Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saknar ett "Ordet är fritt forum"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-09 19:28

Saknar det här då man vill kunna snacka om vad som helst, tex allmän info som:
**
Koll på E-numren med sms
Få svar på dina E-nummerfrågor med ny sms-tjänst.
Nyfiken på vad tillsatserna i ingredienslistan egentligen betyder? Du kan snabbt få svar via mobilen.
ICA har en ny tjänst där du sms:ar E-numret till 71422. Då får du snabbt ett svar som berättar om tillsatsen och varför den finns där.
Kostnaden är densamma som för ett vanligt samtal.
**
Inte Mac relaterat men av intresse för en del.

Kunde ju vara av FiFu (Först in Förs ut) typ på kanske ett år för att det inte ska växa ohämmat med möjligheten för en moderator att "Klibba" tråden om viktig.

Vad som helst ska kunna diskuteras inom vissa fasta ramar som att absolut inte tolerera personangrepp, porr eller kriminellt beteende mm.

Skulle nog "självmodereras" av medlemmarna själva genom att de kan rapportera anstötliga inlägg till en moderator.

Det är det Hard Mac Cafe är till för. 99mac har haft "fripratsforum" men det har inte passat in i forumets profil. På HMC har "Baren" alltid varit största delen. Tyvärr har HMC inte så mycket trafik längre, så folk som vill prata om allt möjligt med Mac-folk är det tydligen inte så gott om. (Men alla är välkomna. Vi är några få som hänger kvar.)

Jag vet att det inte alltid är så fint att göra reklam för andra fora på ett forum, men i det här fallet anser jag att det är kompletterande tjänster som inte konkurrerar speciellt mycket. Hoppas moderatorerna håller med. Hur är 99-ledningens syn på fripratsavdelningar numera?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-09 20:07

Har aldrig hört om Hard Mac Cafe förrän nu.

Min tanke är ju att folk lär ju känna varann efter tag här så att kunna snacka "skit", lufta sig eller utbyta almänn info utan att störa dom andra forumen kan ju vara en typ av gemenskap, ungefär som MacPub... .
Problemet med att vara med i för många forum är ju att få en samlad bild eller hur man ska uttrycka sig.

Men men det är ju bara en tanke.

Ursprungligen av Cekari:

Har aldrig hört om Hard Mac Cafe förrän nu.

Min tanke är ju att folk lär ju känna varann efter tag här så att kunna snacka "skit", lufta sig eller utbyta almänn info utan att störa dom andra forumen kan ju vara en typ av gemenskap, ungefär som MacPub... .
Problemet med att vara med i för många forum är ju att få en samlad bild eller hur man ska uttrycka sig.

Men men det är ju bara en tanke.

HMC är inte så känt, nej. Först fanns MacPrat-forumet, som kom till just som ett lite mer socialt forum. När han som drev det tröttnade startade några entusiaster HMC som ersättare.

Det har alltid varit ett forum med mycket inlägg i Baren. Det gör att det inte alls finns så många och heltäckande Mac-diskussioner, men desto mer om fotograferande, dikter, humor med mera. Till och med politik (fast det är ett farligt ämne som kräver stor försiktighet).

Varför det inte funkat här kan man ju fråga sig, men jag tror det är en fråga om profil. 99mac skall vara 99% Mac, och när "offtopic" snarare är 75% än den tänkta 1% så missar man ju målet. HMC har snarare ambitionen att vara ett ställe där Mac-folk möts och pratar om vad som helst. Två helt olika saker tycker jag.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-09 20:43
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

H....tror det är en fråga om profil. 99mac skall vara 99% Mac, och när "offtopic" snarare är 75% än den tänkta 1% så missar man ju målet...

Det köper jag till 100% och det var därför jag föreslog FiFo (eng) på ett år, men det kanske inte går att automatisera.
Krävs ju en viss disciplin av medlemmarna också.

Det funkade helt enkelt inte sist. Det lär inte komma tillbaka. Om du däremot är Supporter finns Supporter Lounge, där har du ditt off-topicforum.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-09 20:20
Ursprungligen av Capeman:

Det funkade helt enkelt inte sist. Det lär inte komma tillbaka. Om du däremot är Supporter finns Supporter Lounge, där har du ditt off-topicforum.

Det var ju lite synd och konstigt att det inte skulle funka här (andra forum jag är med i funkar det utmärkt)

Nåja, jag nöjer mig med det.

Ursprungligen av Cekari:

Det var ju lite synd och konstigt att det inte skulle funka här (andra forum jag är med i funkar det utmärkt)

Det finns flera trådar om just detta, t ex denna:

http://www.99.se/feedback/247668-foerslag-pa-off-topic.html

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-09 20:32

Den här dagens första för mig, trodde nästan att det var nått fel som var trasigt

Ursprungligen av Cekari:

Den här dagens första för mig, trodde nästan att det var nått fel som var trasigt

Alla har varit för upptagna av iPodeventet.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-09 20:35
Ursprungligen av Capeman:

Alla har varit för upptagna av iPodeventet.

090909, det hade jag totalt glömt.

...och så finns ju "Supporter Lounge" ("stödmedlemssalongen" tycker jag det blir på svenska). Det är ju alltid en poäng att ge betalande medlemmar mer så klart.

Sök gärna lite innan ni startar nya trådar. Som Capeman påpekar så finns det redan flera såna här trådar, bl.a den han länkar till.

Och alla trådarna kommer fram till ungefär samma sak:
- Det har funnits ett allmänt offtopic-forum, och det funkade inte
- Vi har Supporter Loungen där ordet är fritt, men bara för betalande Supporters

/Mod

1
Bevaka tråden