Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställa iTunes mappröra?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Tänkte kolla om det är någon som har ett skript eller liknande för att återställa iTunes mapparna till följande:

[Artist - Album] ---->Mp3

Istället för:

[Artist] --> [Album] --> mp3

Sitter just nu o gör detta för hand vilket tar sjukt lång tid.

Tacksam för alla tips!

/d

Varför bry sig?

Ursäkta en dum fråga. iTunes spelar ju musiken i vilket fall.

Ber också om ursäkt för att jag kommer med motfrågor i stället för att hjälpa dig med din fråga...

Men samma frågeställning som din dyker upp då och då, och varje gång blir jag lika nyfiken på vad som ligger bakom det här behovet att ha "rätt" filnamn och mappnamn - på filer som man ändå aldrig "ser".

Om låtarna bara har vettiga ID3-taggar, så använder man ju iTunes för att organisera, sortera och spela låtarna - och för att synka iPod/iPhone.

Så vad spelar det för roll vilka fysiska namn låtarna och mapparna har på hårddisken?

Funderar du även på vilket filnamn varje foto har där de ligger i iPhotos bibliotek på hårddisken?
Eller att varje mail har ett bra filnamn nere i mail-programmets mappar?

Så jag hoppas att du inte tar illa upp, utan kan hjälpa mig stilla min nyfikenhet.

Det spelar roll eftersom jag börjat använda serato itch parallellt och detta program är iof kompatibelt med itunes men sökvägarna skulle förkortas avsevärt om jag kunde rätta till detta problem..

"Funderar du även på vilket filnamn varje foto har där de ligger i iPhotos bibliotek på hårddisken?"
Eftersom jag är fotograf så är det extremt viktigt för mig att hålla koll på mina bilder så jag har allt sorterat förhand efter år-mån-dag-jobb..

Kanske denna kontroll jag saknar över mitt musikbibliotek.

Ursprungligen av daaxe002:

Eftersom jag är fotograf så är det extremt viktigt för mig att hålla koll på mina bilder så jag har allt sorterat förhand efter år-mån-dag-jobb..

Kanske denna kontroll jag saknar över mitt musikbibliotek.

Hört talas om metadata/EXIF?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-16 10:41

Med tanke på att du använder Serato - som jag själv har börjat fila i och saknar redan mina vinyl.
Jag har ingen lösning men förstår att det är viktigt för dig.

Åter till frågan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-16 10:47

I Scratch live kan du sortera på artist separat och album separat - funkar det inte hos dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-16 11:09

Den bra grejen med serato är ju att det går att läsa iTunes bibliotek rakt av. Så skapa bra ordning i iTunes, så har du det även när du sedan lirar med serato, helt klart värt att lägga en ledig söndag på om du snabbt vill hitta dina tunes när du sen ska spela. Jag jobbar med smarta playlists och sub-genre-taggar, jag är ganska anal när det gäller ordning och reda i iTunes just av denna anledning

Kolla bilden hur det ser ut hos mig: http://a.imagehost.org/0530/Bild_3.png

/WDJ

Ser ut som att du hittat en ganska bra lösning wriggle. Har du skapat mapparna med playlists i itunes? Eller är det crates skapade SL?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-16 23:51

I iTunes, först en genre i itunes för varje genre jag vill ha, ex: techno, detroit, techno, chicago etc...
Sen en smart playlist med regler: "genre innehåller techno" + genre innehåller detroit" etc...

För att det inte ska bli grötigt i playlist vyn så har jag alla subgenrer inom varje genre i playlist mappar, och alla playlist mappar i en dj mapp så det hålls rent och snyggt till vardags, men ändå är lätt att hitta i Serato eller Traktor Scratch.

Ex:

Spellistor --> Dj Mapp --> House Mapp --> Smarta Genrer: tex House, Daft eller House, Deep

Jag letar fortfarande efter det ultimata sättet att ha ordning i det digitala djandet men det är är en helt ok lösning.

Jag tror att till viss del ser vi PC-sidans sätt att det är FILEN som är det centrala, man plocka filer i mappar och sorterar och sköter om sin samling. Det blir en vana.

Mac-världen lägger allt i datorns händer, den sorterar och bygger en databas. Sedan gör vi querys mot databasen och skapar listor baserat på våra frågor. Var en enskild fil ligger är helt ointressant.

DÄRFÖR kommer frågan "Varför?" som ett brev på posten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-17 11:05

... utom för E-mails. Där tycker man det är helt naturligt att varje E-mail INTE är en fil som man byter namn på och flyttar runt mellan mappar, och sorterar och har sig, utan det är OK att använda en Email-klient till detta.

Lite lustigt det där...

1
Bevaka tråden