Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på nätverkslösning hemma?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nu måste jag hitta en bra lösning på hemmanätverket och behöver hjälp. Min sambo hatar alla patentlösningar och sladdvindor.

Lite fakta:

- ADSL in i jacket. Har ett standard Zyxel-modem (ej trådlöst, bytas ut?)
- Stort hus som behöver flera antenner eller accesspunkter till samma nätverk
- Har en ReadyNAS NV+ som ska vara tillgänglig via FTP och/eller Internet samt mediabibliotek till TV och stereo. Ska vara inlåst i säkerhetsskåp och ansluten med Ethernetkabel till mediaspelare (kanske en tvix) för att få bästa hastighet.
- Har en TimeCapsule som ska vara trådlös backup till datorerna och gärna tillgänglig on-line

Vad ska jag satsa på för trådlös modem/router och hur sprider man samma nätverket i hela huset, TCn klarar det inte. Den bör ju vara kompis med i första hand ReadyNASen.

Alla tips mottages tacksamt.

Petter

Hej

i samband med renoveringen hemma la vi nätverkskablar cat 6
vi använde flexibel rör i golvet helst inte för mjöka sådana,

Om kabel och elrör och hemutrustning som luboflex 16mm 50m jel.

sen drog jag två eller tre st nätverk kabel till varje i rör fram till olika rum

det ser ut så hemma nu

vi hade tele Adsl jacket i hallen
numera är det flyttad överst i ett skåpet med
router 4 port med wifi, och ett 24 portar switch,

el måste dras dit vi har fyra eluttag där,
borde varit flera till antal =2x4 minst lite space emellan

bas enheten trådlösa för telefon är ditt flyttad

sen går pvc rör ner till botten och sen ut längst med golvet

ett rör går till Vardagsrumet. du ska nog ha minst två rör ditt

ett rör går i inne taket på översta våningen till sov rumen (två rum vägg i vägg).

ett rör går i golvet i hallen , och ner för trapphuset kanter ner in i gille stugan.

i varje rör(16mm) gick att dra två kablar den 3a blev svårt men det gick
vi hadde drag kabel =fisklina typ

jag skulle ha dragit flera rör (köket) alla sov rum separat vardags rummet är lång skull ha dragit till två olika ställe

men nu använder jag switchar istället för en egen kabel från skåpet
det hade varit billigare att dra kabel istället för en extra switch

men om du inte ska renovera hemma så lämpligaste är golv sockel drar din kablar där
bakom du kan köpa färdiga utfrästt för eller fräs ett spår eller flera själv

tänk på att du kanske ska byta ut dina kablar snart om det kommer nya typer
undvik att dra kabeln i röret runt skarpa kurvor ej kurvor under 80 grader

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-15 20:56
Ursprungligen av Petterg:

Hej!

Nu måste jag hitta en bra lösning på hemmanätverket och behöver hjälp. Min sambo hatar alla patentlösningar och sladdvindor.

Lite fakta:

- ADSL in i jacket. Har ett standard Zyxel-modem (ej trådlöst, bytas ut?)
- Stort hus som behöver flera antenner eller accesspunkter till samma nätverk
- Har en ReadyNAS NV+ som ska vara tillgänglig via FTP och/eller Internet samt mediabibliotek till TV och stereo. Ska vara inlåst i säkerhetsskåp och ansluten med Ethernetkabel till mediaspelare (kanske en tvix) för att få bästa hastighet.
- Har en TimeCapsule som ska vara trådlös backup till datorerna och gärna tillgänglig on-line

Vad ska jag satsa på för trådlös modem/router och hur sprider man samma nätverket i hela huset, TCn klarar det inte. Den bör ju vara kompis med i första hand ReadyNASen.

Alla tips mottages tacksamt.

Petter

Jag kommer nog svara lite uppdelat med motfrågor.

1) Zyxelmodemet måste inte bytas ut, det skall däremot fortsätta att enbart agera modem.
2) Stort hus, då är det flera accesspunkter som krävs, men hur stort är huset egentligen... jag har själv installerat i 200kvm hus där vi haft över 80% täckning överallt.
3) ReadyNAS, funktionerna du vill ha ut (FTP och mediebibliotek) är inga bekymmer. Men varför skall den stå i ett säkerhetsskåp? Du måste i så fall lösa värmeutvecklingen i det skåpet vilket inte är lätt... och är det så att du vill förhindra det från att brinna upp vid eventuell brand i huset så lär inte ett säkerhetsskåp hindra det så mycket då vanliga skåp enbart håller i 90min... speciellt inte om du även skall ha kablar in i det.

Sen har du en TC... varför inte använda den som Router? Den är ju ypperlig för det, men du kan behöva slänga på en switch för att få ut fler kablar.

eller har jag missat något bland dina behov?

detta med trådlösa är mycket bra om man har lite öppna ytor
och inga betong väggar eller djup gjuten betong golv mellan våningar

säkerhet skåpet är kanske inte ett skydd emot brand men kanske barn eller andra syfte

tycker är bäst med nätverkskablar i rör eller bakom golv sockeln kanske i inne taket

ju mindra switchar och access punkter dess bättre

den näst bästa är billigare än accesspunkter fungera snabbare du får fyra portar

ZyXELs Power Line ger möjlighet att få nätverksanslutning genom hela huset/kontoret genom det befintliga elnätet. Inget behov av att dra ytterligare kabel alltså. PLA-470 ansluts till elnätet genom en vanlig elkontakt och kan överföra nätverk/bredband upp till 300 meter samtidigt som du fortsätter att använda det som nätverk för spänning. PLA-470 har inbyggd 4-portars switch. Samtliga Powerline produkter har inbyggd datasäkerhet i form av 128-bitars kryptering, som enkelt ställs in via en vanlig webbläsare.

Zyxel Power Line PLA470 är kompatibel med alla enheter som har en RJ45 anslutning, kan vara tex en router, ADSL modem eller en switch men också Digital TV boxar, Xbox/PSP/Nintendo Wii eller Mediaspelare etc. PLA470 funkar helt enkelt som en förlängning av det interna nätverket. Om du skall ut på nätet surfa och dela på bredbandet måste du naturligtvis ha en router.

Hastighet upp till 200 Mbps
4 st 10/100 LAN-portar

1
Bevaka tråden