Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så här borde en Mac mini vara

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-09-08 11:20

som apple borde gjort den. Fujitsu Esprimo Q1500 tar sig and Blu-ray i miniformat | NordicHardware

kan ju säga att den har exakt samma dimensioner som en mini så för er som gillar att modifiera...

Över 7000,-, frågan är då om det är med Celeron- eller C2D-processor? Fujitsus tidigare försök att göra en Mac mini-klon har ju varit långt ifrån lyckosamma.

  • Medlem
  • 2009-09-08 12:31

rättelse: över 9000:- på komplett

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=493935

har läst att den ska kunna beställas med C2D

7000 är inte särskilt dyrt om man jämför med dyraste macmini. I en enkel jämförelse ser man snabbt att man får 2Gig mer i RAM och dessutom en Blöräj. Har svårt att se att det är Celeron-prollen som man får om man ska punga upp över 7000.

  • Medlem
  • 2009-09-08 12:43

neton net verkar ha billigast i nuläget. NetOnNet - Prispressaren p hemelektronik

det är då med en pentium dual core T4300

frågan lyder hur lång tid det tar innan folket har fått osx att funka på den

7000,- verkar vara Celeronmodellen. Känns lite dyrt, men visst. Min egen Mac mini har ju hållt rätt länge och det kanske även denna gör. Köpte min i början av året 2006 och den funkar fortfarande klockrent till HTPC.

Problemet är ju att om man skall hacka in OS X så har man ju ändå ingen nytta av Blu-Ray utan måste boota om den till Windows varje gång man skall använda den.

Ursprungligen av Capeman:

Problemet är ju att om man skall hacka in OS X...

Don't go there...

Den här tråden passar liksom inte riktigt in... Den ligger i "Mac mini"-forumet, men handlar ju inte om Mac mini egentligen.

Jag har ändrat rubriken lite, och tänkte att tråden kanske kan fortsätta på spåret: "Hur vi skulle vilja att en kommande Mac mini ser ut".

Att diskutera huruvida en viss PC-modell är prisvärd, och vilka processorer man kan välja mellan, ligger väl en bit utanför vårt Mac-forum.

Och diskussioner om OSX på icke-Apple-hårdvara är som bekant inte tillåtet på forumet, så det sidospåret försöker vi undvika...

/Mod

  • Medlem
  • 2009-09-08 13:43

Problemet med mac mini är att den inte har hdmi, dvi/MDP till hdmi funkar ju inte med alla recivers vilket gör den ointressant tyvärr. Vad ska man med alla 5st! usb portar till? ta bort en och sätt dit hdmi då hade nog försäljningen ökat markant.

Blueray kan vi klara oss utan helt klart! Vi går mer och mer åt det digitala. Själv är jag väl säkrad via att jag har en ps3 om jag skulle låna/hyra en film.

Jesper, tänkte inte gå längre än så, ville bara visa på att man inte skulle kunna nyttja en "viktig" funktion om man inte körde Windows på datorn.

crust: Håller med om att HDMI saknas, men sen är ju inte Mac mini egentligen tänkt att vara en HTPC; att den sedan är rätt passande till det är ju en annan sak. Fem USB-portar hade jag behövt. Två iPods, en iPhone och en extern hårddisk, sen har jag fyllt min. Måste alltid dra ut något när jag skall koppla in ett USB-minne.

  • Medlem
  • 2009-09-08 16:27
Ursprungligen av Capeman:

Måste alltid dra ut något när jag skall koppla in ett USB-minne.

En USB-hubb kan ju vara ett alternativ.

Ursprungligen av Dalle:

En USB-hubb kan ju vara ett alternativ.

Ja, fast det är som regel alldeles för fult.

  • Medlem
  • 2009-09-08 19:54

Onödigt dyr, och så ska den ju vara vit. Men visst finns det lösningar...
WEBHALLEN.com [Belkin Nätverks-Hub (USB)]

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-11 19:47
Ursprungligen av Dalle:

Onödigt dyr, och så ska den ju vara vit. Men visst finns det lösningar...
WEBHALLEN.com [Belkin Nätverks-Hub (USB)]

Annars kan man göra som jag om man vill ha en lite mer ekonomisk "fjärr-hub". Jag har helt enkelt limmat fast en en vanlig USB-hub under bordsskivan och sen dragit en lång förlängningskabel lite snyggt och diskret bakom bokhyllan till Minin. Nu kan jag ligga i soffan och slöa och plugga in mina USB-stickor i Minin utan att resa mig upp och utan att det kostade multum. Jag är inte bara lat, jag är snål också hehe. Dessutom ser man inte huben heller om inte något sitter i den.

Hehe, smart! Man kan också ha en hårddisk (eller USB-hub) kopplad till en router och nå det hela trådlöst. Så har jag gjort.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-13 21:05
Ursprungligen av henkebarn:

Hehe, smart! Man kan också ha en hårddisk (eller USB-hub) kopplad till en router och nå det hela trådlöst. Så har jag gjort.

Man tackar, jag kan tillägga att jag kör den varianten också. Jag har ett antal diskar (backup, mediabibliotek mm.) samt en skrivare hängande i svansen på en Airport Extreme. En alldeles lysande lösning som jag är mycket nöjd med, till och med jobb-peezeen pratar snällt med Airporten tack vare Apples utmärkta Airportklient för Windows.

On topic: Denna Fujitsuburken må ha HDMI men det är också den enda förlåtande egenskapen med tanke på att den kör ett ruttet operativsystem och ser ut som om den har varit med i en tragisk olycka. Och till er som vill ha PC för att få Bluray säger jag bara: Köp en Playstation, det är ju en skitkul leksak och dessutom nyligen prissänkt. Det trodde ni aldrig att ni skulle få höra från en Xboxkille va?

1
Bevaka tråden