Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra datumformat i klockmenyn

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-11-27 11:38

Tycker du liksom jag att datumformatet som visas när man klicka på klockan i menyraden borde vara "svenskt" ?
Hittade en instruktion för hur man lätt fixar detta på Mac OS Hints.
Mitt resultat:

Här är instruktionen:

"Log into root. Follow the path to:

System/Library/CoreServices/Menu Extras/ Clock.menu

Hold down the Control Key, click on the Clock.menu file and choose "Show Package Contents".

Follow the path to:

Contents/Resources/English.lproj/Localizable.strings

Make a copy of the Localizable.strings file in he event you don´t like your changes.

Drag the Localizable.strings file onto TextEdit.

Where it says "MBC_DATETIME_MENUITEM_FORMAT" = "%A %1m/%e/%Y %1I:%M%p";;

Change it to "MBC_DATETIME_MENUITEM_FORMAT" = "%b %d, %Y";;

The above change will have it display like this: Nov 17, 2001 *

Save your changes and Log into your name and view the results.

In the event you do not like your changes, log back to root and replace the file with the original you made a copy of.

Guy "

* Ändra så att du får det datumformat du själv vill ha...

(Jag gjorde allt detta från Mac OS 9)

Tack för det tipset. Har också stört mig på den "buggen".

Jag stör mig mer på att de ändrat på klockan. Förut behövde man ju bara klicka på den för att se datum, nu behöver man fälla ner en meny. Helt klart sämre. Visst de har gjort det enkelt att ställa om så att den visas som en analog klocka, något som man gör kanske 1 gång om året. Och så kan man komma åt inställningen "Datum & tid" något som man kan göra från massor av ställen och som man kanske vill komma åt högst en gång i månaden.

Visst det är ett litet "problem" men det är irriterande...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-11-28 11:29
Citat:

Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Jag stör mig mer på att de ändrat på klockan. Förut behövde man ju bara klicka på den för att se datum, nu behöver man fälla ner en meny. Helt klart sämre...

Här är ett tips om hur man får både datum och tid i menyn:

Citat:

Inspired by the "internationalize your menubar clock date" hack, here´s the "put the date right in your menubar" hack.

It effectively changes the "show the day of the week" option for the menubar clock to "show the day of the week and date". For example, mine now says "Mon Nov 26 2001 5:40 AM"

Here´s how to do it ... (if you´re cautious, back up Clock.menu or just Clock)

1. Fire up Terminal
2.

cd /System/Library/CoreServices/Menu Extras/Clock.menu/Contents/MacOS/
sudo perl -p -i -e "s/%a /%x /" Clock
3. type in your admin password, obviously, for ´sudo´. If you are typing by hand, be extra sure to include the space after "%a" and the space after "%x".

4. Logout and back in (or kill SystemUIServer, if you´re into that sort of thing).
Voila! Make sure that the "Show the day of the week" option is checked in System Preferences/Date & Time/Menu Bar Clock. Unfortunately, because it´s such a low-level hack, there´s no straightforward way to change the format of the date.

To put it back, change to the same directory and do:

sudo perl -p -i -e "s/%x /%a /" Clock
This is tested to work under 10.1.1. It should work fine on other versions, but no guarantees.

Eden

Även detta från MacOSXHints, som är en sida som klart är värd ett besök !

Jag har ett underligt problem. Jag har länge haft datumet i menyn, brevid klockan, genom att följa en sån här guide Display the Date on the Menubar - Mac OS X - Lifehacker har det liksom gått alldeles utmärkt. Nu har jag dock om-installerat systemet och jag begriper inte varför det inte fungerar.

Som man kan se i bilderna så blir det antingen med GMT och hela faderullan eller så blir det lö Lördag. Edit: Jag vill att det ska stå Lördag inte Lö...

Jag kan bara inte begripa var det här "lö" kommer ifrån! Jag har kollat igenom alla (alla) formaten för både datum och tid och det finns inte ens där? Jag har t.o.m raderat Alla format och bara klistrat in det jag vill ha, först i medium och sen i alla de andra men det finns ändå kvar?

Är det något jag har missat? Jag vill inte använda terminalen till det här och det borde inte behövas (har inte behövts innan)

Mycket tacksam för hjälp!

Såhär blir det hos mig, med 10.6.1

Jo, jag har läst att det blir så med SnowLeo..ser fram emot det!
Dock är det slutsålt i butik så jag väntar på min kopia fortfarande..så till dess...

Använd iStat Menus i stället, så kan du formatera datum och tid precis som du vill, utan att behöva blanda in Terminalen.

iStat Menus, a Mac app by iSlayer

Hm.. ska ta det i beaktande men det känns lite som overkill då jag verkligen bara vill ha texten..

Tack!

1
Bevaka tråden