Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vet Youtube att jag är svensk?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-27 18:43

Såg precis det här i Safari (nedersta raden, andra från höger):

Svensk reklam på Youtube, vilket i sig inte är så speciellt. Men, nu är det så att jag bor i england, har en engelsk dator med brittiskt tangentbord, engelskt OS, är ansluten via en engelsk uppkoppling och på min profil på Youtube står det att jag bor i england. Hur tusan lyckas de klura ut att jag är svensk?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-27 19:37

Nu chansar jag bara, men bygger det inte lite på vart du surfar, eller mer exakt vad du söker på Google? : )

  • Medlem
  • 2009-06-27 19:41

IP-nummer.

Ursprungligen av Baron:

IP-nummer.

Han sa nyss att han är svensk?

Du kanske kollat för mycket på svenska filmer?

Nja men de måste väl va en tillfällighet eller något?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-27 20:03
Ursprungligen av shandar:

Såg precis det här i Safari (nedersta raden, andra från höger):

Svensk reklam på Youtube, vilket i sig inte är så speciellt. Men, nu är det så att jag bor i england, har en engelsk dator med brittiskt tangentbord, engelskt OS, är ansluten via en engelsk uppkoppling och på min profil på Youtube står det att jag bor i england. Hur tusan lyckas de klura ut att jag är svensk?

Engelskt OS? Menar du att du använder engelska och inte svenska som språk? Annars finns det bara ett Mac OS X och det är flerspråkigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-27 21:01
Ursprungligen av MatsOlov:

Engelskt OS? Menar du att du använder engelska och inte svenska som språk? Annars finns det bara ett Mac OS X och det är flerspråkigt.

Jo, men engelskt som i att språket och alla internationella inställningar är satta som English/UK.

Baron: Jag är i England, på en engelsk internetanslutning. ShowMyIP.com säger helt rätt att jag är i Manchester.

Har du ett Youtube-konto som du är inloggad automatiskt på? Har du angett "Sverige" som land där?

Jag håller på IP nummer...

Om hissen går ända upp på mig så är IP-nummer geografisk definierade. Så om du ansluter till internet i Sverige så får du ett "Svenskt" IP-nummer som youtube känner av

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-27 21:32
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Har du ett Youtube-konto som du är inloggad automatiskt på? Har du angett "Sverige" som land där?

Ursprungligen av shandar:

på min profil på Youtube står det att jag bor i england

Har angett UK som land också.

Ursprungligen av Peter_Hansson:

Om hissen går ända upp på mig så är IP-nummer geografisk definierade. Så om du ansluter till internet i Sverige så får du ett "Svenskt" IP-nummer som youtube känner av

Ursprungligen av shandar:

Jag är i England, på en engelsk internetanslutning. ShowMyIP.com säger helt rätt att jag är i Manchester.

Ursprungligen av Peter_Hansson:

Om hissen går ända upp på mig så är IP-nummer geografisk definierade. Så om du ansluter till internet i Sverige så får du ett "Svenskt" IP-nummer som youtube känner av

Ingen som läser hans inlägg mer än bara rubriken?

Ursprungligen av shandar:

Svensk reklam på Youtube, vilket i sig inte är så speciellt. Men, nu är det så att jag bor i england, har en engelsk dator med brittiskt tangentbord, engelskt OS, är ansluten via en engelsk uppkoppling och på min profil på Youtube står det att jag bor i england. Hur tusan lyckas de klura ut att jag är svensk?

Kanske har det koppling till all statistik google samlar in om alla som utnyttjar deras tjänster. Du kanske utnyttjar andra googletjänster och finns registrerad som svensk där.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-27 22:28

Wow, läskunnigheten verkar inte vara på topp på detta forum! ^^

  • Medlem
  • 2009-06-28 01:15

Nej. Det är faktiskt så att svenskar får särskilda IP-nummer när de är i England. Det är alldeles sant!

... så att Jultomten skall veta vilket språk julklappsböckerna skall ha ...

Skämt åsido, är det inte så att någon gammal Gmail-inställning/registrering etc kan ligga och spöka? Eller att en .se-adress användes vid registrering på YT?

Cookies

eller att du tittar mest på svenska inslag och sådant från sverige

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-09 12:35

Svaret är nej på båda de frågorna, installationen är gjord i england, på engelsk dator med engelska språkinställningar, så hur skulle en cookie kunna ställa till det? Sen kollar jag utan tvekan mest på engelska videos.

För övrigt kan jag meddela att den har slutat göra det sedan någon månad tillbaka. Men hur Safari och Youtube klurade ut det är fortfarande ett mysterie

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-13 09:42
Ursprungligen av shandar:

Svaret är nej på båda de frågorna, installationen är gjord i england, på engelsk dator med engelska språkinställningar, så hur skulle en cookie kunna ställa till det? Sen kollar jag utan tvekan mest på engelska videos.

För övrigt kan jag meddela att den har slutat göra det sedan någon månad tillbaka. Men hur Safari och Youtube klurade ut det är fortfarande ett mysterie

Har du nåt gmail konto eller liknande?
Apple ID ?

Någonstans har du fyllt i Sverige. Kanske inte på den dator du sitter på nu, men nåt konto på nån sajt och sen har du loggat in på den du sitter på nu så Sverige har hamnat i nån kaka..

Slump. 99,99% av allt som händer i kosmos är slump. Att slumpen inte "verkar tänkt" oftare är ett mysterium. Detta är inget mysterium. Bara slump. Tror jag...hehehe...

Senast redigerat 2009-09-09 13:20

eller någon har anmält dig till reklam
det räcker att du är en kund på en site eller medlem så säljer dom det vidare till nästa annonsör

jag får ofta mail från en dam som kallar sig paris med ett hotmail konto hon dycker upp som paris1 paris2 också vidare

jag går varje gång på samma knäpp acceptera henne chatt och ibland medvetet,
sen spärrar jag henne under hennes nya namn det

ni kan gissa vad hon erbjuder mig :p:cool::$:confused::tveksam::">:tveksam:

jag använder min hotmail konto över allt och youtube kanske hittar dig med hjälp av ditt konto eller sådant det måste bara var en koppling till dig och svenska någon stans
att det har upphört det kan vara så att eftersom du nekar dom så många gånger så tycker dom numera
att dom vinner inget på att hitta dig

varför vinner vissa på lotto tror du
varför vissa träfas av blixten

youtube annonserar på internet dom läger annonsen överalt i Europa
jo närmare Sverige blir mera procenten med svenska reklam
jo längre bort mindre svensk eller ingen alls

annonsen fans där du du råkade Surfa till den helt enkelt!

jag lovar det kanske har slutat på grund av ren slump idag
men inget säger att den inte börjar dyka upp igen

Ursprungligen av shandar:

Såg precis det här i Safari (nedersta raden, andra från höger):

Svensk reklam på Youtube, vilket i sig inte är så speciellt. Men, nu är det så att jag bor i england, har en engelsk dator med brittiskt tangentbord, engelskt OS, är ansluten via en engelsk uppkoppling och på min profil på Youtube står det att jag bor i england. Hur tusan lyckas de klura ut att jag är svensk?

Du skriver ju här på 99mac.se
om du besöker 99mac.se med samma dator
eller använder du ett svensk användare konto på samma dator
eller har du sökt googel-at eller tittat på svenska siter så är det ju själv klart

1
Bevaka tråden