Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5 meter DVI-D från Macbook?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har tidigare drivit en 23-tums Sonyskärm (SDM-P234) med min vita Macbook (Vit 2.0 GHz) med en DVI-D Single Link kabel på typ två meter och Apples mini-DVI->DVI-adapter. Inga problem alls.

Nu köpte jag en fem meter lång kabel (DVI-D Dual Link) istället och bilden vill inte dyka upp. Just när jag kopplade in den såg jag bilden på Sony-skärmen, men nu hittar datorn inte skärmen.

Har även testat med en annan, nyare Macbook.

Dvi ska väl gå att köra på fem meter utan problem?

Kabeln är en billigare variant från Kjell & Co.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-15 09:06

Trasig kabel? Testat den i någon annan konfiguration?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-15 09:31

Jag har kört 10+1m utan problem och köpt billig skit. Fungerar det inte byt (men jag skulle nog prova en gång till att "sök efter bildskärmar" osv först dock).

Tack. Jag har kört "sök efter bildskärmar" tusen gånger. Dessutom raderat bildinställningarna (windowserver) och startat om. No luck.

Bjarte: Vilken konfiguration menar du? En annan dator/skärm? Har testat en annan Macbook som sagt, men har ingen annan skärm att testa på.

Får nog gå och byta kabel då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-15 13:44
Ursprungligen av leenus:

Tack. Jag har kört "sök efter bildskärmar" tusen gånger. Dessutom raderat bildinställningarna (windowserver) och startat om. No luck.

Bjarte: Vilken konfiguration menar du? En annan dator/skärm? Har testat en annan Macbook som sagt, men har ingen annan skärm att testa på.

Får nog gå och byta kabel då.

Du känner ingen med projektor/hd-tv/skärm? Kanske kan du om du ber riktigt snällt få prova att trycka in det i en skärm i butik någonstans? Det är nog bra för att undvika du får en likadan kabel tillbaks som inte fungerar (för det är fel kabel, fel inställning eller ngt magiskt).

För mig har dvi/hdmi alltid varit rätt mkt plug'n'play dock.

Bytte kabeln till en DVI-D single link, samma längd. Nu funkar det utan problem. Vet dock inte om det var single/dual som gjorde det eller om den gamla kabeln var kass.

Kredd till Kjell & Co för bra service för övrigt. Och till er som svarade såklart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-18 14:08

Kan instämma med Kjell & Co, har alltid haft top not service av dem och nyttjar dem relativt flitigt. Har varit nära och maila Göteborg/Nordstan butiken för att berömma dem men inte kommit mig för.

1
Bevaka tråden