Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera VM-Ware och XP på separat hårddisk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Kan man installera VM-Ware Fusion och XP på separat USB-hårddisk? Jag har inte behov av det mer än då och då. Fungerar det? Blir det alldeles för segt? Jag har MacBook med Core 2 Duo-processor.
Tack i förhand
Segla mera

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-18 19:56

Det lär nog fungera. Ett sätt att komma undan segheten är att vara mer generös med minnestilldelning åt den virtuella maskinen.

Ursprungligen av segla mera:

...Kan man installera VM-Ware Fusion och XP på separat USB-hårddisk?

Själva VMware-programmet installeras ju lämpligast bland alla dina andra program i Program-mappen. Det är möjligt att det kan placeras någon annanstans, men i längden är det nog bäst att ha programmen samlade där.

Men dina "VMware Virtual Machines" (t.ex din Windows XP) kan ju läggas var som helst.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Själva VMware-programmet installeras ju lämpligast bland alla dina andra program i Program-mappen. Det är möjligt att det kan placeras någon annanstans, men i längden är det nog bäst att ha programmen samlade där.

Varför då? Det finns ingen speciell fördel med att ha allt i /Applications förutom att de hålls mer samlade. En program-bundle beteer sig likadant oavsett var i filsystemet den ligger.

Ursprungligen av Marcus K:

En program-bundle beteer sig likadant oavsett var i filsystemet den ligger.

Ja, det är säkert ingen skillnad när man kör programmet. Men t.ex vid uppdateringar kan vissa program förvänta sig att programmet ligger på en viss plats. Men sådana problem är ju sällsynta undantag.

Så mitt argument är väl mer att vara på säkra sidan mot eventuella sådana problem, och att ha "ordning och reda" helt enkelt - alla program i Program-mappen.

Men om man i stället vänder på det - Varför skulle man inte lägga programmet på sin avsedda plats?

För att man inte använder det så ofta?
Nja, känns onödigt omständigt, tycker jag, att placera ut program på olika ställen beroende på hur ofta de används.

För att det tar plats på startskivan?
Visst, min VMware Fusion tar 173 MB - men om man har så ont om plats på sin startskiva så att man inte får plats med det, så ska man nog fundera på att antingen skaffa större disk, eller städa bort lite annat.

1
Bevaka tråden