Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cinema eller Dell - vad välja? Snabba svar uppskatts.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 15:12

datorn har jag redan bestämt mig för, det blir alltså en Macbook Pro 13" (minsta modellen) men jag måste ha stabil och schyst skärm till den.

Det mest klockrena vore ju om jag köpte en Apple Cinema 24" tillsammans med Macbook pron - finns ju ingen komb som klår detta. Men Cineman kostar drygt 7700 kr och om jag jämför den tillsammans med Dellen, så är det typ 2500 kr i prisskillnad. Det jag främst tänker göra är att pilla lite med bilder, kolla på HD-filmer/serier och använda den som TV med hjälp av extern tv-grej.

Skärmarna har ju samma panel (vad jag har läst), och så är det dessutom samma skärmyta - så är det värt att betala dessa tusenlappar extra för att få tag på en Cinema? Cinema tycker jag är klart mycket snyggare och är också från Apple, bara det är lite status - och att den också klaffar med senaste Macbook Pro är +++++++.

Ni som har koll på Apple och Cinema; den nuvarande är ju drygt ett år gammal, och jag undrar om ni tror det kan komma en ny typ inom några månader? Eller att de möjligen kommer sänka priset kraftigt på den nuvarande?

Varför jag måste besluta om detta är för att om jag köper ikväll, så får man typ en Ipod Touch för 400 kr, efter avdragen rabatt - det är ju ändå en ganska fin deal.

Så... vilken skärm skulle ni välja? Vilken rekommenderar ni? Finns det ens några på detta forum som har Cineman eller är den alldeles för dyr för folket som hänger här?

APPLE LED CINEMA 24# WIDE HD TFT - 24" med perfekt upplösning och Mini DisplayPort - Produktinformation -- Apple
DELL U2410 ULTRASHARP 24# WIDE TFT TCO-03 FULL-HD SVART - Fabrikskalibrerad IPS-skärm med 80 000:1 kontrast! - Produktinformation -- Dell

Taaaaack.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-08 15:24

Tja, den gamla Cinema displayen levde ju i år och dar innan den fick någon uppdatering, så den nuvarande lär ju hänga med ett tag den med. Själv har jag en Dell 2407WFP (den äldre modellen av den du har pekat ut) och är supernöjd med den. Den har dessutom fler kontakter än vad Cinema displayen har ifall du har tänkt koppla in tex en Xbox 360 eller PS3.

När jag valde Apple LED 24" till min MBP 13" var det följande som vägde över:

- En sladd från skärmen till MacBooken med både laddare, USB och video. Det tar cirka tre sekunder så ligger datorn i väskan redo att tas med.
- Utseendet, den där Dell-skärmen ser faktiskt fruktansvärd ut. Vill du verkligen leva med en Batmobile på ditt skrivbord?
- Vetskapen om att Apple gjort allt i sin makt för att samspelet dator-skärm "bara ska fungera".

1,2 timmar kvar, hoppas du inte hunnit gjort "fel" val.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-08 23:18
Ursprungligen av johan_fbg:

När jag valde Apple LED 24" till min MBP 13" var det följande som vägde över:

- En sladd från skärmen till MacBooken med både laddare, USB och video. Det tar cirka tre sekunder så ligger datorn i väskan redo att tas med.
- Utseendet, den där Dell-skärmen ser faktiskt fruktansvärd ut. Vill du verkligen leva med en Batmobile på ditt skrivbord?
- Vetskapen om att Apple gjort allt i sin makt för att samspelet dator-skärm "bara ska fungera".

1. Dude, det är fortfarande tre kontakter som ska kopplas ur, oavsett skärm. Hur är Cineman på något sätt snabbare att koppla ur än någon annan skärm?

2. "Vetskapen om att Apple gjort allt i sin makt för att samspelet dator-skärm bara ska fungera" gäller för i princip alla skärmar, oavsett märke, de är så standardiserade vid det här laget att Apple i princip får alla andra skärmar på köpet. Min Dell skärm var 100% plug-and-play, inklusive usb hubben, kortläsaren och alla kalibreringsfunktioner, och den har fungerat strålande sedan dess.

Jag är lika mycket fanboy som alla andra på det här forumet (har just nu på mig en "I visited the Mothership" t-shirt!), men det där var bara fåniga argument

Däremot kan jag inte argumentera mot att Cineman är snyggare, för det är faktiskt sant! Sen tycker jag personligen inte att den är 3000 kr snyggare än Dell skärmen, som faktiskt passar rätt bra till en MacBook Pro om du frågar mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-09 00:04

Kvällen är slut, vad blev det?

För mig skulle inte designen vara värd 3000 kr. Däremot skulle alla anslutningsmöjligheter få mig at vara nöjdare med mitt köp, jag kan to.m. anlsuta den via VGA om behövet skulle uppkomma.

Köp dellen, klistra över ett apple-märke över det snedställda e-et så har du fått dig en liten DLL!

Ursprungligen av shandar:

1. Dude, det är fortfarande tre kontakter som ska kopplas ur, oavsett skärm.

Jo men det sa jag i och för sig inget om. Vad jag menade var:
1) Jag slipper trasslet med tre sladdar på skrivbordet.
2) Köper man en Dell måste man koppla ut nätsladden hela tiden och plocka ner den i väskan när man tar med sig datorn. Nu ligger min laddare alltid i datorväskan och väntar. (Och vill man ha en extra laddare kostar de 700 SEK.)

Ursprungligen av shandar:

2. "Vetskapen om att Apple gjort allt i sin makt för att samspelet dator-skärm bara ska fungera" gäller för i princip alla skärmar.

Så kanske det är. Jag, som har ganska dålig koll på hur en skärm fungerar, ville bara minska risken att det skulle krångla.

Köpte min Cinema 24" i går. jag är supernöjd. fungerar klockrent till min Macbook pro.
Hade tidigare en samsung i samma prisklass som dellen du tittar på, går inte att jämföra.
Jag röstar helt klart på cineman! sen förgyller ju den skrivbordet oxå

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-09-08 23:02
Ursprungligen av wos1:

Så... vilken skärm skulle ni välja? Vilken rekommenderar ni? Finns det ens några på detta forum som har Cineman eller är den alldeles för dyr för folket som hänger här?

Ey!

Detta är ett macforum. Dyrt finns inte i vårt vokabulär

ACD är jättesnygg, men den är glossy.. Inte roligt om du sitter i ett ljust rum, eller har ett fönster bakom dig. Men färgerna är riktigt snygga och klara.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-09 08:27

Kør två sådana hær på jobbet, DELL 2408WFP ULTRASHARP 24# TFT TCO-03 SVART - Avancerad S-PVA med fantastisk färgåtergivning - Produktinformation
Super nøjd med dessa.

Hemma kør jag en 23" Cinema sen en 4 år tillbaka, æven denna ær ju så klart en grym skærm och var væl værd sina pengar nær jag køpte den och har inga planer på att byta ut den i førsta taget.

1
Bevaka tråden