Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mobilt bredband i Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Uppdatterade till Snow i går och upptäckte nu i kväll att mitt mobila bredband funkar inte,det går helt enkelt inte att installera modemet,får bara upp det här meddelandet.
Systemtillägget kan inte användas.Systemtillägget''System/Library/Extensions/USBexpressCardCantWake_Huawei.kext''Instalerades Inkorrekt och kan inte användas.Installera om eller kontakta produktleverantören för en uppdattering.
Någon som har en lösning på det?För telenor hade det inte,killen jag snackade med undrade om ''SNOWSTORM''var ett gammalt operativsystem!!när jag förklarade för han att det hette SnowLeopard och släpptes i fredags var han helt undrande och bad mej återkomma i morgon.Sådär kul

Det låter ju inte så kul det där. Vi fick hem vårt mobila bredband från Telenor/bredbandsbolaget igår. Dock var det ett SonyEricsonmodem med och Stay Connected installerade jag fint på min dator. Och jag kör Snow Leopard.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-09-08 11:45

De som använder Icon 225 eller Huawei E1750 drabbas av detta problemet., medans de som använder SE MD400 inte alls drabbas.

Huawei jobbar på problemet och räknar att det kommer nya drivrutiner inom två veckor. Option kommer att komma med nya drivrutiner inom de närmaste dagarna.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-08 13:37

Och här är drivaren till Snow Leopard för GI0225 ifrån Option (inte hunnit verifiera att fungerar ännu dock, för jag sitter på jobb i Windows XP )

Article Detail | Option)

Edit.
Hmm, verkar som om dom glömt filändelsen .pkg så lägg till det på filen.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-09-08 14:17

Saknas drivrutiner för icon 225!
Testade detta på min mbp och det fungerar inte. Får felmeddelande om att jag måste starta om min dator och det kommer direkt efter att jag anslutit modemet.

Vi får nog vänta ett slag till!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-09 08:28

Hmm, kommit upp en ny men fortfarande obekräftad då jag sitter på jobb (igen!)

Software download | Option

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-09-09 09:03

Toppen!:)
Ska testa den sen och återkopplar med resultat.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-09-09 12:35

Nu har jag testat, men jag får inte ordning på det.
Installationen går bra, men när jag ansluter modemet vill den öppna "Nätverksinställningar" och då hänger sig allt. Gjort några omstarter och även plockat bort allt och gjort en ny installation. Hela datorn segar ihop och man får tvångsavsluta allt.

Har inte hunnit testa mer. Någon annan som får detta att lira?

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-09-09 13:37

Option har tydligen ändrat hårdvaruportsnamnet så vi måste få en klient som fattar att internet trafiken går genom den porten.(som är samma men namnbytt) nåt i nätverkskortet tror jag.

Detta är iaf vad jag luskat fram och vi får väl se vad som händer.
Jag kommer att lägga ut mer info, så fort jag får veta något.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-09-10 14:25

Senaste nytt:
Option verkar få skriva om sin klient och det kan ta ett slag. Gissar på några veckor, innan Options modem fungerar igen.
Huawei verkar fixa en fil som förmodligen kommer att läggas upp på deras sida eller hos operatören. Huawei´s fil beräknas vara klar inom ett par dagar.

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2009-09-10 17:02

Har samma problem med Telia ZTE MF628. Telia chatt supporten visste ingenting. Någon har har en hint om drivrutin för Snowleopard?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 19:04

Angående Option Icon 505

Har försökt få besked från Telia om när nya drivrutiner kommer men där gör man sig icke besvär. Man har tur om dom ens vet vad Snow Leopard är. Så jag mailade direkt till Option och fick då detta svar (den 7 september).

---

"We are aware of the MAC OS 10.6 (Snow Leopard, new release from Apple on the 24th August) issue. We are working on new versions of our connection software and these will be available from our support website (Support | Option) for download in approximately 3 weeks time from now.

However, the 3G device you have purchased is an OEM product. We are sorry that we are not able to assist you with your support inquiries. The product has been commercialized and is supported by your local supplier. Please contact your local supplier-support helpdesk (Telia).

Tack för infon!
Segt att det ska ta sån tid, jag fixar emellertid att surfa genom Windows XP genom VMWare så länge, men det suger rätt hårt att behöva göra det!

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-09-16 19:46

De som använder Sony Ericsson MD400 kan ladda ner launch2net från Nova Media mot en kostnad av 49.90 Euro.

Har man tid att vänta på Sony Ericsson Edition, så kan man snart ladda ner den på launch2net – Sony Ericsson Edition |.Online Mac OS X och då kostnadsfritt.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-09-17 09:40

På Telenors hemsida finns det sen ett slag drivrutiner för Huaweis modem. Där finner ni drivrutiner och installationsguide för Snow Leopard.

Länk till Telenors och drivrutiner till Huawei: Inställningar

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-17 11:02

Jag har installerat Drivrutinerna på Telenors hemsida för Huawei och Snow Leopard. Trots detta får jag Mac/blåskärm så fort jag sätter i modemet.

- Björn

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-09-17 11:19
Ursprungligen av syse:

Jag har installerat Drivrutinerna på Telenors hemsida för Huawei och Snow Leopard. Trots detta får jag Mac/blåskärm så fort jag sätter i modemet.

- Björn

Vad har du för modem?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-09-17 11:29

Icon 2. Jag chattade precis med Telenor och dom sa att uppderingarna för det modemet dröjer ytterligare nån vecka. Ursäkta om jag rörde till det i tråden, men det är lite otydligt på deras hemsida vad man ska göra...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-09-18 14:24

Kör Option Icon 505, med Telia-abonnemang.
Deras brandade mjukvara funkade väl sisådär i Leopard (stabilt, men allt fungerade inte..).
I SnowL funkade inte mjukvaran, ens med uppdaterad driver från Options hemsida (hittade inte apn-iställningar..).
Avinstallerade Felias mjukvara, Installerade Options obrandade (äldre..?) mjukvara, och därefter uppdateringen av drivern.
Funkar ok (inte fullt ut), men tycker att jag roamar när jag ansluter till Sweden3g's nät :), därav det uttalade behovet av brandad mjukvara - Telia måste in o hacka för att dölja "roamingen" :D.
Vid ett tillfälle har jag fått kernel panic när jag försökte stänga ner mjukvaran - efter en stund i viloläge.

Det lustiga/tragiska är att det inte finns tillstymmelse till kommunikation i ämnet från Felia på deras supportsidor - kör man huvet i sanden eller..? Kanske kommer det en uppdaterad mjukvara vecka 27 (+5v)…???

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 15:50

Hej allihopa,

Nu har Option lanserat en ny Globetrotter klient som fungerar med Snow Leopard och Option 225.

Det enda som ni behöver ange för att få igång det med telenor är APN som är internet.telenor.se för telenor.

Software download | Option

Skönt att de äntligen löst det.

//Per

Stay Connected funkar för mig me 10.6.1

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-09-24 10:39
Ursprungligen av pe22ad:

Hej allihopa,

Nu har Option lanserat en ny Globetrotter klient som fungerar med Snow Leopard och Option 225.

Det enda som ni behöver ange för att få igång det med telenor är APN som är internet.telenor.se för telenor.

Software download | Option

Skönt att de äntligen löst det.

//Per

Vilken klient kör du med?

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-09-24 10:45

Kör med Stay Connected 1.4 och MD400 på SL. Mitt problem är att jag inte kommer upp i någon hastighet. Testat flera olika simkort och andra MD400 modem, men kommer inte upp i högre hastighet än 0.83 i nedlänk. På en PC fungerar det perfekt med ca 3 Mbit/s i nedlänk. Andra modem som Huawei på SL fungerar perfekt med samma klient.

Någon mer med samma problem?

Ursprungligen av jonny74:

Kör med Stay Connected 1.4 och MD400 på SL. Mitt problem är att jag inte kommer upp i någon hastighet. Testat flera olika simkort och andra MD400 modem, men kommer inte upp i högre hastighet än 0.83 i nedlänk. På en PC fungerar det perfekt med ca 3 Mbit/s i nedlänk. Andra modem som Huawei på SL fungerar perfekt med samma klient.

Någon mer med samma problem?

Jag har exakt samma problem. Det har visat sig att telenor känner till att md400 och snow leopard inte är bästa kompisar. Dem vet heller inte om det är nya drivrutiner på gång, utan hänvisar till emotums sida. Jag fick lösa mitt problem med detta genom att
använda ett huawei 220( från tele2) med mitt simkort från telenor samt med tres dialer. fungerar dock bra nu

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-11-18 20:12
Ursprungligen av Mcwwarlock:

Jag har exakt samma problem. Det har visat sig att telenor känner till att md400 och snow leopard inte är bästa kompisar. Dem vet heller inte om det är nya drivrutiner på gång, utan hänvisar till emotums sida. Jag fick lösa mitt problem med detta genom att
använda ett huawei 220( från tele2) med mitt simkort från telenor samt med tres dialer. fungerar dock bra nu

Det är en ny Stay Connected på väg. Det visade sig att i Launch2net har en parameter som gör att man kommer upp i rätt hastighet, men denna saknas i Stay Connected. Det kommer inom kort komma en ny version till MD400 som löser detta.

Kan inte tillägga så mycket annat än att Option har fått fram drivrutiner och en ny version av Globetrotter Connect som fungerar med Telenor och Mac OS X 10.6 Snow Leopard. Jag har fått det att fungera med mitt Option Icon 225-modem. Skriver detta på den uppkopplingen nu.

Men jag kan bidra med lite skärmdumpar:

För det första gäller detta kanske bara den modemtyp just precis jag har, vilket faktiskt framgår om man tittar väldans noga: I ena hörnet på baksidan står "Designed in E.U. by Option" och uppe i hörnet på baksidan står även Model: GI0225. Det betyder att modellens namn är alltså Option Icon 225. Logiskt eller hur?

Därför funkar inte något program eller någon av de drivrutiner som finns på Telenors sida för Mobilt bredband > Inställningar > Inställningar för Mobilt bredband.

Denna länk fick jag av kundtjänst idag, de påstår att detta är nya drivrutiner för Snow Leopard. Det är det inte! Man kan ladda hem och ansluta, men dessa ändringar inget under nätverk, så man kommer inte vidare.

Stay Connected Download Site

På sidan finns dock en bra bild som visar de olika modemtyperna! Så nu vet du!

Gör så här:
Gå till denna sida, ange det IMEI-nummer som står på baksidan av ditt Option modem. Om du har ett sådant så skall det någonstans på det stå just Designed by Option.

Software download | Option

Den webbsidan kommer sedan leda dig vidare till rätt drivrutiner att ladda hem. Jag har ett Option 225. Så jag hamnar på denna sida:

Software download | Option

Där laddar jag hem enligt första bilden.

Installera och se glad ut, men ha inte modemet inkopplat när du gör det!

Denna artikel förklarar installationen och att man får en varning i slutet, som kan ignoreras.

http://www.option.com/en/support/knowledge-base/article/driver-installation-on-mac-os-10.6-(snow-leopard))

Starta sedan programmet Globetrotter connect i programmappen. Koppla in modemet, ange din pinkod. Klicka INTE på Connect.

Gå till Preferences.

Kryssa i och fyll i enligt mina övriga bilder, dvs den APN som nämndes ovan är allts om behöver anges. Med ett till kryss kommer Globetrotter Connect att automatiskt skapa en nätverksplats som är rätt konfigurerad.

Sedan kan du klicka på "Connect". Då skall det funka.

Ursprungligen av Taz_1999:

Kan inte tillägga så mycket annat än att Option har fått fram drivrutiner och en ny version av Globetrotter Connect som fungerar med Telenor och Mac OS X 10.6 Snow Leopard.

Danke. Nu funkar det mumma

Mera om Telenors mobila bredband diskuteras i denna tråd, i vilket man den senaste tiden tagit upp problemet med 10.6: http://www.99.se/tester/219830-test-telenor-mobilt-bredband-pa-mac-rockar-3.html

Glocalnet - Snowleopard

Har just uppgraderat till Snow Leopard.
Såfort jag stopparin dongeln ifrån glocalnet så låser sig datorn o måste startasom.

Jag har pratat med kundtjänst, och de säger att de är medvetna om det problemet.
Hon viste inte riktigt när nya drivrutiner skulle komma ifrån tillverkaren av modemet.

Någon här som har haft samma problem men lyckats få det funka?!

Har du läst tråden du skriver i? Glocalnet = Telenor, det finns en lösning ovan.

Bevaka tråden