Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya minnen fungerar var för sig, men inte tillsammans.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iMac från hösten 2007. Nu har jag köpt 2 st Kingston 2 GB-minnen. När jag stoppar i de båda nya minnena så startar inte datorn. Men om jag använder det gamla minnet ihop med något utav de nya så fungerar det. Det är alltså inget fel på något utav minnena, men vad kan det bero på att det inte fungerar ihop?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-15 12:49

Hösten -07 kan ju vara versionen före Santa Rosa moderkortet. I så fall stöds bara oficiellt upp till 3 Gb. Man kan stoppa i 2x2 Gb, men bara lite drygt 3 Gb adresseras och används aktivt av systemet. Men det ska ju funka, bara en tanke att det kanske kan vara orsaken till det inkonsekventa beteendet om det är något fel på minnena.

Santa Rosa är väl modellen med 400 + 800 FireWire, innan dess bara 400.

Ursprungligen av IngoX:

...I så fall stöds bara oficiellt upp till 3 Gb. Man kan stoppa i 2x2 Gb, men bara lite drygt 3 Gb adresseras och används aktivt av systemet...

Modellerna som kom i augusti 2007 stödde officiellt 4 GB, men kan i vissa fall fungera med 6 GB.

Modellerna som slutade tillverkas i augusti 2007 stödde 3 GB officiellt, men klarade i vissa fall 4 GB.

Så om den är köpt hösten 2007, så ska 4 GB inte vara något problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-15 13:51
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag har en iMac från hösten 2007. Nu har jag köpt 2 st Kingston 2 GB-minnen. När jag stoppar i de båda nya minnena så startar inte datorn. Men om jag använder det gamla minnet ihop med något utav de nya så fungerar det. Det är alltså inget fel på något utav minnena, men vad kan det bero på att det inte fungerar ihop?

Är det även så om du swoppar platser?

jag menar

Ny
Gammal

Gammal
Ny

?

Vad säger datorn om installerade minnen, funkar bägge?

Tack. Ska prova ett par av förslagen och se om jag kan få någon klarhet i vad det beror på. Det är en iMac med Santa Rosa-moderkortet.

Tack även för en mycket tydligare ämnesrubrik än min egna.

Har varit med om exakt samma sak med min iMac från hösten 2007, och just kit med 2x2 GB. Det där moderkortet är lite kinkigt med minnena, och vill inte vara med och leka om man petar in två 800 MHz-minnen (men var för sig funkar de). Byt till ett kit med 667 MHz-minnen i stället så funkar det. För att vara på den säkra sidan bytte jag till ett "Mac-specifikt" kit från Corsair, kostade ungefär lika mycket som HyperX-kitet jag först försökte installera.

Edit: Just det ja, glömde säga att 4 GB fungerar alldeles utmärkt, den är alltså inte begränsad till 3 GB. Det handlar bara om att peta in rätt minnen.

Jag har kollat och det är 667 mhz minnen som jag har köpt, så det är inte det som är problemet.
Tack i alla fall. Ska ringa till Lan Master senare och se ifall dom kan hjälpa.

1
Bevaka tråden