Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac startar inte

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iMac vill inte starta, när jag försöker starta den så hörs den trevliga klangmelodin, sen vit skärm med apple sen kommer en blå ruta upp och den lilla cirkeln i mitten snurrar, sen slocknar den och sen tänds den igen, så där håller det på hela tiden. En liten vit prick syns uppe i vänstra hörnet som avlöser den lilla cirkeln? Någon som har något tips?

Jag uppdaterade nyligen till Snow Leopard.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-15 09:01

Vilken iMac har du?
Vilket system hade du före uppgraderingen?
Har du lyckats starta upp normalt sedan uppgraderingen till 10.6 Snow Leopard eller är det just vid första omstart som detta hänt?

Pröva att starta från 10.6 installationsskivan igen: sätt in skivan håll nere c-tangenten vid uppstart. Eller alt-tangenten då du kan välja startskiva. Du kan köra programmet Skivverktyg från installationsskivan och kontrollera/reparera hårddisken. Troligtvis behöver du köra 10.6 installationen igen.

iMac 24" inköpt februari 2008.

Före uppgraderingen var det OS X 10,6 och massa siffror vad det nu var?

Tänkte sätta in skivan 10.6 men är orolig att den ska fastna när när man inte har någon kontroll över iMac?

Men du menar den skiva som följde med iMac när jag köpte den inte den nya skivan med Snow Leopard på?

Normalt kan man högerklicka och mata ut skivan?

Hur går det med allt som är sparat i iMac om jag lyckas köra installationsskivan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-15 10:18

Antagligen hade du leopard 10.5.x före uppdateringen?

Vid uppstart kan man mata ut en skiva genom att hålla nere musknappen.

Om du redan har kört 10.6 uppdateringen och det var då något har krånglat så tycker jag du ska starta från den nya 10.6 skivan och se om du på något sätt kan fortsätta/slutföra/göra om installationen, inte från orginal-skivan som följde med datorn.

Installationen ska inte ta bort någon användarmapp med din egen information så länge du inte väljer "Radera" eller "Formatera" inifrån Skivverktyg när du startat från installationsskvian.

Jag stoppade in installations skivan "Snow Leopard" OCH då kom iMac igång, dvs den ominstallerar Snow Leopard. Återkommer när det är klart OM det lyckas!

STORT TACK för goda råd!

ALLT är okej nu, stoppade in Snow Leopardskivan, iMacen köpte den och började installationen, det första som kom upp var "Installera Rosetta"??? Men jag gjorde det.

Allt som allt tog det ca en timme, allt är kvar på hårddisken, puh (!)

Vad bra med 99 forum, hjälpen kom inom en timme!!!

STORT TACK till IngoX

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-15 13:11

Vad bra att det löste sig!

Rosetta är ett "översättningsprogram" för systemet så att man fortfarande kan köra äldre program som bara är skriven i kod för den äldre typen av PowerPC-processorer.

Se där, jag som trodde att jag lärt mig allting nu när jag snart är 65 år men det finns tydligen lite nytt att lära sig, Rosetta...

1
Bevaka tråden