Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard Server

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag startar en tråd för oss som har eller planerar att uppgradera till 10.6 Snow Leopard Server inom kort. Finns en hel del att tänka på!

Det ser ut som att vi slänger in 10.6 Server på en QuadCore inom kort. Blir spännande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 22:25

För er som skall uppgradera, titta igenom denna sida först: Apple - Mac OS X Server Snow Leopard - Resources - Documentation
Specifikt titta på "Upgrading and Migrating". Det har hänt en hel del på detta område.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2009-09-02 09:44

Jag håller tummarna på att kalenderdelning och adressbok ska fungera på ett brukbart sätt, vilket inte kan sägas om 10.4 (som jag kör på servrarna) eller 10.5 som kollegor hoppades mycket på. Erfarenheter i denna fråga efterlyses.

Uppdatering: 5/9: Fick SL-server via underhållsprogram idag. Avvaktar dock med installation för att inte äventyra produktionen

Senast redigerat 2009-09-05 10:19
  • Medlem
  • 2009-09-03 19:13

Php?

Hur verkar PHP? Vilka PHP moduler är installerade, visst är GD-Lib med numera? Är det någon som möjligtvis har en dump på en phpinfo()-sida. Vore king.

Ursprungligen av Java:

Hur verkar PHP? Vilka PHP moduler är installerade, visst är GD-Lib med numera? Är det någon som möjligtvis har en dump på en phpinfo()-sida. Vore king.

Har precis kollat: PHP 5.3.0 förinsallerat med GD:

GD Support enabled
GD Version bundled (2.0.34 compatible)
GIF Read Support enabled
GIF Create Support enabled
JPEG Support enabled
libJPEG Version 6b
PNG Support enabled
libPNG Version 1.2.37
WBMP Support enabled
XBM Support enabled

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 20:10

Fick det med posten idag via maintenece program. Men jag ger det ett par veckor innan ngra uppdateringar.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 09:17

Jag har beställt en Mac mini och en kopia för att hårdtesta. Hoppas som pekka på kalenderdelning och adressbok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 09:43

Det vore ju skönt att slippa entourage.. en gång för alla - jag är grymt sugen på att veta hur detta kommer att fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 11:40
Ursprungligen av Tangen:

Det vore ju skönt att slippa entourage.. en gång för alla - jag är grymt sugen på att veta hur detta kommer att fungera.

Lite OT men du vet om att Entourage kommer att ersättas av Outlook va? Själv avskyr jag Outlooks layout som är Microsoft i sitt esse.
Man får väl hoppas på att det blir ett Maccigt Outlook. Hur som helst är det goda nyheter tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 11:54
Ursprungligen av acke:

Lite OT men du vet om att Entourage kommer att ersättas av Outlook va? Själv avskyr jag Outlooks layout som är Microsoft i sitt esse.
Man får väl hoppas på att det blir ett Maccigt Outlook. Hur som helst är det goda nyheter tycker jag.

sjukt läskigt...

Jag hoppas också att nya Outlook ska bli bra, och kunna ersätta Entourage. Just nu skulle jag uppleva det som ett stort nerköp om jag blev "tvungen" att använda Apple Mail. Ett ännu bättre alternativ, för mig personligen, vore ju förstås om Apple snodde de saker som gör Entourage så mycket bättre, i mitt tycke.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 11:54
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag hoppas också att nya Outlook ska bli bra, och kunna ersätta Entourage. Just nu skulle jag uppleva det som ett stort nerköp om jag blev "tvungen" att använda Apple Mail. Ett ännu bättre alternativ, för mig personligen, vore ju förstås om Apple snodde de saker som gör Entourage så mycket bättre, i mitt tycke.

Apple borde göra ett pim, eller ge någon annan möjlighet att göra det...

Det finns inget som hindrar någon annan att göra det, annat än att det måste finnas antingen användare som är villiga att betala för det, eller utvecklare som är villiga att jobba gratis. Båda är något av en bristvara...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 14:10

Detta blir ju väldigt OT. Borde nästan brytas ut till en egen tråd. Richard, jag var nyfiken på vad du skulle tycka om hela Outlook ersätter Entourage-grejen.

Tycker det har hänt väldigt mycket positivt på mailfronten för Mac OS X den senaste tiden. Jag är supernöjd med Mail, Adressbok, iCal men vet att det är långt den bästa lösningen för alla. Speciellt för flera företag som jag ser som kör Entourage mot Exchange.
Nu i och med Mac OS X 10.6, senaste 2008-uppdateringen och nästa års Outlook så tycker jag det ser väldigt bra ut.
För att gå lite ontopic. Vad tror ni om den nya maildelen i Mac OS X 10.6? Vet att det är en ny mailmotor men samma gamla hemska SquirrelMail. Apple bjud på lite MobileMe-godis!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-04 16:32

Vi har installerat 10.6 på jobbet och de första som vi upplevt är att det går VÄLDIGT långsamt att logga in via Directory service, någon annan som har samma problem? Det går även långsamt att bara nå sina filer (dvs logga in via finder) på servern.

Sen har vi inte riktigt förstått hur Adressbook servern fungerar, någon som har lyckats klura ut det? Vi vill ha en gemensam adressbok för hela kontoret som alla når på sina konton/iphones.

Tack för svar,
Måns

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 17:00
Ursprungligen av ortner:

Vi har installerat 10.6 på jobbet och de första som vi upplevt är att det går VÄLDIGT långsamt att logga in via Directory service, någon annan som har samma problem? Det går även långsamt att bara nå sina filer (dvs logga in via finder) på servern.

Sen har vi inte riktigt förstått hur Adressbook servern fungerar, någon som har lyckats klura ut det? Vi vill ha en gemensam adressbok för hela kontoret som alla når på sina konton/iphones.

Tack för svar,
Måns

Har ni installerat det på en server i produktion? Känns livsfarligt så här tidigt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-04 17:56
Ursprungligen av acke:

Har ni installerat det på en server i produktion? Känns livsfarligt så här tidigt.

Vi jobbar med ljud och använder egentligen bara servern till det administrativa (personliga-konton, kalendrar osv..) och för att ge tillgång till våra ljudbanker. Allt verkar funka skitbra, vi har fått igång adressbook servern och den nya iCal servern som än så länge fungerar klockrent. Däremot så är det som sagt segt att logga in på sina konton, det tar någon minut. Kan detta ha att göra med att det kommit nya krypteringar för auth-hanteringen?

Är det ingen annan som vågat installera och som kan säga om det upplever samma sega. I loggen står det "password is set to load lazily" någon som vet vad det betyder?

Ursprungligen av ortner:

Vi har installerat 10.6 på jobbet och de första som vi upplevt är att det går VÄLDIGT långsamt att logga in via Directory service, någon annan som har samma problem? Det går även långsamt att bara nå sina filer (dvs logga in via finder) på servern.

Här är grabben med stålkulor i byxorna

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-07 13:32

Nu har vi märkt hur instabilt 10.6 server är. Directory Service konton krashar hela tiden. Adressboken, mailen ja hela paketet verkar instabilt!

Någon som har vågat sig på att installera det än?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 13:35
Ursprungligen av ortner:

Någon som har vågat sig på att installera det än?

Nej, inte en chans innan Mac OS X Server 10.6.3 eller kanske senare. Kom igen om ett halvår ungefär.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-09-08 10:20

Ett tips:
Köp in VMWare, klona in disken från din gamla server; testa att uppgradera...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 19:39
  • Medlem
  • Haparanda
  • 2009-09-11 08:37

Jag tar mig friheten att klippa in sammanfattande slutsatser från Joacim Melin, vars inlägg acke länkar till:
------
Vad blir då summeringen? Skulle jag köra Snow Leopard Server i en produktionsmiljö i dagsläget? Aldrig i livet.

Skulle jag överväga att köra Snow Leopard Server när allt fungerar som Apple lovat? Inte alls omöjligt.
------

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-09-11 09:34

Nå, det beror ju lite på vilka tjänster man är ute efter. Jag är intresserad av de här "collaboration"-tjafset för det har ju ändå aldrig funkat Nä, det är NetBoot och stabilitet jag vill ha Och att serververktygen bättrar sig lite mer...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-16 22:04

Någon som har haft problem att uppgradera till snow leopard. skivan spottas ut. jag har imac 24

  • Oregistrerad
  • 2009-09-23 14:09

Håller på att installera det nu på en ny Xserver (den hade 10.5 såklart re-installed) Får se hur det går när dagen är slut (och om det blir en lång dag eller inte)

  • Oregistrerad
  • 2009-09-23 18:06

Hur konfigurera 10.6 Server (DNS, LDAP, Users & Groups)

Är gammal windows admin och håller på att hjälpa en kund med OSX server. Har pillat en hel del med Apple Server men det var före OSX tiden, tyvärr.

Har labbat lite hemma och upptäcker nu samma oegenheter som på en xserve, båda med 10.6:

* När man skapar users (oavsett om man gör det med server preferences eller workgroup manager) så skapas det inga homefolders alls. Varför inte? Borde det inte gå att få den göra det automatiskt?

* Varför ligger det en /Users och /Groups share på systemdisken? Borde man inte kunna få välja var man vill ha dom?

* Var är tanken med att groups automatiskt får en share? Jag gillar idén men det är faller lite på att dom mapparna läggs på systemdisken.

* Om man aktiverar DHCP tjänsten finns det en LDAP flik, måste man "annonsera" ut LDAP träd via DHCP? Görs det inte via DNS servern?

* I DNS Servern hittar jag inga ldap zoner (som man gör i AD) - Var finns dom?

* Hur hanterar man skrivare? Lägger man bara till dom under printers i osx servern och delar ut dom? Finns det ingen hantering av quota/inställningar etc?

-- Vore det inte kul om vi kunde skriva ihop en liten OSX Server guide? Inte ens när man letar på engelska hittar man speciellt många bra källor till OSX Server admin? Någon som vet någon bra?

Apples dokumentation lämnar en del att önska, men Peachpit har bra böcker: Peachpit: Apple Training Series: Mac OS X Server Essentials v10.6: A Guide to Using and Supporting Mac OS X Server

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-24 08:39

Flyttade hit två inlägg från en annan tråd.
/Admin

Bevaka tråden