Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam Time Machine-backup

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-07-09 19:12

Istället för att ödsla pengar på en Time Capsule så köpte jag en hårddsik och pluggade in i min Airport Extreme. Men när jag gör en backup av systemet med Time Machine så går det otroligt långsamt! Datorn ifråga är en iMac alu. Så den har ju 802.11n. Men de kopierar bara några mb/sek. Så en backup på hela hårddisken på iMacen, ca 300GB tar olidligt lång tid.
Inga andra program snor bandbredd från routern. Och det är endast iMacen ansluten till routern. Routern har senaste firmware. Ska det vara såhär segt?

Första backupen är långsam. Har för mig det är en bugg som fanns att det tog extra lång tid. Kör en sökning på detta så får du mer om varför och hur du gör. Har inte din maskinvara själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-10 00:34

Om du kopplar in din hårddisk direkt till datorn får du en helt annan fart.

  • Medlem
  • 2009-07-10 03:58
Ursprungligen av Joel:

Om du kopplar in din hårddisk direkt till datorn får du en helt annan fart.

Jo jag är medveten om det. Men tanken var att den även ska ta backup på min MB. Visst, man kan göra första backupen med kabel, då går det fortare. Men det blir sånt jobb att återställa allt sen. Dra tillbaka och koppla in alla kablar igen. Trångt och jävligt. Nej...

Ursprungligen av Dalle:

Jo jag är medveten om det. Men tanken var att den även ska ta backup på min MB. Visst, man kan göra första backupen med kabel, då går det fortare. Men det blir sånt jobb att återställa allt sen. Dra tillbaka och koppla in alla kablar igen. Trångt och jävligt. Nej...

Apple ska ha optimerat Time Machine i Snow Leopard. Så du kan ju vänta tills dess...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-29 15:08

Jag har precis satt igång första backupen sen jag uppdaterade till SL och hittills verkar den ha hastigheten 1 GB per timme.... Så fort går det inte nu heller...

*edit* Efter en återstart är nu överföringshastigheten c:a 40 GB i timmen

Senast redigerat 2009-08-29 15:29
Ursprungligen av pfant:

Jag har precis satt igång första backupen sen jag uppdaterade till SL och hittills verkar den ha hastigheten 1 GB per timme.... Så fort går det inte nu heller...

*edit* Efter en återstart är nu överföringshastigheten c:a 40 GB i timmen

Mmm, en märkbar skillnad... till slut i alla fall.

Håller för första gången på att backupa mina två diskar med Time Machine.
Den har nu snart hållt på ett dygn. Det är ca 500 gb totalt. Helt vansinnigt vad det tar lång tid.
Externa disken är formaterad i Mac OS Extended journalförd.

Kl 06 imorse avbröt jag den och satte igång den igen, sen dess har den backupat 100 gb.
Fortfarande 200 gb kvar.. Är det något fel ?

Ursprungligen av Headstrong:

Håller för första gången på att backupa mina två diskar med Time Machine.
Den har nu snart hållt på ett dygn. Det är ca 500 gb totalt. Helt vansinnigt vad det tar lång tid.
Externa disken är formaterad i Mac OS Extended journalförd.

Kl 06 imorse avbröt jag den och satte igång den igen, sen dess har den backupat 100 gb.
Fortfarande 200 gb kvar.. Är det något fel ?

Som fler skrivit i tråden så tar det tid första gången. Men att diffar 500 gb till 300 gb, det låter skumt?!

  • Medlem
  • 2009-09-08 21:07

Arbetar den trådlöst mot Time Machine (tex airport extreme eller time capsule) kan det ta ett halvt liv att göra första backupen.

Jag körde första backupen av min MacBook Pro (250GB disk) via kabel och det tog då ungefär ett dygn.

Kom på en sak: Ni som har långsamma backuper - använder ni "802.11n only" mode på era kapsyler eller kör ni mixed mode? Prestanda går nämligen ner med 65% om man väljer mixed istället för "n only".

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-09 06:32
Ursprungligen av Björnström:

Kom på en sak: Ni som har långsamma backuper - använder ni "802.11n only" mode på era kapsyler eller kör ni mixed mode? Prestanda går nämligen ner med 65% om man väljer mixed istället för "n only".

Men då gäller det ju "Time Capsule".

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Men då gäller det ju "Time Capsule".

Yes!!

Det borde väl inte vara någon skillnad om man kör backup mot en intern disk (kapsyl) eller extern disk så länge det sker trådlöst?

Om man kör "mixed mode" så får man runt 130Mbit/s uppkoppling mot 300Mbit/s vid "n-only".

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-09 06:49

Du har nog rätt i det.

Yes!!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-09-16 12:13

Backar upp 308 GB för första gången via kabel (USB)

Ca 8 minuter per GB.

41 timmar

Galet långsamt

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-09-19 14:24

Backar upp första gången med Time Machine just nu (trådlöst). Enligt Aktivitetskontroll - Nätverk är hastigheten runt 2MB/s, skall backa upp 116GB.

Nätverksdisken är LaCie 1TB, lär ha Gigabitkort. Kablarna (till disken och routern) är Cat 6. Routern är Dlink DI-624. Datorn är sex månader gammal MBP med 10.5.8

Läste på LaCie´s supportsida att denna disk levererar "upp till 8MB/s"

Kan det bli bättre med Snöleoparden? Sämre kan det väl aldrig bli?

Jag tog en backup på 90 GB mot USB-disk iförrgår. Tog 2 timmar. Western Digital My Passport-disk, MBP unibody med 10.6. Nöjd med hastigheten

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-09-20 21:23

Efter att ha skaffat en Gigabyte-switch och kopplat både datorer och nätdisk till denna med cat-6 kablar går det nu med cirka 5MB/s, det blir drygt 3 min per GB. Förmodligen är det vad disken klarar.

Testade också att föra över en 2GB fil mellan mbp och imac, det gick med 50GB/s, då känner man att det går snabbt.

Det kan bero på att Spotlight indexerar backupdisken SAMTIDIGT som man gör backup. Jag har försökt stänga av att Spotligth gör det, men nada.... det är så jävla dåligt...

Just nu har jag monterat timemachinedisken på skrivbordet utan att starta säkerhetskopiering och låter Spotlight indexera först då så får vi se om det går lite snabbare.

Jag kan göra er lite avundsjuka (not) genom att berätta att jag just nu håller på att säkerhetskopiera 4 TB å en kunds vägnar.
Löper på med 100 GB i timman, vilket är långsamt för FW800 tycker jag. Men det är bara att härda ut...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-20 14:28

Du tar väl betalt per timma?

1
Bevaka tråden