Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro - typ av batteri, orginal eller ej?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-13 11:55

Hej,

Har sökt lite men inte funnit några besvarade trådar om vad jag undrar.

1) Hur vet man exakt vilken typ av MBP man har? Ofta skriver annonser ut koder i stil med "Apple Macbook pro 15" A1175 MA348G/A M6099". Var någonstans hittar jag denna koden?

2) Jag behöver ett nytt batteri eftersom mitt är i stort sett dött numera. Rekommenderar ni ett original från Apple eller kan man med gott samvete köpa från Ebay? Prestandaskillnad? Risker?

Tack för tips/råd!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-14 19:56

Anyone? E ja den enda?

Ta lös batteriet och se på insidan. Där borde det stå modellnummer. Personligen har jag alltid använt originalbatterier och rekommenderar således det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-14 22:57

Det kanske anses som våghalsigt, men jag har en gammal PB 12" vars batteri var slut förut. Köpte ett piratbatteri hos batterikungen.se för halva priset mot vad ett original skulle ha kostat.
Det ser exakt på pricken likadant ut som originalet sånär som på att det saknar Apple-loggan. Och det fungerar mycket bra. Jag gissar på att det är samma tillverkare som till originalen.
När batteriet blir dåligt i min MacBook Pro 15" kommer jag att köpa ett piratbatteri till den också.

Originalbatteri hos LanMaster, Sthlm

LanMaster i Stockholm säljer originalbatteri billigare än många "pirat-batterier".
Hem
Är dessutom AASP (Apple Auktoriserat Servicecenter), vilket borgar för seriös garantibehandling. Har tidigare fått hjälp att få igenom ett garantianspråk mot Apple genom dem, allt sköttes mycket smidigt och snabbt. Jag rekommenderar!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-15 00:48
Ursprungligen av bjunka:

LanMaster i Stockholm säljer originalbatteri billigare än många "pirat-batterier".
Hem
Är dessutom AASP (Apple Auktoriserat Servicecenter), vilket borgar för seriös garantibehandling. Har tidigare fått hjälp att få igenom ett garantianspråk mot Apple genom dem, allt sköttes mycket smidigt och snabbt. Jag rekommenderar!

Kan du ge något cirkapris?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-15 10:23

Jag ringde och kollade. Priset för ett Macbook Pro 15,4 tums batteri är 1100 SEK inkl moms. Hon berättade att de köper in "multi-pack" från Apple och således kan de hålla låga priser. Sedan, givet att det säljs som reservdel, så ges en 3 månaders garanti istället för en 1 års produktgaranti som Apple ger.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-15 10:28

Apple's MacBook Pro batterier har haft usel kvalitet så kan man få tag på ett pirat är det bara att hugga direkt. Säkert en vinnare.

1
Bevaka tråden