Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela ut telenors mobila bredband till ps3 och iPhone osv?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hej, jag har inskaffat ett telenor mobilt bredband och har installerat allt och kan surfa jätte bra!

Nu vill jag dela ut internetuppkopplingen från den senaste imac'en till mitt ps3, iphone och andra datorer.
Jag har aktiverat "dela internetanslutning" i systeminställningar men vet inte vilket nätverk jag ska ange när jag söker på ps3 eller iphone.

Vad ska jag göra för att lyckas?

Grymt tacksam för hjälp//Filip

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 16:53

hej, smartaste är att du skaffar en: Dustin AB | Allt inom IT eller liknande.

Alt en trådlös router från din imac ... men då fungerar inte din uppkoppling då din mac är avstängd och kostnaden kommer bli desamma som ovanstånde förslag.

hej, okej, men jag vill inte lägga ut så mycket pengar på det:P
Jag måste väl kunna dela ut uppkoppplingen från min mac i systeminställningar utan att köpa en 3G router?
Har ju trots allt en mac;)

Ursprungligen av wilhelmsson:

hej, jag har inskaffat ett telenor mobilt bredband och har installerat allt och kan surfa jätte bra!

Nu vill jag dela ut internetuppkopplingen från den senaste imac'en till mitt ps3, iphone och andra datorer.
Jag har aktiverat "dela internetanslutning" i systeminställningar men vet inte vilket nätverk jag ska ange när jag söker på ps3 eller iphone.

Vad ska jag göra för att lyckas?

Grymt tacksam för hjälp//Filip

Det nät du ska ansluta till är det nät du väljer att skapa när du delar ut din internetanslutning.

Grejen är den att jag väljer att starta delning med option 3g ethernet så blir alla alternativ gråa, alternativen är vilken enhet jag ska dela med och vilken "port"... eh nu kom jag på mig själv, det står ju ethernet. alltså måste jag ha en kabel kopplad till ps3't!? Men trådlöst kommer jag inte åt något trådlöst nätverk vid det namnet? det står heller inte något namn på trådlöst osv.

Jag fattar inget!!!

Filip

Ärligt, det kan ju inte bara vara jag som upplever detta?

En undran; det går väl inte att dela ut mobilt bredband ? Mobilt bredband är väl en dosa (dongel heter dom visst) som du installerar på en dator om du saknar bredband i din lägenhet. Då får datorn tillgång till bredband så du kan surfa på internet.
Nu är jag också nyfiken hur det ska gå till...

ja precis, en "dongel". Jag bara längtar efter att hitta en guide eller liknande på hur det ska fungera, det finns olika router som man kan köpa för dryga tusenlappen. Men det borde gå att dela ut från dongel till datorn och sedan till andra datorer tycker jag!
Hoppas någon kommer med ett svar på hur jag ska göra....

Filip

Borde det inte finnas en ordentlig guide över hur jag delar ut min internet anslutning med: kabel, trådlöst, modem, blåtand och firewire??

någon kan väl ändra rubiken och ta bort telenor?

happ, jag har fixat mina "problem". Har köpt tre och det fungerar jätte bra! Lite segt att jag var tvungen att stoppa in sim kortet i en mobil för att avaktivera pin kod och att jag var tvungen att ladda ner programvaran på internet. Hm, varför skaffade jag internet?
Jaja,

För de som är intresserade lyckades jag även dela ut min anslutning till mitt ps3 vilket endel haft problem med.
Jag kollade på en bärbar dator ansluten till mitt internet från min dator, modemet. Sedan skrev jag av router och dns och ip-adressen bara att jag ändrade sista siffran och angav siffrorna på ps3t och nu fungerar det med!

Filip

Jag kan dela mitt mobila bredband (Telenor) via "Internetdelning" med Ethernetkabel, men lyckas inte via Airportkorten i mina 2 Macar.

Går det inte?

hejsan.. jaha, har du en rak kabel?

Jag har lyckats dela ut via airport. Det fungerar skit bra. bara att aktivera vilken källa sen airport.

Ursprungligen av wilhelmsson:

hejsan.. jaha, har du en rak kabel?

Jag har lyckats dela ut via airport. Det fungerar skit bra. bara att aktivera vilken källa sen airport.

Intressant. För mig finns inte kombinationen Airport och mobilt bredband. När jag väljer det mobila bredbandet så görs Airport inaktivt. Jag har försökt en massa kombinationer men aldrig fått det mobila bredbandet och Airport att spela tillsammans.

Jag skulle ge mycket för att lite mer i detalj få veta hur dina inställningar gjorts.

Ursprungligen av Olav Rust:

Intressant. För mig finns inte kombinationen Airport och mobilt bredband. När jag väljer det mobila bredbandet så görs Airport inaktivt. Jag har försökt en massa kombinationer men aldrig fått det mobila bredbandet och Airport att spela tillsammans.

Jag skulle ge mycket för att lite mer i detalj få veta hur dina inställningar gjorts.

Såhär gjorde jag (i Leopard)

1. Sätt i dongeln för Tre's mobila bredband och koppla upp dig.
2. Klicka på Systeminställningar och välj Delning
3. Klicka på delning (ej kryssrutan än) och se till att det stå "Huawei Mobile" i listan som heter "Dela anslutning via" och se till att "Till datorer som avänder"-listan har Airport ikryssad.
4. Klicka på Air-portalternativ här och ställ in namn på ditt nätverk och WEP-lösenord som du vill använda så inte skurkar äter på ditt mobila bredband.
5. Har du verkligen gjort punkt 1-5 ordentligt? Bra!
6. Kryssa i rutan "Internetdelning" så startar det!

7. För att stänga av - kryssa av rutan Internetdelning igen. Superduper!

Kip

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-05-05 21:39
Ursprungligen av Olav Rust:

Intressant. För mig finns inte kombinationen Airport och mobilt bredband. När jag väljer det mobila bredbandet så görs Airport inaktivt. Jag har försökt en massa kombinationer men aldrig fått det mobila bredbandet och Airport att spela tillsammans.

Jag skulle ge mycket för att lite mer i detalj få veta hur dina inställningar gjorts.

Jag har fått telenor att fungera, fast tyvärr inte felfritt, ibland kopplar den ner och ibland går det inte att ansluta till det trådlösa nätverket.

Anledningen till att du inte får upp alla alternativen i internetdelning är att när du installerar telenors mobila bredband så skapar den en ny "plats", vilket innebär att denna platsen inte har stöd för ethernet eller airport eftersom det bara är tänkt att du ska ansluta via 3g. För att få upp alternativen airport och ethernet i internetdelning så får du gå in i nätverksinställningar och lägga till ethernet och airport i platsen telenor. Sen är det bara att koppla upp 3g och dela

hmm. Jag är nog inte mycket till hjälp på den punkten.. Jag får helt enkelt upp airport alternativet. Väljer mobila bredbandet sen kan jag välja mellan ethernet airport firewire och bluetooth-PAN.
Tyvärr verkar det inte som om jag kan hjälpa dig... Kör du leopard?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 10:09

Jodå, det fungerar med Telenor!

Men du måste ladda ner en programvara från deras hemsida som heter "Telenor Stay Connected" sedan fungerar det.
Men det fungerar inte med den programvaran som följer med modemet.

Delar ut telenor med airport!

Enkelt när jag väl hittade lösningen. Ladda ner stay connected från telenors hemsida. Använd den istället för den medföljande programvaran så kan man gå in i systeminställningar>delning och dela ut via airport! Glöm bara inte att gå in i och stänga av tilldelning av dhcp i inställningarna för airport tcp/ip annars kommer datorn leta efter internet via airport så snart den är aktiverad!

Dela till andra macar och airport express är inga problem, däremot lyckas inte min ps3a koppla upp sig på nätverket....:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-13 17:23

Tja! Jag har en dongel från 3.....

Ursprungligen av jimmyakerfors:

Enkelt när jag väl hittade lösningen. Ladda ner stay connected från telenors hemsida. Använd den istället för den medföljande programvaran så kan man gå in i systeminställningar>delning och dela ut via airport! Glöm bara inte att gå in i och stänga av tilldelning av dhcp i inställningarna för airport tcp/ip annars kommer datorn leta efter internet via airport så snart den är aktiverad!

Dela till andra macar och airport express är inga problem, däremot lyckas inte min ps3a koppla upp sig på nätverket....:(

Tja! Jag har en dongel från 3, funkar det med "Stay connected" från Telenor även til TRE?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-26 10:40

Problemet är att jag inte kan starta delning med mobiltbredband, finns inga rutor att kryssa i. Jag har ComHem som är operatören Tre.
Jag vill dela det till interna nätverkskortet men några rutor att kryssa i och välja nätverskortet finns inte så jag kan inte start delningen.

Finns det någon som har lösning på detta?

/dennis

Så här ser det ut med min numer fungerande Internetdelning av Telenors mobila bredband:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-26 13:54

Ja, jag önskar att det gorde det hos mig, jag kan inte klicka till rutan Internettdelning och i rutan Till Datorer... är helt tom. Nätverkskortet funkar så det är det inga problem med och även det inbygda modemet mm, allt funkar. Jag kan inte begripa att det är tomt i den rutan.

Om jag stänger ner modemet då kan jag klicka på nätverkskortet, modemet mm men inte i när jag starta upp det mobila bredbandet.

Dator mm:
Power Mac G4
Processorhastighet: 1.25 GHz
Minne: 1 GB
Nätverkskortet är det inbygda
Mobilt bredband:
ComHem (Tre)
Huawei E169

Allt fungerar var för sig så jag vet inte vad jag skall göra.

Ursprungligen av dennand:

Ja, jag önskar att det gorde det hos mig, jag kan inte klicka till rutan Internettdelning och i rutan Till Datorer... är helt tom. Nätverkskortet funkar så det är det inga problem med och även det inbygda modemet mm, allt funkar. Jag kan inte begripa att det är tomt i den rutan.

Om jag stänger ner modemet då kan jag klicka på nätverkskortet, modemet mm men inte i när jag starta upp det mobila bredbandet.

Dator mm:
Power Mac G4
Processorhastighet: 1.25 GHz
Minne: 1 GB
Nätverkskortet är det inbygda
Mobilt bredband:
ComHem (Tre)
Huawei E169

Allt fungerar var för sig så jag vet inte vad jag skall göra.

Du kan behöva klicka på plustecknet för att lägga till exempelvis Airport.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-26 19:22

Den bilden som Olov har, jag kan inte markera något. Det värkar som Huawei blockerar det interna nätverkskortet, jag har inte Airport, tyvärr.
Jag har provat det jag kan komma på men inget funkar.

/dennis

Okeeej... jag försöker få liv i detta ständigt aktuella ämne. Jag känner igen mig i flera problem här... men lyckas inte lösa skiten.

Jag har alltså två maccar med airport. Jag har en tre-dongel. I bifogade bilder ser ni hur det ser ut dels när jag försöker dela - helt tomt. Dels i nätverksinställningarna. Jag har blåtand och ethernet. Dessa går dock ej att aktivera.

Jag har även försökt att lägga till en Airport genom att klicka på plus-tecknet. Airporten kommer in som ett alternativ - men, försvinner när jag försöker aktivera den?!

Hilfe...

Ska du dela med dig utav ditt 3G modem ska du välja "Dela anslutning med Airport och inte ditt 3Gmodem som du har i den nedre rutan.

Testa?

jag kunde dela internet från iphonen(tethering) via macen(trådlöst) till en pc, en annan iphone och mitt Nintendo wii men ps3an kunde inte få en ipadress.

skummt

Äntligen!;-)
Nu kan jag dela ut mitt mobila Telenor till min iPhone från min MBP.

hade också problem med att dela till ps3:an.. hittade info om det på Mac OS X internet sharing with Playstation 3 problems - Page 2 - MacNN Forums

efter jag gjorde det så funkade det
vet inte vad det gör riktigt och varför.. så gör det på egen risk!!

....
I was having trouble connecting my PS3 to my Mac Pro wirelessly through Internet Sharing. I came across this fix and I used it and everything seems to be working perfectly.

I finally got my PS3 to connect to the internet using the built-in airport card. Here is what I did.

Turn on Internet Sharing. If you don't know how to do that then ask me and I will walk you through that as well.
Open Terminal and type this exactly as shown:

cp /etc/bootpd.plist /tmp/bootpd.plist

Hit the Return key. It may seem as though nothing has happened. That's okay.

Turn Internet Sharing off.

Go back to the Terminal window and type:

open -e /tmp/bootpd.plist

Hit the Return key. A file will open in TextEdit. Locate this section of the file, near the end:

<key>reply_threshold_seconds</key>
<integer>4</integer>

+Change 4 to 0 and then hit Command+S to save the file.+

Go back to the Terminal Window and type:

sudo cp /tmp/bootpd.plist /etc

You will need to know the administrator password. If you do not have one set up, then you might need to set one up first. You will be warned that this could be dangerous. I don't know what any of this is doing, but it worked. So if it messed up my computer, I can't tell because everything seems to be working perfectly.

Okay. After you enter the password, hit the Return key.

Turn Internet Sharing back on.

Now. Go over to your PS3 and set up a wireless connection the "easy" way. It said it was checking some network configurations or something like that and then it brought me to the SSID screen. I chose Manual and selected my access point that was already in there from before and then typed in my WEP password. Then I moved on and let it do everything automatically and it worked! Try it out. Let me know if this helps or if I need to clarify something that didn't make sense.

Bevaka tråden