Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FW 400 kontra USB2

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag ska köpa mig en extern HD och vill helst ha firewire men det finns billigare diskar om man väljer USB.
Jag kommer främst att använda disken för backup men tänkte även lägga upp alla DV-filmer jag har i en låda. (En dag ska jag redigera dem, en dag...)

På pappret ska ju USB vara något snabbare än FW men jag läste för några år sedan att på Mac är USB bara hälften så snabbt som FW400. Stämmer det fortfarande tro?

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2009-09-09 15:12

om du har nya macar så har dem firewire 800 port, dvs 800 mb/s, mot usb 2.0 som har 480 mb/s. Där har du svaret vilket som är snabbast

Ursprungligen av ellmag:

om du har nya macar så har dem firewire 800 port, dvs 800 mb/s, mot usb 2.0 som har 480 mb/s. Där har du svaret vilket som är snabbast

Hmm om det var så enkelt skulle jag inte bemödat mig med att ställa frågan här...
Jag har en Mac Mini med FW400 resp USB2

Ah det var ditt första inlägg, välkommen!

USB är för tangentbord, skrivare, leksaker, etc. USB belastar CPU. Det gör inte FW. FW är bäst alla dagar i veckan. T.o.m. FW 400 är snabbare än USB 2 - i verkligheten (teoretiska siffror är bara trams i dessa ärenden). FW 800 är gött :-).

Ursprungligen av Zimmerman:

USB är för tangentbord, skrivare, leksaker, etc. USB belastar CPU. Det gör inte FW. FW är bäst alla dagar i veckan. T.o.m. FW 400 är snabbare än USB 2 - i verkligheten (teoretiska siffror är bara trams i dessa ärenden). FW 800 är gött :-).

Helt riktigt. Dock minskar skillnaden. På en gammal G3 springer FW i cirklar runt USB2 (om man har det alls), men på en modern Mac är skillnaden inte lika stor. Men den finns, så det är sorgligt att marknaden valt USB och FW verkar vara mer eller mindre på fallrepet.

Välj FireWire om du har möjlighet!

Om du köper en hårddisk med FireWire 800 finns det adaptrar som gör att du kan koppla in den till din MacMini.

Att USB belastar CPU, det räcker gott som argument för det kommer att märkas den dag jag sitter där med DV-redigeringen.
(Men då kör jag inte över Minin)

FW är att föredra, inte bara för att FW inte belastar cpu'n utan också för att FW har kapacitet att hålla den utsatta överföringshastigheten hela tiden (tex FW400) medan usb2 endast maxar vid 480 (ej kontinuerlig hastighet)

Det blir intressant att se vad som händer när usb3 kommer...

Om det också kranas genom CPU så är det ju också skit enligt mig. Ett riktigt nät för tung datatransport ska vara fristående från CPU - som t.ex. FW (och eSATA antar jag).

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det blir intressant att se vad som händer när usb3 kommer...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-10 12:36

FireWire ska man ha om man vill ha en snabb extern disk... som flera redan har skrivit, inte belastar CPUn

Amerikanska Mac-tidningen MacLife gjorde ett test av små usb och fw-diskar i mars. En bit ner i artikeln, under diverse tabeller finner du en förklaring av skillnaden mellan fw och usb (om du inte tycker det räcker med det du får här): Portable External Hard Drive Roundup | Mac|Life

En undran. Har du tänkt dig en 3.5tummare eller en 2.5tummare med möjlig strömförsörjning genom usb eller fw?

Om det är den mindre storleken du tänkt dig så tittar undertecknad fn själv på Seagate Freeagent och WD Mybook. Sökning på Prisjakt:Produktjämförelse hos Prisjakt

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

En undran. Har du tänkt dig en 3.5tummare eller en 2.5tummare med möjlig strömförsörjning genom usb eller fw?

Om det är den mindre storleken du tänkt dig så tittar undertecknad fn själv på Seagate Freeagent och WD Mybook. Sökning på Prisjakt:Produktjämförelse hos Prisjakt

Jag tänkte mig först denna Macoteket - Freecom Firewire Hard Drive 1,5TB FW400

Men det blir nog istället den här:
Macoteket - Seagate FreeAgent Desk fr Mac 1500GB FireWire 800/USB 2.0

Tänkte att den normalt ska stå bredvid Minin - mitt mediacenter och nav som alltid är på och köra veckovis backup av bilder/filmer och dokument.
När jag sen ska DV-redigera kopplar jag den till min MacBook (eller framtida dator)
Kan de va nåt?:)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-11 15:18

Det beror så mycket på.

Ska du strömma data genom kabeln välj konsekvent bort USB av alla modeller. Framförallt om du ska "taima" signalen.

Ska man ha den för lite backup och så då kvittar det.
Dock nämner nu att du ska spara ditt film material på den. Nu är jag ingen som jobbar med film men DV formatet är en ström.
Från mina teoretiska kunskaper så antar jag at letencyn i USB kan bli ett problem för dig. Dock ju modernare hårdvara du har ju mindre latency på USB:n.

Har inga moderna siffror men engång i tiden kunde det ta hela 2 sekunder för en USB skiva att börja överföra data. Medan FW satte igång nästan genast.

FW förbättras inte med ny hårdvara. Eftersom den har egen logic. USB som styrs av CPU:n upgraderas varje gång du upgraderar CPU och andra buss hastigheter i datorn.
Men jag tror att USB idag har lång väg kvar till nära FW siffror.

När såväl data överföringen har satts igång kan USB 2.0 i vissa fall vara snabbare. Framförallt i Windows miljö. Utöver detta var PPC platformen bättre för FW än Intel. Så det kan faktist vara så att FW hämmas av Intel platfromen.

Har nu kört backup till Seagatedisken. Fungerar klockrent. Jag använde iMSafe och har ställt det till veckovis uppdatering av Mina viktigaste mappar.

Det enda som man eventuellt kan ha emot disken är att det lyser rätt mycket från kabinettet = Lyxproblem

Jag tycker det kvittar, både funkar bra.

1
Bevaka tråden