Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 13,3" och HD-redigering (AVCHD, 1080p)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2009-09-08 20:30

Hej!

Går i tankarna från att förvandla 25-årigt PC-användande till Apple. Behöver ha en dator för att hantera foto samt fritidsinspelningar med en AVCHD-videokamera (Panasonic). Min fråga är således om det "räcker" med en MBP 13,3"-dator eller om man måste ta klivet upp till 15-tumsmodellerna med dubbla grafikkort?

Vad säger experterna :)?

Tack på förhand.

/Patrik

Jag skulle bli förvånad om det inte går som på räls. Man klipper ju inte AVCHD - utan formatet görs om vid import till klippbart format (Intermediate eller Prores). Det är inte grafikkort som i första hand är svaga länken idag - det är snarare farten mellan disk och CPU. Om disken i MBP bara är en 5000-varvare kanske det blir dropframes...men jag tror inte det...du kan bara klippa en ström så klart. Nå - detta är egentligen ointressant eftersom du i praktiken inte kan ha videofilerna på den inbyggda pyttedisken - du behöver givetvis en extern firewire-disk. HD är ca. 0,7-1,0 GB i minuten i klippbart format. Du köper en 500 gigabytare - minst - och om du är seriös så köper du två; den ena är backup.
Det finns små hostpowered som ryms i väskan med MBP (dom är ju inte på 500 GB - snarare 320). LaCie Rugged t.ex. jag har två ovanpå varandra ihopsatta med ett gummiband :-). Den ena arbetsdisk alltså - den andra bara backup - innehåller alltså exakt vad arbetsdisken innehåller. Kör du bara hemma och inte drar omkring på diskarna så rekomenderar jag 2 st. WesternDigital Book Studio (tror jag dom heter) - 500 GB - tysta - somnar fint när macen somnar - FW800.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2009-09-08 21:17
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag skulle bli förvånad om det inte går som på räls. Man klipper ju inte AVCHD - utan formatet görs om vid import till klippbart format (Intermediate eller Prores). Det är inte grafikkort som i första hand är svaga länken idag - det är snarare farten mellan disk och CPU. Om disken i MBP bara är en 5000-varvare kanske det blir dropframes...men jag tror inte det...du kan bara klippa en ström så klart. Nå - detta är egentligen ointressant eftersom du i praktiken inte kan ha videofilerna på den inbyggda pyttedisken - du behöver givetvis en extern firewire-disk. HD är ca. 0,7-1,0 GB i minuten i klippbart format. Du köper en 500 gigabytare - minst - och om du är seriös så köper du två; den ena är backup.
Det finns små hostpowered som ryms i väskan med MBP (dom är ju inte på 500 GB - snarare 320). LaCie Rugged t.ex. jag har två ovanpå varandra ihopsatta med ett gummiband :-). Den ena arbetsdisk alltså - den andra bara backup - innehåller alltså exakt vad arbetsdisken innehåller. Kör du bara hemma och inte drar omkring på diskarna så rekomenderar jag 2 st. WesternDigital Book Studio (tror jag dom heter) - 500 GB - tysta - somnar fint när macen somnar - FW800.

Som vanligt - du är otroligt skicklig och vänlig i dina svar - uppskattas otroligt!

Det där låter som en plan. Det borde teoretiskt betyda att kapaciteten mellan att köra en mbp 13 som enhet med externa diskar och skärm inte blir märkbart sämre än en 15/17-modell med liknande setup? Dvs även medräknat eventuella pluggar..?

Mvh Patrik

Du kan klippa video och skapa med tilltänkta setup. CPU/GPU-muskler för rendering av t.ex. pluggar är det som skiljer. Om en rendering tar 3 tmmar med din tänkta setup, så tar den bara 2 timmar med starkare maskin. Nästan ingenting går ändå att göra i realtid oavsett maskin.
När det gäller att klippa video, dissolve, etc (95% av videopostproduktion) - så spelar det ingen roll om du har 13-tummaren eller 15-tummaren. Eller en MacPro.
Du kan åka och köpa en liter mjölk med en moped eller en lastbil - ska du bunkra för ett år så är lastbilen att föredra - det går snabbare (en vända).

Ursprungligen av scurb:

Det borde teoretiskt betyda att kapaciteten mellan att köra en mbp 13 som enhet med externa diskar och skärm inte blir märkbart sämre än en 15/17-modell med liknande setup? Dvs även medräknat eventuella pluggar..?

Mvh Patrik

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-08 21:25

Fast hårddiskarna kostar ju en slant... Du kunde ju prova att köra mot den interna disken till att börja med.

1
Bevaka tråden