyval bort att få igång den.

Okej, ja den inställningen hade jag faktiskt lagt in och den är bra.

Om jag vänder på frågan: finns det någon inställning som kopplar ner min ordinarie
uppkoppling om/när vpn-tjänsten lägger ner?

Jag googlade på något liknande för en tid sedan och hittade någon som byggde en koll av att den är igång och om den inte är den, koppla upp.

Man kan väl göra det motsatta, om man skapar ett Applescript sparar det som program, så kan man lägga in det bland startobjekt. Det scriptet skulle kunna kolla var 10 minut eller så vilket IP som rapporteras på siten What Is My IP Address? - IP Address Lookup, Internet Speed Test, IP Info, plus more (det fanns en liknande site ovan) och om det är "fel" nummer så kan den försöka koppla upp igen, om det inte funkar, stänga av program som har med internet att göra, om de är igång.

Denna lösning fungerar även om det inte går att skriva ett Applescript som aktiverar VNP, vilket jag inte vet om det går. För surfa och läsa av webbsidor och avsluta program kan Applescript defintivit göra.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-17 19:20

Låter som en mycket bra ide, tyvärr är det här med script mer än vad jag klarar av.

1
Bevaka tråden