Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna i Mac och visa i PC?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det inte att bränna en skiva i en Mac dator och sedan se detta i en PC datorn? Brände ner ett antal bildfiler från min kamera till en cd-skiva på en Mac dator för att sedan ta denna skiva med mig hem för att redigera bilderna. Men när jag stoppar skivan i min PC dator och står det att denna skiva är tom. Jag dubbelkollade på Mac datorn innan jag lämnade denna att bränningen verkligen hade funkat och att bilderna fanns kvar på skivan innan jag loggade ut. Går det inte att använda sådana skivor i en PC dator eller har något annat fuffens hänt på vägen?

Vilken version av Mac OS X och vilken version av Windows?

Ursprungligen av Taz_1999:

Vilken version av Mac OS X och vilken version av Windows?

Osäker på Mac men tror det är någon av de nyaste. Det var iaf till Windows XP

Det kan bli problem om du inte har avslutat sessionen efter du bränt klart. Kolla i brännarprogrammet om det finns någon sådan inställning.

Det är först när en session slutförs som den går att komma åt, som jag förstår det.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det kan bli problem om du inte har avslutat sessionen efter du bränt klart. Kolla i brännarprogrammet om det finns någon sådan inställning.

Det är först när en session slutförs som den går att komma åt, som jag förstår det.

Mest förvirrad för när bränningen var klar på Mac datorn så stängde jag ner programmet men dubbelkollade så bilderna verkligen fanns på skivan. Först efter det tog jag ut skivan. Och då tycker man ju att det inte borde bli problem eftersom jag såg dem på Mac datorn. Undrar mest om det finns någon chans att det är så att bilderna inte kan synas nu just för att jag sitter vid en PC dator med windows.

Nej det är inte så. Mac bränner sedan flera år tillbaka CD-skivor och DVD-skivor kompatibla med Windows.

Ursprungligen av Taz_1999:

Nej det är inte så. Mac bränner sedan flera år tillbaka CD-skivor och DVD-skivor kompatibla med Windows.

Ok. Då antar jag att det var jag som trasslade till det på något vis, inte jättevan vid Mac. Även om jag tycker det verkar konstigt. Lite surt bara att bli av med 71 fotografier som skall användas på seminarium om två dagar. Men bara att sticka ut och fotografera igen.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2009-09-16 21:05

Hum... har för mig att jag för något år sedan gjorde en tabbe och brände en backupp från iPhoto som skulle kollas i en PC och det gick inte.

Hur har du bränt skivan?

Om du t.ex har använt Toast, så finns där ett antal alternativ, som styr vilket filsystem det blir på den brända skivan.

Förmodligen har du bränt en skiva med "Mac-filsystem" (HFS+).

Jag är som sagt inte van vid Mac och det var vid en skoldator, alltså inga direkt program installerade utan använde det enda förinstallerade brännar programmet som fanns på datorn. Fast är ju inte så mycket att göra åt, bilderna är ju borta. Ville mest kolla om det fanns en chans att de skulle synas på Mac trotts att de inte verkade finnas för min PC dator.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-09-17 07:16
Ursprungligen av dreamoutloud:

Jag är som sagt inte van vid Mac och det var vid en skoldator, alltså inga direkt program installerade utan använde det enda förinstallerade brännar programmet som fanns på datorn. Fast är ju inte så mycket att göra åt, bilderna är ju borta. Ville mest kolla om det fanns en chans att de skulle synas på Mac trotts att de inte verkade finnas för min PC dator.

Hittas i iPhoto hjälp:

Skapa en CD- eller DVD-skiva som kan visas i Windows och hanteras av fotoföretag
De bilder och album du bränner med hjälp av funktionen för skivbränning i iPhoto går bara att visa i iPhoto. Om du vill skapa en skiva som ska kunna visas på en Windows-dator eller av en fotofirma, måste du använda kommandot Bränn skiva i Finder. Se relaterade ämnen nedan.

Så här skapar du en CD- eller DVD-skiva med Finder:

I iPhoto markerar du det eller de album du vill bränna till skiva.
Exportera albumet eller albumen till en mapp på datorn.
Exportera bilder för användning i andra program
När exporten är klar avslutar du iPhoto.
Klicka på Finder-symbolen i Dock och mata sedan in en CD-RW-skiva eller en tom CD-R eller DVD-R-skiva i enheten.
Dra mappen som innehåller de exporterade bilderna till skivsymbolen.
Välj Arkiv > Bränn till skiva när filerna kopierats, och sedan på Bränn.

Eller också drar du bilden direkt från iPhoto till CD eller DVD och bränner, har jag för mig att går att göra också.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förmodligen har du bränt en skiva med "Mac-filsystem" (HFS+).

Och om du har lyckats få HFS+ på din skiva så kan du lägga till HFS+-stöd i Windows.

  • Medlem
  • 2009-09-18 19:06
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och om du har lyckats få HFS+ på din skiva så kan du lägga till HFS+-stöd i Windows.

Tex via MacDrive.

1
Bevaka tråden