Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det snabbare kloningsmetoder än CarbonCopyCloner?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2009-09-15 11:26

Jag vill göra en avbild av operativsystemet med ett antal program installerade för att sen kunna föra över avbilden på x-antal andra likadana macar, Jag fick tipset om Carbon Copy Cloner, men tycker det tar väldigt lång tid (2.5 USB-disk). Jag kommer i dom flesta fallen inte ha tillgång till firewire på dom macbookarna. För PC-maskiner har jag en lösning som tar endast 6-7 minuter att återställa den till grundutförande. Finns det några andra metoder?

mvh
Bennii

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-15 23:58

Det finns väl inget direkt skäl till att en PC skulle vara så mycket snabbare. Rör det sig om jämförbara mängder data? Skall det göras ofta eller är det bara ett enstaka skott?

Jag visste inte att CCC kunde skapa avbildningar. Har du försökt Skivverktyget? Är det också för långsamt? Kanske rsync skulle vara något? Det ger visserligen inte någon avbild utan bara en direkt kopia, fil för fil (så det kanske inte ger ett optimalt system).

Själv har jag använt avbilder från Skivverktyget för liknande saker.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2009-09-16 00:18

Jag testade en gång till och nu gick det mycket snabbare. 23 minuter för en avbild och 7 minter för återställning.

Ja det blir ju i praktiken en avbild, om du gör en clone på en usb disk, och sen när du ska återställa så startar du från usbdisken (vid start håller inne ALT och väljer då den disken) väl uppstartad så bara kör du en clone åt andra hållet, från usbdisken till den interna disken, vips så har du återställt

Faktum är att det gick mycket snabbare att göra avbilden mot på PC-maskinerna vi gjort det på, och det var med flashminnen istället för en 5400 varvs usb hdd, nästan halva tiden. och ungefär samma på återställningen.

tack för hjälpen iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-16 08:07

Det kan gå skitfort om du köper en SSD extern, men det kostar lite.
Men är det ett "stort" problem skulle jag betala dom pengarna.

/Tangen

1
Bevaka tråden