Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Demontera vattenkyld PowerMac G5?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-09 15:19

Har en dual G5a som läckt ut vätska från vattenkylningen. Tänkte öppna den och se vad man kan göra åt saken, men kommer inte på hur man gör. Efter att ha öppnat sidoluckan, plockar bort plastskyddet och fläkten. Vad är nästa steg för att komma åt de bägge processorerna? Är ingen garanti kvar eller något sånt. Kanske inte går att fixa, men nyfiken på vad som gått snett.

En enkel googling gav detta: powermac g5 take apart - Google Search

Att vattenkylningen läcker är en vanlig åkomma på G5. Brukar inte gå att göra något åt det förutom att byta delar, vilket kommer att bli lika dyrt som att köpa nytt... I princip.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-09 15:39

Tack, men förstår verkligen inte hur man ska få bort aluminiumplåten. Den som det står G5 två gånger på. Vad jag förstår ska man trycka vid den lilla plastniten, men det vill inte fungera.

Är medveten om att det är dyrt att köpa delar och laga, men är fortfarande nyfiken på vad som gått sönder.

Senast redigerat 2009-09-09 17:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-09 15:42
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-09 17:01

Jag har kikat på de bilderna och är med på att den lilla plastsprinten ska bort, men hur?

Vilken modell av G5 har du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-09 21:43

Osäker vad den heter exakt, kan kolla imorgon. Den ser ut som på bilderna, dubbla CPU och vattenkyld.

Du har inte pratat med apple om detta?
I många fall får man det reparerat på garanti även om det ligger utanför tidmässigt då det är ett fel från fabrik.
Många har fått nya intelmaskiner istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-10 19:29
Ursprungligen av petterf:

Du har inte pratat med apple om detta?
I många fall får man det reparerat på garanti även om det ligger utanför tidmässigt då det är ett fel från fabrik.
Många har fått nya intelmaskiner istället.

Tack för tipset, de var hjälpsamma och skulle kolla på det. Trodde det var kört då garantin gått ut, men verkade som att det var ett känt fel. De bad mig maila bilder på läckan och skulle återkomma.

Vad bra!

Det är ett känt fel. Det finns en lång serie berättelser om detta hos xlr8.
PowerMac G5 Coolant Leaks/Repairs

En del får dem servade medans andra får nya macpros. Har inte funnit något röd tråd om vilka kriterier apple följer dock.

Hoppas du får en ny.
Nordiska supportfolket brukar vara snälla, det har de varit mot mig i alla fall och gett mig nya maskiner direkt.

  • Oregistrerad
  • 2009-09-20 10:16

Berätta gärna hur det går!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-06 18:57

Fick den lagad gratis. Hade ju givetvis hoppats på en ny, men nu fungerar den igen. Utmärkt service.

1
Bevaka tråden