Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta SuperDrive från PowerBook till MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-14 12:49

Brännaren i min MacBook Pro 4.1 har lagt av. Jag har en skrotad PowerBook 1,5 gHz med en fungerande SuperDrive som heter Matshita Super UJ816CA, kan jag flytta den från vraket till MacBooken?

Vissa modeller har en tunnare SuperDrive, t ex är de som sitter i vita MacBooks tunnare än standardformatet. Om det är samma med MacBook Pro kommer jag tyvärr inte ihåg. Sen kan det kanske vara så att SuperDriven i MacBook Pron är SATA, medan den i PowerBooken bara är ATA, och då funkar det inte heller. Kan nog vara värt att kolla upp i MacTracker eller liknande.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-14 13:08

I Systeminfo på MacBooken står det att det är ATAPI på brännaren, vad det är på den som sitter i den gamla kan jag inte kolla eftersom den är död. Det står inget vägledande på den heller.

Ursprungligen av Konrad:

I Systeminfo på MacBooken står det att det är ATAPI på brännaren, vad det är på den som sitter i den gamla kan jag inte kolla eftersom den är död. Det står inget vägledande på den heller.

Det borde stå i MacTracker.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-14 13:16
Ursprungligen av Capeman:

Det borde stå i MacTracker.

Det står dessvärre inget om det.

Jag kollade lite på Macfixit Australia (av alla ställen). Det verkar som Powerbook har en slotdrive som är 3-4 mm tjockare. Aussie 12,7mm vs. 9,5mm

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-14 18:06

Jag ber att få tacka för alla tips.
Eftersom jag ändå var inställd på att kassera driven så gjorde jag en vild chansning.
Köpte en rengörings-CD hos Classe för 59 kr och körde den och vips så fungerade den igen. Det trodde jag aldrig.
Nu kan den både läsa och skriva DVD, samma sak med CD.
Den är väldigt lite använd, så därför tyckte jag att det var konstigt att den skulle vara slut.
Bränner det mesta med en extern FW-brännare.
Det är dock bra om den fungerar om jag vill sälja den eller använda den när jag är på rymmen.

1
Bevaka tråden