Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streama program från Sveriges Radio fungerar inte i 10.6

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-09-13 15:51

Hej! Efter att jag uppdaterat till SnöLeoparden så har jag problem att streama program från Sveriges Radios sidor. Ska Real Player funka, för det gör inte det. Likaså verkar inte Flip 4 Mac med dess wmw-browserplugin verka funka heller.

Har ominstallerat Flip 4 Mac WMW och Real Player, men tog till sist bort det sistnämnda då det ändå inte funkar (Flip4mac's mjukvara kan ju vara lite användbar även "utanför" surfandet).

Vad funkar och vad funkar inte, och har jag missat någon tredjepart som gör jobbet?

Hälsn. Fredrik

Ps. Vi pratar både om Safari och Firefox.

Funkar här, både i Firefox och Safari.

Använder Flip4Mac.

Real har jag inte ens installerat.

  • Medlem
  • 2009-09-13 16:12

Skumt. För nu när jag kollade på Flip4Mac så är boxen där man klicka i om man vill använda browserpluggen grå. När jag svävar över den står det att Windows Media Player 9 pluggen inte är installerad. Lustigt med tanke på att jag ominstallerade Flip4Mac nyligen. Kör du Snow Leopard?

Några tips? Nej..real vill man slippa..egentligen.

Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Kör du Snow Leopard?

Ja, jag kör 10.6.1.

  • Medlem
  • 2009-09-13 17:45

Installerade för säkerhets skull även "gamla" QT 7 och sen åter igen Flip4Mac. Jag har fortfarande checkboxen i dess preferences som GRÅ, alltså "Windows Media 9" Finns inte installerad på datorn. Hur sjutton ska jag göra? =/

  • Medlem
  • 2009-09-13 17:47

Jo, sjutton...nu funkar det (tar ett tag för det att buffras...). Men jag får ingen "player-grafik" eller så. Är bara en vit ruta där det förmodligen skulle synas något, så jag kan inte hoppa fram och tillbaka...hm..kanske någon inställning i flippen? *klurar*

Ursprungligen av Nifo:

Men jag får ingen "player-grafik" eller så. Är bara en vit ruta där det förmodligen skulle synas något

Nej, i Firefox syns det inte. Men klicka på "Extern spelare", så får du Quicktime-kontrollerna.

Eller kör Safari. Där visas "player-grafiken".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, i Firefox syns det inte. Men klicka på "Extern spelare", så får du Quicktime-kontrollerna.

Eller kör Safari. Där visas "player-grafiken".

För mig är det tvärtom. Funkar i Firefox men inte i Safari. Funkar i båda om jag väljer "extern spelare". Har 10.6.1, Flip4Mac och Perian.

I inställningar för Flip4Mac är kryssrutan "Use Flip4Mac WMV Browser plug-in" grå och kan ej kryssas i eller ur.

Idéer någon?

  • Medlem
  • 2009-09-13 17:50

Nix, såg att det fann något om att den skulle visa något, om websidan ville dölja kontrollen men det var nog bara för film, för något reglage dök nämligen inte upp. Några tankar om detta?

Där ser man. Nu funkar det som förr. Tack till den som ordnade detta. Gud? Jobs? Svegfors?

Har ni betan av flip4mac installerad med Snow Leopard stöd ?

Telestream - Download Flip4Mac WMV Beta

Ursprungligen av lilledanne:

Har ni betan av flip4mac installerad med Snow Leopard stöd ?

Telestream - Download Flip4Mac WMV Beta

Bra att du påpekade detta. Jag borde ha skrivit det redan i inlägg #2, att det är betan jag använder.

  • Medlem
  • 2009-09-14 19:04

Sorry...samma här. Betan, alltså.

Mikado: Vad fick det att fungera?

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Sorry...samma här. Betan, alltså.

Mikado: Vad fick det att fungera?

/Fredrik

Vet faktiskt inte. Jag ominstallerade Flip4Mac (ej betan), men jag är inte säker på att det var det. Magkänslan säger att SR gjorde något men det har jag inga belägg för.

  • Medlem
  • 2009-09-14 23:36

Kan det ha med QT och nya QT att göra? Hm...

/Fredrik

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-09-14 23:44

När jag bockar för "Launch QuickTime Player" i Flip4mac så startar VLC. Jag har testat att lägga VLC i papperskorgen men då flippar Firefox ur ock öppnar en massa Tabbar i stället.

  • Medlem
  • 2009-09-17 19:18

Tog nu hem "senaste" Flip4Mac som kom igår, men fixades till idag (gick inte att packa upp innan). Nåväl. Ingen som helst skillnad. Fortfarande inte några kontroller i spelaren, utan blankt i Firefox. Men uppenbarligen funkar det - även - om checkboxen för webstödet i Flip's inställningar är grå.

Sånt här känns så...beige. Lite RealPlayer-nivå faktiskt...haha.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2009-09-17 19:22

Telestream Community Forum - "Use Flip4Mac WMV Browser Plug-in" Grayed Out

Ok..kanske någon Windows Media någonting....vars checkbox aldrig varit möjliga att klicka i tidigare? Har ju aldrig haft nån extra WM...grej.

Men spelarkontrollerna vill jag ju gärna kunna se!

/F

Nu fick jag igång det!

...så länge det varar, är kanske bäst att tillägga. Men det fungerar i alla fall fint nu.

Började med en ren installation, uppdaterad till 10.6.1. Rosetta o QuickTime 7 med, Flip4Mac-betan inlagd. Fungerade förstås inte....

Då slängde jag helt enkelt ut nya QT X. Sen drog jag över en del grejor från de tre biblioteken i gamla 10.5.8-installationen:

I System/Library/Preference Panes la jag in den QuickTimepanel som fanns innan. Sen såg jag till att komplettera mapparna System/Library/QuickTime och System/Library/QuickTimeJava med vad som saknades jämfört med 10.5.8 (jag hade köpt både QT 7 Pro och den särskilda Mpeg2-codecen, och det var väl i huvudsak dessa som behövde läggas dit, så det kanske inte berör huvudproblemet).

I Library kompletterade jag mapparna Internet Plug-ins, Preferences (där låg licensen för QT Pro) och QuickTime.

I ~/Library, slutligen såg jag till att Preferenser innehöll allt som berörde quicktime resp telestream (det är Flip4Mac).

Förtydligande: filer som redan fanns bytte jag inte ut.

Därpå en omstart, öppnande av den inlagda QT-preferenspanelen, men inga ändringar. Sen Safari och SR webbradio: gick direkt, och går nu medan jag skriver. Enda lustigheten är att i Safari startar inte spelaren efter den normala buffringstiden, utan jag får själv trycka på den lila triangeln när jag tror att bufferten räcker. I både Firefox och OmniWeb startar den automatiskt.

Skönt! Det här har varit "showstoppern" för mig när det gäller att gå över till SL, för P2 och SR Klassiskt är helt nödvändiga.... Nu verkar jag kunna byta och njuta av den väsentligt snabbare nya katten!

Edit: Öppnade Aktivitetskontroll för att kolla om Safari går i 64-bitsläge efter det här. Det gör det, men en underprocess som heter QTKitServer går i 32, och det gör också Kernel_task (ägs av root), vilket får mig aningen fundersam...

Skulle någon som INTE har grovhackat sin snöleopard ännu vilja kolla om kärnan går i 32 bitar normalt? Jag är okunnig nog att inte veta, och dum nog att inte ha kollat detta innan jag hackade....

Senast redigerat 2009-09-19 16:37
  • Medlem
  • 2009-09-21 16:39

Öj...finns det något annat vis. Tack för infon men...ehm..orkar inte meckla och hålla på just nu. Tack åndå!! /Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

...finns det något annat vis...

Här är några andra alternativ...
Rogue Amoeba | Radioshift: Radio on your schedule, only for Mac OS X
Nettradio | Mac1.no |
YlanDigitalTuner

Nybörjare svarar

Hej på er
Startade tydligen en fråga på fel ställe då ni redan har arbetat med problemet här. men man lär sig...

Efter att ha installerat flip4macs beta så blev det cirkus i firefox som startade massor av nya flikar när man tryckte igång lyssning på SR webben.

Jag har ännu inte fått något annat än ett automatsvar från SR, men jag löste problemet genom att ladda ner Realplayer10Gold för Mac. I "Inställningar" på SR:s web valde jag Real format och vips fungerade det smärtfritt, både strömmar och ljudklipp på SR:s hemsida.

Ett tips från SR:s support var att läsa följande artikel om direktlänkar till olika strömmar. Öppnade i nya QT och det fungerade klockrent också...

Säga vad man vill om internet, men radion är ett klockrent komplement...

Tack för hjälpen.

Nybörjarn igen

Glömde länken till strömmarna. Här är ett utdrag ur SR:s svar...

"Om du har problem med webbradion kan du testa att lyssna med våra direktlänkar, som du hittar här:"

Direktlänkar till streaming - Support - sr.se

  • Medlem
  • 2009-09-21 21:20
Ursprungligen av Purplehase:

Glömde länken till strömmarna. Här är ett utdrag ur SR:s svar...

"Om du har problem med webbradion kan du testa att lyssna med våra direktlänkar, som du hittar här:"

Direktlänkar till streaming - Support - sr.se

Ah, tack!! Hm..hur får jag QT 7 att användas istället för QT X ? Gillar inte den.

/Fredrik

Kan verkligen rekommendera Ylan Digital Tuner. Smart och smidigt litet program som hittills alltid funkat klockrent för mig.

  • Medlem
  • 2009-09-21 21:23

Även SR har lagt ut lite info. Inget nytt kanske, men ändå. Hm, Purplehase - det är inte du som är "Patrik" som de nämner? =P

Problem med Mac Snow Leopard - Support - sr.se

allt gott!

Hej Nifo
Nej jag är inte Patrik. Tänkte dock dela med mig det svar som jag fått av SR support. Har inte hunnit kolla om det fungerar, dock tycker jag det verkar jobbigt att man ska hålla på och ändra inställningar i Flip4Mac när man tittar på film och när man lyssnar på radio.

Jag håller nog fast vid RealAudio som lösning och låter den bara hantera ra-strömmar och ra-filer.

Hej och hå!

"Hej Hasse!

När du installerat betan bör du gå in under "inställningar" i
webbradions nederkant och gör en automatisk inställning.

Webbradion fungerar bättre om du bockar i inställningen "Create
Streaming Movies" i Flip4mac (i Systeminställningar-Flip4Mac WMV- Movie
om den ligger på samma ställe i betaversionen som i tidigare versioner),
medan många andra webplatser (t ex om du tittar på film med Flip4mac)
fungerar bäst om du bockar ur den inställningen.

Med vänliga hälsningar

Annika
webmaster
Sveriges Radio
www.sr.se/support"

La märke till en rolig detalj i denna tråd.

Högst upp gör Google reklam för att man ska ladda ner R Player.
Följer man den länken kommer man till möjligheten att ladda ner Realplayer 11 Gold för WINDOWS!!!
Så kan det gå med automatiska annonser.

Snacka om att tala för döva öron.

Jag har gått över till Mac för att jag är trött på detta operativ...

  • Medlem
  • 2009-09-26 19:44

Tog in Real och nu fungerar det. Hm. Funkade inte förut... Är nöjd i vart fall. Jämfört med Flip4Mac och dess WMA-inläsning så går det nu FORT! Så ska det vara. Säga vad man vill om Real, men det här funkar bättre. Huruvida det är med video är dock en annan historia.

/Fredrik

Jag installerade RealPlayer11GOLD for mac efter att ha haft samma problem som övriga i tråden, d.v.s. att spelargrafiken inte syns i SR-fönstret. Nu fungerar det ypperligt och jag får väl försöka bortse från det faktum att jag tvingades gå tillbaka till Real för att spela SR. Men det viktigaste är att det funkar som man vill. Förhoppningsvis kommer väl SR's nya flash-baserade spelare klara av att spela gamla sändningar också. Den är ju i utvecklingsfasen just nu verkar det som.

Bevaka tråden