Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte skriva klart när jag döper om filer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ofta när jag döper om filer i Finder så slutar namnen att vara redigerbart, som om jag tryckt på <Return>, men det har jag inte gjort.

Först trodde jag att det var något glappt i tangentbordet men har nu märkt att alla våra MacBook/MBP beter sej på detta sätt.

Scenario:

Jag klickar på en fil, klickar igen på namnet och det blir redigerbart (alternativt trycker <Return>) och börjar skriva ett nytt namn och efter bara några tecken slutar den av sej själv, ibland tar det knappt en sekund, ibland kan jag skiva längre och ibland kan jag editera hur jag vill utan att detta händer.

Har någon annan träffat på detta ?

LCR

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-14 20:50

Kort svar: nej aldrig. (10.5.8, externt tangentbord)

Här ett förslag att det uppstår vid hög disk-aktivitet, något du märkt?
Finder file and folder renaming interruption - Aqua Taskforce

"High disk activity"

Ah...

Tackar!!

Jag måste säga att denna svaghet i systemet är riktigt riktigt jobbig, men än mer lite generande för en die-hard Mac fanatiker.

Jag kan inte sitta och döpa om filer på en MacBook bara för att det gör några andra saker samtidigt.

Jag älskar att smutskasta Windows sunkiga skitsystem (IMO) men jag ger mej fan på att detta inte uppstår på en PC...

LCR

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-08 15:17

Har också haft detta bekymmer, försvann dock med en ny Mac. Men sant som du säger, det är dåligt och riktigt irriterande att den ens förekommer.

Jag tror det är fixat i Snow Leopard. Hade problemet i Leopard, men inte i Snow Leopard.

Tror det har att göra med previews på ikonerna, och att Finder slutar editera filnamnet när det dyker upp en ny preview.

Stämmer nog bra, exporterar jag ut feta TIFF-filer ur Lightroom sp är det ingen idé att gå in i mappen och döpa om ngt innan hela exporten är klar.
Bygga preview-ikon flyttar fokuset.

1
Bevaka tråden