Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej Starta om/Stänga av/Logga ut under äpplet

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan som sagt inte använda menyn äpplet för att varken starta om, stänga av eller logga ut mig. Datorn går i vila när jag stänger locket. Tror jag, men vilolampan på framsidan lyser i alla fall. Om jag vill stänga av måste jag tvångsstänga med panik-knappen på datorn uppe till höger.

Problemet kom i för någon vecka sedan bara, hade då senaste 10.5 (sista siffran i versionen kommer jag inte ihåg, men det var den senaste, då). Tänkte att en uppgradering med helt nytt system skulle lösa det, så Snow Leopard installerades - utan att problemet fick någon lösning.

I någon gammal tråd - som jag nu inte kan hitta - gavs tipset om att slänga några filer (har glömt nu vilka det var) vilket gjordes utan resultat.

Det ovanstående låter virrigt, men jag hittar helt enkelt inte den tråden med tipset nu, och det är överspelat eftersom det inte hjälpte.

Hoppas på hjälp!

Tillägg till ovanstående

Kan tillägga att även hårddisken är bytt till en större - det skulle ändå göras - och att jag kört Skivverktyg - Reparera skivbehörigheter, också utan resultat.

Det är fråga om en MacBook, 2,16Ghz, 2Gb internt, numera 500Gb hårddisk

Senast redigerat 2009-09-06 11:10

Ingen omstart vid programuppdatering heller ...

Ingen som kan hjälpa?

Det visar sig att den inte heller startar om när jag gör uppdateringar - som den idag för system 10.6 ... !!!! Alltså inte heller när programmet Programuppdatering ger kommandot. Vid tvångsstängning installeras ej uppdateringen.

Måste alltså få detta löst! Alternativet att lämna in datorn till Kullanders för en liten timpenning ett antal timmar innan de hittar vad som kan vara fel ... brrrrr!!!

En nödlösning är ju att plocka ut batteriet, då stängs ju datorn garanterat av.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-11 17:29

Vad händer när du väljer Stänga av / Logga ut? Får du upp dialogrutan "är du säker att du vill..."?

Det verkar som om du har något program i bakgrunden som hänger sig och stoppar urloggning/avstängning. Kolla vad du ser under Äpple>Tvångsavsluta, och när du avslutat allt kan du också se under Verktygsprogram>Aktivitetskontroll vilka processer som är igång - kanske ger det någon ledtråd.

Ursprungligen av IngoX:

Vad händer när du väljer Stänga av / Logga ut? Får du upp dialogrutan "är du säker att du vill..."?

Det verkar som om du har något program i bakgrunden som hänger sig och stoppar urloggning/avstängning. Kolla vad du ser under Äpple>Tvångsavsluta, och när du avslutat allt kan du också se under Verktygsprogram>Aktivitetskontroll vilka processer som är igång - kanske ger det någon ledtråd.

Ingenting alls händer när jag väljer kommandona "stänga av" eller "omstart" eller "logga ut" eller "vila"...

lika illa

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

När jag stängt av datorn med knappen, kunde inte hårddisken hittas, så en ny installerades idag (på garantin) och fem timmar senare - typ nu - är datorn igång igen. Men felet kvarstår. Kan fortfarande inte omstarta eller stänga av med kommando under äpplet.

Stort tack för tips. Har testat dem, dock utan resultat. Fler tips?

  • Medlem
  • 2009-09-11 19:45

Man kan stänga av (och på) möjligheterna att stänga av datorn i Onyx tror jag. Kolla det.

Ursprungligen av Baron:

Man kan stänga av (och på) möjligheterna att stänga av datorn i Onyx tror jag. Kolla det.

Funkar Onyx med nya 10.6?

Nej, inte ännu. Det kommer en version 2.1 som funkar i Snow Leopard.

Titanium's Software : • View topic - OnyX and Snow Leopard

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, inte ännu. Det kommer en version 2.1 som funkar i Snow Leopard.

Titanium's Software : • View topic - OnyX and Snow Leopard

OK, då ser det ut som att jag får vänta till dess med uppdateringar och möjlighet att stänga av/omstarta datorn... jag har ju prövat allt annat, det är enda tipset som är kvar.

Tack för svar!

  • Medlem
  • 2009-09-12 09:23

Har du en ny disk och därmed ett nytt system lär det inte vara ett hack som gör att du inte kan stänga av datorn.
Om du inte installerade från en Timemachinebackup, då.

Ursprungligen av Baron:

Har du en ny disk och därmed ett nytt system lär det inte vara ett hack som gör att du inte kan stänga av datorn.
Om du inte installerade från en Timemachinebackup, då.

Ny disk, nytt system, sedan är allt mitt överfört via TimeMachine - någonting måste väl följa med där? Eftersom problemet är kvar?

  • Medlem
  • 2009-09-12 12:12

Hur ser det ut om du skapar ett nytt konto?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-12 21:52

Jupp, det verkar som om du har ställt in kiosk-läge i apple-menyn med hjälp av något program som Onyx. Du kan stänga datorn via Terminal:
sudo shutdown -h now

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-12 21:59

Cocktail har nyss kommit ut med en version för 10.6!
Du kan köra det gratis 10 gånger, det borde räcka för ditt problem! (Inställningen finns under system>misc)

Ursprungligen av IngoX:

Cocktail har nyss kommit ut med en version för 10.6!
Du kan köra det gratis 10 gånger, det borde räcka för ditt problem! (Inställningen finns under system>misc)

Tack för kommandot för att stänga av säkert i Terminal!
Laddade ned Cocktail, satte på och stängde av Kiosk-läge, men det hjälpte inte. Tack ändå!

Då rekommenderar jag en ominstallation av systemet.

En installation helt och hållet "från scratch".
Inte hämta gamla inställningar och program via Migrationsassistenten.
Inte hämta gamla inställningar och program via Time Machine eller annan backup.
Utan en helt "tom" standardinstallation.

Om problemet fortfarande kvarstår efter det, trots ny och ren installation, så måste det vara något hårdvarufel på datorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-14 19:41
Ursprungligen av br-Augustinus:

Tack för kommandot för att stänga av säkert i Terminal!

Jag tror inte terminal-kommandot "sudo shutdown -h now" egentligen är så säkert, på det viset att det bara skickar ett halt-kommando till program som körs och troligtvis sparas inte öppna dokument. Så du bör nog avsluta alla program manuellt först.

Ursprungligen av br-Augustinus:

Laddade ned Cocktail, satte på och stängde av Kiosk-läge, men det hjälpte inte. Tack ändå!

Antar att du startade om efter du installerat Cocktail och innan du prövade ändra inställning? Det behövde jag när jag testade ställa in Kiosk-mode med Onyx (som jag hade installerat) och sedan laddade ner och installerade Cocktail.

(testat på 10.5.8)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-14 19:56

En idé till! Testa att slänga (eller tillfälligt flytta) filen
/Library/Preferences/com.apple.loginwindow.plist.
(Alltså i biblioteksmappen i roten, inte i din användar-mapp)

Det är den som ändras när man ändrar till Kiosk-mode i Onyx.

Lite mer grottande visar att den förutom lite övrig unix-gibberish innehåller strängen
"XlastUser\lastUserName]showInputMenu_" och med kiosk-mode påslaget istället
"XlastUser\lastUserName]showInputMenuUKiosk_"

Oavsett om du tidigare har använt något program som Onyx eller inte kan ju den plist-filen ha blivit korrupt, och en släng och omstårt borde återskapa en fungerande fil. Värt att testa innan total ominstallation!

Ursprungligen av IngoX:

En idé till! Testa att slänga (eller tillfälligt flytta) filen
/Library/Preferences/com.apple.loginwindow.plist.
(Alltså i biblioteksmappen i roten, inte i din användar-mapp)

Det är den som ändras när man ändrar till Kiosk-mode i Onyx.

Lite mer grottande visar att den förutom lite övrig unix-gibberish innehåller strängen
"XlastUser\lastUserName]showInputMenu_" och med kiosk-mode påslaget istället
"XlastUser\lastUserName]showInputMenuUKiosk_"

Oavsett om du tidigare har använt något program som Onyx eller inte kan ju den plist-filen ha blivit korrupt, och en släng och omstårt borde återskapa en fungerande fil. Värt att testa innan total ominstallation!

TACK, IngoX!!!!!! Det funkar nu när jag slängde den .plist-filen! Nu kan jag både starta om och stänga av!!!

Tack alla som funderat och försökt hjälpa mig!

  • Medlem
  • 2009-09-15 22:21
Ursprungligen av IngoX:

En idé till! Testa att slänga (eller tillfälligt flytta) filen
/Library/Preferences/com.apple.loginwindow.plist.
(Alltså i biblioteksmappen i roten, inte i din användar-mapp)

Det är den som ändras när man ändrar till Kiosk-mode i Onyx.

Lite mer grottande visar att den förutom lite övrig unix-gibberish innehåller strängen
"XlastUser\lastUserName]showInputMenu_" och med kiosk-mode påslaget istället
"XlastUser\lastUserName]showInputMenuUKiosk_"

Oavsett om du tidigare har använt något program som Onyx eller inte kan ju den plist-filen ha blivit korrupt, och en släng och omstårt borde återskapa en fungerande fil. Värt att testa innan total ominstallation!

Det var fanimej ett av de bästa inläggen på länge här!

felet kvar

Ursprungligen av Baron:

Hur ser det ut om du skapar ett nytt konto?

Det hjälper tyvärr inte med nytt konto, felet kvarstår. Tack ändå för tips.

1
Bevaka tråden