Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar inte antennen till Airport i PM G5. Hjälp!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte ett Airport Extreme till Power Mac G5. Jag har hittat kortplatsen och datorn hittar Aiport-kortet. Man var tusan finns antennkabeln. Precis bredvid kortet sitter det ett antal (5-6) tunna kablar nedstuckna på en plint. "Kabelhärvan", som sitter ihop med en "strumpa" går in under typ fläkten och sitter fast där,men det kan väl inte vara antennkabeln? Den brukar ju vara ljus och typ endast en kabel. En antennkabel måste väl ändå finnas i datorn?
Hjälp mottas med tacksamhet!

Du tänker rätt, sladden ska sitta där någonstans.

Kan det vara den där flera små svarta kablar sitter i en svart "sockerbit" nedstucken i en plint bredvid kortet? I så fall kan man undra hur den sitter fast i andra änden under fläkt och metallsockel i botten på datorn?

Det tror jag inte.

Du kan ju se om du hittar något som hjälper här.
OWC Installation Video at OtherWorldComputing.com

Såhär ser det ut i manualen.

Tack för infon. Jag har sett manualen, men det verkar som om det inte finns någon antenn i min. På din bild ser det ju ut som antennen sitter fast synligt i andra änden till höger i bilden. Jag fattar inte detta!!!

Nu blir jag riktigt fundersam. I denna tråd står det att alla Power Macs levererades med en extern antenn.
Apple - Support - Discussions - can I pick up wireless (card and ...
som ser ut så här
Airport Extreme Antenna for G5 Tower $28.77
Stämmer verkligen det (jag har aldrig sett någon) och är det ingen kabel inne i maskinen som standard för att ansluta till Airport Extreme-kotet? Nu har jag ett Airport-kort som hittas, ingen intern kabel att ansluta till kortet vad jag kan se och ingen extern antenn. Är det någon som kan sprida lite ljus om hur det ligger till? Är det alltså nödvändigt med en extern antenn?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-17 10:03
Ursprungligen av Ian Curtis:

Är det någon som kan sprida lite ljus om hur det ligger till? Är det alltså nödvändigt med en extern antenn?

Den externa antennen ser ut som ett T i grå plast och sitter i bakkant på chassit (på utsidan). Även om antennen saknas bör du kunna se fästet där den ska sitta, det är ett runt snäppfäste. Från fästet bör det gå en kabel som du ska klicka i airportkortet.

Anledningen till att det är extern antenn är att PowerMac G5 har ett metallchassi.

Tack för din info! Jag kan inte hitta något snäppfäste på baksidan. Bifogar en bild.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-17 10:42

Det verkar som om du har en nyare G5, dvs en dualcore. Dessa har inte anslutning för extern antenn.

Kortet för dessa maskiner är något annorlunda och kärver ett litet dotterkort (riser/runway) för att monteras. Jag anatar att du har detta kort iom att datorn hittar airportkortet. Antennen sitter bakom en plastbit inuti höljet och sladden bara SKA finnas någonstans i närheten av kortplatsen för airport/bluetooth-kortet.

Ok, rhesus tack, det är en dual! När du skriver dotterkort, är det för att få kortet att fungera, sätta dit antennen eller är det helt enkelt för att det ska sitta fast? Iom att datorn hittar kortet, så borde det väl funka ändå om jag bara hittar den nedrans antennkabeln? Eller måste man ha dotterkortet? Till till vänster om kortet sitter det två lösa svarta kablar upphäktade på en bygel. Det har väl inte med AP att göra. Kabeln bör väl vara en sådan som sitter i exempelvis MacBook och som man sätter i hålet på kortet?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-17 11:09

Är du säker på att du har rätt kort? Kan du lägga upp en bild på det?

Apples reservdelsnr är MA252G/A och kortet ser ut så här:
http://www.mac-pro.com/Apple-Wireless-Upgrade-Kit-for-Power-Mac-G5-Dual-or-Power-Mac-G5-Quad-MA252G-A

Observera att ett vanligt airport extreme-kort fysikst passar i sloten på moderkortet men det kommer inte att fungera.

Nej, det är jag inte säker på. Jag lägger upp en bild om en stund både på kortet och på innanmätet vid kortet. Bussigt att du/ni försöker hjälpa mig.

Hittade denna tråd på ett forum. Jag har fel kort. Det ska vara ett specialkort för just PM dual core, med både bluetooth och airport, efter vad jag förstår. Antennerna till de båda är de lösa svarta kablarna som sitter till vänster om kortet och ingen av dessa passar att sätta in på kortet. Jag ska banne mig prova att fästa ena kablen på något vis och se om det funkar ändå, eftersom datorn hittar själva kortet. Förmodligen inte!

G5 does not have an Airport Extreme antenna? - Mac-Forums.com

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-17 12:56
Ursprungligen av Ian Curtis:

. Jag ska banne mig prova att fästa ena kablen på något vis och se om det funkar ändå, eftersom datorn hittar själva kortet. Förmodligen inte!
[/url]

Tack för all hjälp!

Det kommer inte att fungera. Du har tre alternativ,

* Skaffa rätt kort (dyrt och svårt att få tag på)

* Köp en USB WiFi-dongel som fungerar med OS X, dessa är dock sällsynta och du måste köra speciell programvara för att hantera trådlösa nätverk mm.

* Strunta i trådlöst

Ursprungligen av rhesus:

dessa är dock sällsynta och du måste köra speciell programvara för att hantera trådlösa nätverk mm.

Sällsynta? Nja, det finns kanske inte lika många att välja på som till Windows, men det finns några...

Speciell programvara? Ja, till vissa USB-donglar kanske. D-Links dongel och Mac-programvara har jag provat, och den var väl inte så lysande. Men dessa lär fungera:

Mac i Malmö.-.Trådlöst Wifi USB-nätverkskort för 802.11n / Trådlöst / Bredband & Nätverk / Kullander Apple Premium Reseller
Planex Sverige - nätverk och dataprodukter för hem och kontor
Planex Sverige - nätverk och dataprodukter för hem och kontor
Planex Sverige - nätverk och dataprodukter för hem och kontor
Planex Sverige - nätverk och dataprodukter för hem och kontor
Search Results for wireless at MacSales.com

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-17 14:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sällsynta? Nja, det finns kanske inte lika många att välja på som till Windows, men det finns några...

Speciell programvara? Ja, till vissa USB-donglar kanske. D-Links dongel och Mac-programvara har jag provat, och den var väl inte så lysande. Men dessa lär fungera:

...

Ser man på! Det verkar ha dykt upp en del på senaste tiden

Med speciell programvara menar jag att de jag provat inte identifierats som ett airportkort och man har alltså inte kunnat ansluta via airportikonen i menyraden utan varit hänvisad till ett särskilt program. De adapters du länkar till verkar vara baserade på ralink-chipsetet vilket göt att man är hänvisad till ralinks drivrutiner och programvara. Fungerar gör det (jag kör själv en Netgear ralink-sticka) men det är inte så transparent och "just works" som man är van vid med OS X.

Ok, jag gör som du skriver. Men det blir långt att dra kablen. Om jag köper en Airport basstation, så borde jag kunna sätta en Airport Express i nätuttaget bredvid datorn, använda den som förlängning av "den riktiga" basstationen och koppla en ethernet-kabel från APEn till datorn? Eller?

1
Bevaka tråden