Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med play/paus på apple tangentbord

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har ett litet problem med snabbtangeterna på mitt apple wireless keyboard. Trycker jag på play så startar ljudet på både spotify och itunes ifall båda är igång. Har jag enbart itunes igång och vill pausa musiken så startar således spotify istället. Båda programmen är konstant igång. HUr kan jag få tangentbordet att bara styra ett av dom, förslagsvis det jag senast använt

  • Medlem
  • Askersund
  • 2009-07-15 23:44

Jag har samma "problem". Det är väl i stort sett ofrånkomligt om det inte finns någon liten fix som endast pausar musik som spelar, och playar den som som senast spelade.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-25 00:46

Hur hindra iTunes från att autostarta via Play tangent?

Har börjat använda Spotify på allvar nu och en av mina favoritfunktioner är att den låter en använda Previous, Play & Next knapparna (F7, F8 & F9) på tangentbordet, precis som iTunes. Det enda problemet är at jag har upptäckt att både iTunes och Spotify lyssnar efter tangenttryckningarna så trycker jag på Play så börjar både iTunes & Spotify spela, samtidigt. För att lösa det brukar jag stänga av iTunes när jag använder Spotify, men nu har jag upptäckt att Play knappen automatiskt startar iTunes om det inte redan är igång! Grr!

Hur tusan blir man av med det? Har letat i System Preferences, iTunes och Spotify men hittar inget. Någon här som vet?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-09-01 18:43

Har exakt samma problem

Hur fixar man det?

Inlägg #3 och #4 har flyttats hit från en annan tråd.

/Mod

Ursprungligen av jonmannen:

Jag har ett litet problem med snabbtangeterna på mitt apple wireless keyboard. Trycker jag på play så startar ljudet på både spotify och itunes ifall båda är igång. Har jag enbart itunes igång och vill pausa musiken så startar således spotify istället. Båda programmen är konstant igång. HUr kan jag få tangentbordet att bara styra ett av dom, förslagsvis det jag senast använt

Själv så är jag dålig på att stänga av programmen på datorn, så spotify, itunes och vlc är ofta igång samtidigt, RIKTIGT irriterande om man vill använda snabbtangenterna för pause/spela etc.

Ett fix vore alldeles utmärkt

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-02 13:05

Det verkar vara ett problem med Spotify, för om jag har iTunes igång och öppnar en film i QuickTime, så pausar den iTunes och startar filmen när jag trycker på play, därefter har QuickTIme full kontroll över knapparna tills jag stänger av det eller bytar till iTunes. Spotify borde göra något liknande?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-03 12:14

Har en tillfällig lösning på det, öppna iTunes och gå till iTunes Stores huvudsida. Nu bryr sig iTunes inte längre om tangentbordet. Visserligen lite irriterande att behöva ha iTunes igång hela tiden men ser inte ut som att man har mycket till val.

Seriöst detta är sjukt irriterande ju att man inte kan ändrat detta...

Gör Apple en sån här sak bara för att dom inte gillar Spotify och att dom vill att mer personer ska använda iTunes?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-06 12:14
Ursprungligen av AronHansson:

Gör Apple en sån här sak bara för att dom inte gillar Spotify och att dom vill att mer personer ska använda iTunes?

Jag gissar på det sista.. itunes är ändå "deras" program.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-06 12:18

Detta är inte bara ett problem i spotify, det gäller alla andra program som använder apple fjärren och som inte är apple program i grunden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-06 13:28

Om jag kör med fjärrkontroll för att styra Powerpoint 2008 så byter jag låt (eller startar en låt om jag trycker på play). Sjukt irriterande. Varför inte låta det aktiva programmet ha högst prioritet? Är det någon som vet om det är en ändring som måste implementeras i respektive program, eller om det är Apple som missat?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-06 14:58

Apple har inte missat, det skall tydligen vara så enligt några trådar på apples forum (Detta problem har diskuterats i några plex trådar här på forumet).
Apple vill inte att man använder sin apple fjärkontroll till andra program än dom som apple har gjort.

som så många andra söker jag en lösning på detta problem. innan jag uppdaterade till snow leopard kunde jag ha igång spotify och inte itunes varpå knapparna endast styrde spotify..men nu när jag uppdaterat drar itunes igång när jag har igång spotify och trycker på play/paus...vad ändrades vid uppdateringen?

Verkar inte ha kommit mycket längre med svarandet, jag är också på jakt efter en lösning på detta problemet. Klarar inte av att itunes ska starta varje gång jag pausar en låt i spotify.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-28 13:47
Ursprungligen av Christian-:

Verkar inte ha kommit mycket längre med svarandet, jag är också på jakt efter en lösning på detta problemet. Klarar inte av att itunes ska starta varje gång jag pausar en låt i spotify.

Det finns flera olika workarounds så att iTunes inte startar när man använder fjärrkontrollen eller knapparna på tangentbordet. Den bästa jag har stött på är att alltid ha QuickTime igång i bakgrunden. QuickTime drar i princip inga resurser och låter alla program använda fjärrkontrollen som de gjorde i 10.5 utan att iTunes blandar sig i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-08 18:39

Håller med många här. Det är irriterande att iTunes och Spotify bråkar om "play" knappen. Men finns det inget utomstående progam som löser denna konflikt? Jag menar, det finns ju program som stänger av ljudet när du startar datorn eller som gör så du kan läsa/skriva filer på en NTFS disk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-12 19:26

Ingen lösning framme än? Har sett lösningar som att avinstallera itunes, men detta är inte aktuellt då jag syncar min iphone den vägen...

Vill uppdatera till SL, men känns dumt att göra när en av de funktioner jag använder dagligen inte fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-02 16:40

Arrr! Ingen lösning ännu?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-02 16:57

Hittade följande länk häromdagen:
Stop Play / Pause button opening iTunes in Snow Leopard - Super User

Inte testat (då jag inte skaffat SL än), men det verkar ju helt klart lovande...

Detta är fan vidrigt, har precis uppgraderat till Snow Leopard! Helvete!

Ingen som hört något uttalande från Apple angående detta?

Har hittat en "lösning" som jag använder för tillfället; ha QuickTime X öppet i bakgrunden.. Suck, känns lite Windows över det hela..

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-01-03 20:29
Ursprungligen av Linkert:

Detta är fan vidrigt, har precis uppgraderat till Snow Leopard! Helvete!

Ingen som hört något uttalande från Apple angående detta?

Har hittat en "lösning" som jag använder för tillfället; ha QuickTime X öppet i bakgrunden.. Suck, känns lite Windows över det hela..

http://www.99.se/1854669-post24.html

Löser inte mitt problem då jag inte använder remote. Men kan komma till nytta då jag skaffat mig en remote

Jag har ny skickat in en buggrapport till Apple, får se vad de svarar. Jag kräks på detta, överväger allvarligt att installera Linux istället.

Ursprungligen av hankhero:

Jag har ny skickat in en buggrapport till Apple, får se vad de svarar. Jag kräks på detta, överväger allvarligt att installera Linux istället.

De svarar inte på sådant och jag är nog ganska säker på att det borde fixats redan om det var en bug.

Jag gjorde precis en dum grej. Mitt i min iver "råkade" jag installera följande skript Stop Play / Pause button opening iTunes in Snow Leopard - Super User då jag trodde att detta löste mina problem med iTunes/Spotify. Tyvärr har iTunes slutat fungera helt och hållet (vägrar starta upp). Någon som vet hur jag återställer detta så att iTunes fungerar igen?

Ursprungligen av boniac:

Jag gjorde precis en dum grej. Mitt i min iver "råkade" jag installera följande skript Stop Play / Pause button opening iTunes in Snow Leopard - Super User då jag trodde att detta löste mina problem med iTunes/Spotify. Tyvärr har iTunes slutat fungera helt och hållet (vägrar starta upp). Någon som vet hur jag återställer detta så att iTunes fungerar igen?

Fortfarande ingen som kan hjälpa mig? Mitt iTunes är sönder! På nått sätt borde det väl gå att göra en "undo" på ovanstående.

Har samma problem, sjukt irriterande! Vad är problemet med apple att inte fixa sånt här? trams är vad det är!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-02 12:16

Vilken löjlig diskussion. Är det någon som inbillar sig att det skulle fungera bättre på en Windows- eller Linuxhäck om det fanns en fjärris? Och som skulle kunna styra iTunes, Spotify, VLC etc. efter tycke och smak?

Bevaka tråden