Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ODBC i OS X

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-09 03:26

Nu har jag hållt på och trasslat med detta i flera timmar och börjar tröttna...

Jag försöker göra en DSN-koppling till mina asp-sidor i OS X men det vill sig inte.
Har laddat ned MyODBC och installerat det, lagt till såväl System-DSN som Användar-DSN med framgång.

Problemet är detta: när jag sedan ska ansluta till min skapade DSN från Dreamweaver hittar programmet ingen databas. Det SKA funka, rent teoretiskt!

Att lägga till en koppling till MySQL-databasen via PHP funkar perfekt. Det är DSN-grejen som strular. DW hittar som sagt inte det jag lägger in i ODBC Administrator.

HJÄLP!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-09 11:07

3742 medlemmar och ingen har någon aning om vad som kan vara problemet?

Är det ingen som använder sin Mac för webbutveckling?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 11:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijonkungen
Är det ingen som använder sin Mac för webbutveckling?

Givetvis inte - Jag myser bara med den
Hur som haver - sökvägar är väl ett nytt käckt problem i OSX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-09 11:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Hur som haver - sökvägar är väl ett nytt käckt problem i OSX

Berätta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-10 11:40

Jag gör ett nytt försök att dra igång denna diskussion. Är det verkligen INGEN som har sysslat med ODBC i OS X?

Har du fått igång ASP under OS X!?

Själv har jag aldrig förstått poängen med det här ODBC, även om jag arbetat som webbutvecklare och med ASP. Fast många M$-"innovationer" finns det ju ingen tanke bakom....

ODBC är väl en slags drivrutin för att möjliggöra för Windows att kontakta en databas - jag tycker det är urkorkat i Windows och det ter sig än mer korkat under X... Men för att kontakta Access-"databaser" måste man antagligen ha det. Kan du så kör med mySQL istället...

Ingen vidare hjälp, va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-10 12:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Har du fått igång ASP under OS X!?

Själv har jag aldrig förstått poängen med det här ODBC, även om jag arbetat som webbutvecklare och med ASP. Fast många M$-"innovationer" finns det ju ingen tanke bakom....

ODBC är väl en slags drivrutin för att möjliggöra för Windows att kontakta en databas - jag tycker det är urkorkat i Windows och det ter sig än mer korkat under X... Men för att kontakta Access-"databaser" måste man antagligen ha det. Kan du så kör med mySQL istället...

Ingen vidare hjälp, va?

Yes, jag har fått igång ASP. Skam den som ger sig!
Men nu kör jag inte Access utan MySQL, och det är den ODBC-kopplingen som inte fungerar.
Allt funkar perfekt med en vanlig koppling via PHP men ODBC via ASP vill sig inte.
Kopplingarna finns ju där i ODBC Administrator, men visas inte i Dreamweaver eller fungerar på sajten.
"Driver not found" står det bara, fast jag installerat MySQL-ODBC-rutinen.

What a mess...

Vad sägs om att posta en tutorial om hur man fixar asp till OS X i utvecklingsforumet? Jag vet att det är många som är intresserade och som försökt; dessutom: är det enkelt att fixa och inte kostar skjortan kan det vara argumentet som får vågskålen att tippa över för en del som går i switch-tankar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 14:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Vad sägs om att posta en tutorial om hur man fixar asp till OS X i utvecklingsforumet? Jag vet att det är många som är intresserade och som försökt; dessutom: är det enkelt att fixa och inte kostar skjortan kan det vara argumentet som får vågskålen att tippa över för en del som går i switch-tankar!

Bra idé! Jag ska genast sätta mig ned och börja skissa på en sådan. Just nu händer dock inte särskilt mycket, eftersom jag har trasslat till Apache lite...

Har du testat ODBC-förbindelsen i ett annat program? Som MacSQL t ex?

Misstänker att det är Dreamweaver som bråkar. Har haft liknande problem med DW och databaser.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-12 21:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijonkungen
Bra idé! Jag ska genast sätta mig ned och börja skissa på en sådan. Just nu händer dock inte särskilt mycket, eftersom jag har trasslat till Apache lite...

Jag vill oxå se hur du fick ASP att fungera under os X !

/Jef

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-12 22:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av jef
Jag vill oxå se hur du fick ASP att fungera under os X

Jag jobbar faktiskt på en tutorial på området just nu. Jag har nog den klar ikväll eller imorgon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-12 22:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijonkungen
Jag jobbar faktiskt på en tutorial på området just nu. Jag har nog den klar ikväll eller imorgon.

Jag sitter och jobbar med asp just nu och har inte tillgång till testserver så jag måste testköra kod i Virtual Pc, lite jobbigt... därför visade jag min desperation.

/Jef

1
Bevaka tråden