Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efterlysning: Företagsadministration till Mac OS 9

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Aneby
  • 2009-09-05 18:14

Hej!
Har ett litet företag och efterlyser ett program likt Hansa eller något som kan hålla koll på fakturor, lager o.s.v. Finns det något bra alternativ i OS 9? och vart kan man få tag på ett?

David

Det är inte så många som erbjuder nya program till Mac OS 9 längre. I längden tror jag att man tjänar på att uppgradera till en nyare version av Mac OS X. Men trots det finns det faktiskt en del alternativ. De enda jag kunde hitta just nu var dock Montania vars StepOne-serie ska gå att köra på Mac OS 9. Jag vet inte hur det är att använda men det gick att beställa en demonstration. Det gick att köpa via dera webbsida men det fanns även hos återförsäljare som t. ex. Macoteket.

OS9-program skaffar man typiskt begagnade skulle jag säga. Och det finns väldigt, väldigt mycket OS9-program, det gäller bara att hitta någon som kan sälja det.

MacHogia finns också till OS 9. Säljs inte längre mig veterligen, men det går säkert att få tag på en begagnad version.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2009-09-07 20:39

tackar för svaren!
finns ingen själ som har något av dessa program?:p

Nej, det finns inga bra alternativ för att köra Mac OS 9, år 2009.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-08 20:55

Unicell hade till för inte alls länge sedan produkter för OS 9. Visserligen utdaterade och gammalmodiga.
De har dessutom en mycket trevlig kundtjänst som säkert hjälper till. Gå in på Bokföringsprogram, faktureringsprogram, bokföring, starta eget, faktura | UNICELL så hittar du kontaktinfo där.

Det är visserligen 2009, men man glömmer ofta bort att relatera till vilka krav man faktiskt ställer och hur mycket pengar man tycker att det är värt att lägga ut utifrån det.

(Nej, jag vill INTE ha en OS X kontra OS9-diskussion).

Sedan bör man kanske fundera över riskerna med att vara beroende av OS9 i en företagsmiljö. Om du bara har en OS9-maskin och den rasar - kan du trots backup vara "up and running" inom rimlig tid om du inte har reservmaskiner som kan boota OS9/köra Classic? Hur ser det ut nästa år?

Ursprungligen av johan_tanying:

Sedan bör man kanske fundera över riskerna med att vara beroende av OS9 i en företagsmiljö. Om du bara har en OS9-maskin och den rasar - kan du trots backup vara "up and running" inom rimlig tid om du inte har reservmaskiner som kan boota OS9/köra Classic? Hur ser det ut nästa år?

Man har så klart en reservmaskin. En iMac G3 eller nåt. Kostar ingenting. Lägg några hundra till och få en iBook eller Lombard så tar den ingen plats heller. Så den risken är liten. G3orna är inte slut på länge,

Dessutom kan det gå att köra programmet i SheepShaver. Fast det skall man inte förutsätta.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2009-10-07 13:29

Finns det någon möjlighet att hitta företagsadminstrationer till filemaker som man kan köra under Mac OS 9?

Ursprungligen av Ginos:

Finns det någon möjlighet att hitta företagsadminstrationer till filemaker som man kan köra under Mac OS 9?

Ja, någon liten möjlighet finns det kanske. Men precis som tidigare i tråden så hänvisas du nog till begagnat-marknaden.

Men varför OS9?

Det finns väl gott om begagnade datorer. Du kan få en PowerMac G4, eller Mac Mini G4, eller något liknande, för 1000-3000 kr.

Då kan du köra OS X 10.4 eller 10.5, och kan använda moderna programpaket.

Företagsadministration

Har en komplett MacHansa server med 10 clienter för OS9 med dokumentation
till salu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-09 09:20

Äsch då... Jag har i alla fall säkrat framtiden genom att spara från forntiden

COGNITIVE i Lund har fortfarande program kvar i lager för OS 9
Bokföring, lön, ekonomi på din Mac, Cognitive AB

Supertrevligt företag som varit med sedan MacPlus-tiden och fortfarande utvecklar saker

1
Bevaka tråden