Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine problem: kan inte skapa skivavbildning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt slutade Time Machine att funka för mig. Får upp ett felmeddelande som säger:

"Säkerhetskopieskivavbildningen kunde inte skapas."

Har Leopard installerat å har verkligen kollat igenom nätet senaste 3 månaderna men inte lyckats hitta felet! Kollat Google, Apples support sida etc...

Finns det ngn där ute som kan hjälpa mig?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-14 16:31

Har fått detta meddelande vid två olika tillfällen. Ena gången provade jag igen och det fungerade på. En annan gång hade jag dragit ut usb kabeln utan att klicka "Mata ut", vilket resulterade i att jag korrupterade datan på disken och fick formatera om den. Har du kontrollerat att disken är ok i skivverktyg och att det inte finns några error-loggar (t.ex. via konsolen)?

Glömde berätta att jag använder Time Capsule.
Och jag hittar den inte i skivverktyg...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-16 10:59

Är själv inte en Time Capsule expert så vet inte riktigt om man borde hitta den i Skivverktyg. Inga loggar i Console efter att du har försökt backa upp? Om det finns några Time Machine loggar kan du söka på dem kanske.

Sök fram och starta programmet Systemmeddelanden. Däri finns alla loggfiler.

I kategorin "/var/logs/ så finns system.log. I den loggar time-machine sina felmeddelanden. Leta däri (bakifrån).

Det kanske står något vi här på forumet kan hjälpa dig att tolka?

Killar ni gör mig tårögd! Ska kolla upp på engång!

"Sep 16 11:45:57 Macintosh com.apple.launchd[105] (de.novamedia.NML2NDeviceObserver[6523]): Exited with exit code: 1
Sep 16 11:45:57 Macintosh com.apple.launchd[105] (de.novamedia.NML2NDeviceObserver): Throttling respawn: Will start in 10 seconds
Sep 16 11:46:07 Macintosh com.apple.launchd[105] (de.novamedia.NML2NDeviceObserver[6524]): posix_spawn("/Applications/launch2net/launch2net.app/Contents/MacOS/NML2NDeviceObserver.app/Contents/MacOS/NML2NDeviceObserver", ...): No such file or directory"

E detta ngt att ha? Försökte säkerhetskopiera å så kom dessa meddelanden.

Novamedia i tyskland (de.novamedia i loggfilen "vänder man på" och får nova media | Use a cell phone with your Macintosh Computer: Manage files, Sync, SMS and mobile Internet verkar tillverka lite olika program för synk, mobil access, mm. Kanske du behöver ladda hem en uppdatering av vad det nu är du har från dem? Förmodligen är det den som heter LaunchToNet som du kanske haft installerat tidigare?

nova media | Use a cell phone with your Macintosh Computer: Manage files, Sync, SMS and mobile Internet

Så antingen skaffa en kompatibel uppdatering, eller kör en "riktig" avinstallation (antingen med installeraren av programmet som brukar ha det som alternativ, eller så medföljer det ett program som gör avinstallationen), eller leta rätt på alla filer som kan ha med detta program att göra för hand och släng dem, om du nu inte skall ha det kvar.

Men det ovan är sannolikt ett separat problem, har inte med Time Machine att göra.

1
Bevaka tråden