Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerPC vs Intel, och G5 vs G4

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

är ny på mac.har några frågor
funderar på det silvriga monstret powermac G5

1. hur stor är skillnaden på power pc och intel ?
2. har alla G5:or dubbla processorer tex. 1.6 1.8 osv
3. hur står sig powermac G4 idag egentligen som musikdator ala logic ?
stor skillnad mot en tex. 1.8 G5 ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 21:17
Ursprungligen av andreas77:

1. hur stor är skillnaden på power pc och intel ?
2. har alla G5:or dubbla processorer tex. 1.6 1.8 osv
3. hur står sig powermac G4 idag egentligen som musikdator ala logic ?
stor skillnad mot en tex. 1.8 G5 ?

En powerpc ska du bara köpa om du hittar den riktigt, riktigt billigt. Snow Leopard fungerar inte på PPC, och allt fler program fasar nu ut och kommer att fasa ut stödet för ppc.

2. Nej, alla har inte dubbel.

3. Ska inte vara så stor skillnad på dom senaste G4orna med dubbla processorer och dom allra första enklaste varianterna av G5. En G4 sawtooth 400 mhz är ju dock betydligt mer relik än en gen1 G5.

1. Ganska stor. Det lär finnas flera jämförelsetester på nätet om du söker runt lite. En viktig sak att ta i beaktning är att inga nya versioner av OS X kommer till PPC. Köper du en PPC-burk idag är du fast med 10.5. Inte för att det är ett dåligt OS alls, men du blir ju ganska låst.
2. Nej, de fanns med "singel-CPU:er" också.
3. Det är inget vidare snabbt med G4. Tänk också på att Logic 9 kräver Intel-CPU, så du är också fast med Logic 8

Sammantaget är PPC helt på väg ut, anser jag. Självklart finns det många som klarar sig ett tag till med sina G5:or, men skall man köpa ny burk idag så måste man förstå att man inte är vidare framtidssäkrad med en PPC-maskin. Den senaste PowerMac G5-modellen slutade ju tillverkas för över tre år sedan.

EDIT: snigel1 hann skriva sitt inlägg medan jag skrev mitt. Men nu har du fått två ganska identiska svar.

Jag kör en PPC Quad 2.5 MHz - 8 GB RAM. Den har fyra år på nacken, men står sig fint mot dagens MacPro tycker jag. Vissa saker är den grym på (komprimering t.ex.). Det är en mycket fin maskin - tyvärr (ja...tyvärr och tyvärr..hehehe...) så köper jag en MacPro snart p.g.a. att Apple nu lämnar stödet för PPC när det gäller OS och proapps.

Senast redigerat 2009-09-10 22:23
  • Medlem
  • 2009-09-10 22:19
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag kör en PPC Quad 2.5 MHz - 8 GB RAM. Den har fyra år på nacken, men står sig fint mot dagens PowerMac tycker jag. Vissa saker är den grym på (komprimering t.ex.). Det är en mycket fin maskin - tyvärr så köper jag en PowerMac snart p.g.a. att Apple nu lämnar stödet för PPC när det gäller OS och proapps.

Mac Pro, menar du?

Jepp. MacPro ska de' va. Sorry.

Ursprungligen av Baron:

Mac Pro, menar du?

För att inte förvirra begreppen så kallas dagens "power mac" Mac Pro.

1. Tekniskt sett är det olika typer av processorer med olika instruktionsuppsättningar, olika hantering av data. Den ena har blivit en av modern tids vanligast förekommande processortyp i persondatorer medan den andra gör ett bra jobb i allt från marslandare till högpresterande beräkningskluster.

Naturligtvis beror hastighetsskillnader på vad du jämför med. En modern x86-processor är snabbare än en tre-fyra år gammal PowerPC, men jämfört med den tidens x86-processorer är det ingen större skillnad även om det kan skilja dem åt vid vissa operationer.

Punkt 3: G4 kan inte köra Logic 9.

Alltså - rent prestandamässigt så kan man köra t.ex. Logic och Final Cut alldeles utmärkt i en G5'a. Men man är övergiven och fast i en döende teknik. Man kan inte hänga med på mjukvaruutvecklingen - som ju oftare har större betydelse för kreativa människor än något annat inom dataområdet.

(jo, Logic 9 kan köras i en G5'a trots att Apple inte säger det - men när som helst- kanske nästa update - så är det klippt. Nya Final Cut Pro kan bara köras med IntelMacar. Etc. Etc. Det är över för PPC.)

sammanfattning:
det borde funka utmärkt att köra på en powermac G5 1.8 intel med logic 9 eller 8 med lite final cut till efterätt,
eller...?

Ursprungligen av andreas77:

...att köra på en powermac G5 1.8 intel...

Nej!

Du har missuppfattat. Det finns ingen PowerMac Intel.

Datorn hette PowerMac när den hade PowerPC-processor. När man bytte till Intel-processor bytte man också namn på datormodellen till Mac Pro.

PowerMac = PowerPC-processor (t.ex G3, G4, G5)
Mac Pro = Intel-processor (t.ex Xeon)

Senast redigerat 2009-09-11 08:45

Kolla in Mac Specs, Prices, Answers, & Comparison @ EveryMac.com - Est. 1996

Där finns massor av modellspecifik info.

LCR

Det är förvånansvärt många som tror att G5 är Intel processorer - fick frågan senast häromdagen.

Min personliga erfarenhet är att en Mac Pro / Xserve med dubbla Intel QuadCore processorer är extremt mycket snabbare än en G5 med dubbla processorer. Tydligaste exemplet är att våra Xserve G5 2x2.0GHz klarar ca 35-40 requests per sekund som webbserver innan den dör medan vår QuadCore 2x2.8GHz klarat 1300 request per sekund med ca 30% processorlast...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-09-11 08:42
Ursprungligen av Björnström:

Det är förvånansvärt många som tror att G5 är Intel processorer - fick frågan senast häromdagen.

Min personliga erfarenhet är att en Mac Pro / Xserve med dubbla Intel QuadCore processorer är extremt mycket snabbare än en G5 med dubbla processorer. Tydligaste exemplet är att våra Xserve G5 2x2.0GHz klarar ca 35-40 requests per sekund som webbserver innan den dör medan vår QuadCore 2x2.8GHz klarat 1300 request per sekund med ca 30% processorlast...

Fast det har nog mer med dåligt optimerad kod att göra än hårdvarumässig prestandaskillnad.
Mina Power5-servrar med AIX, samma generation och delar mycket med G5orna, går bra mycket snabbare på just webbapplikationsservrar än motsvarande Xeon-proppar från samma och något år nyare.

Även arstechincas benchmark för några år sedan om jämförelserna mellan plattformarna visade att problemet till stor del låg i apache, mysql osv. för osx. För körde man ppc-kod under Linux så gick det brutalt mycket snabbare.

  • Medlem
  • 2009-09-11 12:53
Ursprungligen av Björnström:

Det är förvånansvärt många som tror att G5 är Intel processorer - fick frågan senast häromdagen.

Somliga (som borde veta bättre) tror att G5 är själva lådan, och att det därmed finns både G5 PPC och G5 Intel.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-11 13:13
Ursprungligen av Baron:

Somliga (som borde veta bättre) tror att G5 är själva lådan,

Hårddisken menar du?

Ursprungligen av rhesus:

Hårddisken menar du?

Där som Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken, sitter.

Ursprungligen av Hagelin:

Där som Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken, sitter.

Haha! :D:D:D:D

http://modermodem.istheshit.net/

  • Medlem
  • 2009-09-11 13:41

Exakt. Datan.

1
Bevaka tråden