Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Röd markering framför typsnitt i InDesign?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-07 21:44

Vad betyder det röda a:et framför vissa typsnitt i InDesign? Är det fel på dessa?

Övriga typsnitt har andra markeringar ("TT" eller "O"). Vad står dessa markeringar för?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-07 22:01

a = Adobe typ 1 (postscript)
TT = True Type
O = Open type

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-07 22:58

Tack, vad bra!

Jag har dock ett problem som jag inte riktigt förstår:

Jag har haft lite problem med typsnittet Bell Gothic samt Sabon, varpå jag tog bort dessa från alla mappar för att sedan installera dem på nytt (har lagt dem i InDesigns font-mapp samt i font-mappen i library samt min egen font-mapp i library). Startade sedan om datorn.

I mappen med installationsfilerna fanns det två sorter av varje typsnitt?! Såg nånstans på nätet att den ena är till för visning av typsnitt på skärmen och den andra varianten för själva utskrift...? Nåväl...

1. Jag öppnar en gammal fil som jag arbetade med förut (innan jag ominstallerade typsnitten). Då kommer rutan upp som säger "Missing fonts..."

2. Jag trycker OK och då har alla texter ett annat typsnitt än vad de ska ha, det verkar som att den inte känner av att Bell Gothic och Sabon verkligen finns. All text har rosa-markerad bakgrund och i verktygsfältet står det "Bell Gothic Std" inom klamrar.

3. Jag går in i efterhand och markerar texten och väljer mitt typsnitt på nytt i verktygsfältet, där det står ett litet rött a framför mitt typsnitt. Nu ändras texten till den stil jag vill ha.

Jag har aldrig sett att jag haft ett sånt där litet rött a framför typsnitten (Adobe typ 1), hur kommer det sig att det nu helt plötsligt är där? Kan det vara så att jag tidigare haft en annan variant av typsnitten? Det står ju "Bell Gothis Std" inom klamrar och det jag nu kan välja heter bara "Bell Gothic". Är det dumt att använda Adobe typ 1-typsnitt om man ska göra pdf:er och skicka till tryckeri, eller spelar det ingen roll?

Phu! Hoppas du förstår nåt av allt pladder

Alla Adobe-typsnitt som heter "Std" på slutet är OpenType, dvs. ett modernare format än PostScript Type 1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 08:00

Det räcker om du har typsnitten installerade i en av de mappar du nämner. Lägger du dom i flera mappar finns risk för konflikter.

Det du beskriver tyder på en hopblanding.

Om InDesign frågar efter Bell Gothic Std så har du haft ett OpenType typsnitt i det dokumentet förut.
Nu har du installerat Bell Gothic som då är ett PS-typsnit (Type 1)

InDesign ser detta som två helt olika typsnitt även om de ser likadana ut. Att de tolkas som olika beror på att de har två olika identiteter.

Så först kolla om du har Bell Gothic Std någonstans som du kan installera, det är ett bättre val.

Om du inte har det så får du göra en ersättning i dokumentet så att det blir rätt typografi.

Janne

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-08 10:52

Så skönt att man kan få så snabb hjälp och att andra förstår problemet och kan förklara! TACK!

Fler funderingar:

Jag har fått en mapp med typsnitten Bell Gothic och Sabon. Bell Gothic finns ju i tre olika former; Light, Bold och Black. Dessa i sin tur finns i två olika "upplagor". Om man kollar infon på dessa så står det "Typ: Font Suitcase" på den ena och "Typ: PostScript Type 1 outline font" på den andra. Jag har lagt båda varianterna i library/fonts. (Har tagit bort typsnitten från de andra font-mapparna enligt jannes rekommendation.)

Som jag skrev tidigare läste jag någonstans att den ena varianten är för visning på skärmen och den andra för själva utskriften. Stämmer detta? Eller är det så att bara den ena varianten ska användas?

Om jag gör en kontroll av typsnitten i Macens Typsnittsbok så kommer det upp varningar på både Bell Gothic Light och Bell Gothic Bold. Se bifogad bild! Varför detta? Kan det vara fel på de typsnitt jag fått eller är det för att jag installerat båda varianterna då jag kanske bara skulle installerat den ena ena?

josefine

Senast redigerat 2009-09-08 11:32
1
Bevaka tråden