Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Du tror väl inte din webbläsarhistorik är din ensak?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kolla in vad Internet vet dom dig.

(För ännu fler träffar, kolla via denna länk.)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-07 14:41

En till i samma stil Start Panicking!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-09-07 15:11

Fy fan. Hur går det där till? Var lagras den infon?

Ursprungligen av onnyt:

Fy fan. Hur går det där till? Var lagras den infon?

Cookies på din dator, antar jag.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-09-07 15:23
Ursprungligen av Capeman:

Cookies på din dator, antar jag.

Kan det inte vara. Jag får upp sidor som mina barn och min fru varit på och vi har alla var sin maskin. Dessutom så var bara en dator på när jag kollade mot länkarna här ovan.

Ursprungligen av onnyt:

Kan det inte vara. Jag får upp sidor som mina barn och min fru varit på och vi har alla var sin maskin. Dessutom så var bara en dator på när jag kollade mot länkarna här ovan.

Alright.

Ursprungligen av onnyt:

Fy fan. Hur går det där till? Var lagras den infon?

Genom att utnyttja det faktum att din webbläsare skiljer på länkar du besökt respektive inte besökt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 15:17

trevligt, om man har kort minne kan man bara kolla med dom vad man gjort - nattlig fylle surf tex.

Det är inte cookies, det är webbläsarhistoriken. Det finns en funktion sedan urminnes tider i webbläsarna som gör att länkar som man tidigare besökt kan få en annan färg (eller valfri annan stil genom CSS). Det är detta som utnyttjas genom att kolla igenom ett antal populära URL:er och se om webbläsaren indikerar att några av dessa är besökta.

Nu talar jag om "min" länk alltså, jag vet inte om Start Panicking! fungerar annorlunda. Läs mer om de tekniska detaljerna här.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-09-07 18:21

Capeman du hade rätt. Ungarna hade varit och surfat på min användare på MIN dator. Jag testade att rensa historiken i Firefox då kunde Start Panicking inte hitta något.

Ursprungligen av onnyt:

Capeman du hade rätt. Ungarna hade varit och surfat på min användare på MIN dator. Jag testade att rensa historiken i Firefox då kunde Start Panicking inte hitta något.

Rena föräldrarkontrollen med andra ord!

Ursprungligen av Hagelin:

Nja, "fixat" är väl att ta i...

Det handlar väl snarare om att det är på väg att fixas.

"We’re close to landing some changes in the Firefox development tree that will fix a privacy leak that browsers have been struggling with for some time."

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, "fixat" är väl att ta i...

Jo, men jag gillade allitterationen.

Va, surfar ni inte i "porrläget"?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-02 11:15
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Va, surfar ni inte i "porrläget"?

Håller med föregående talare, kör det läget så "slipper" ni ju storebror om man ser det så

Vad är "porrläget"?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Va, surfar ni inte i "porrläget"?

Fast ibland är ju historiken guld värd för ens personliga del. Så länge ingen annan får ny på den. För min del är det rätt ofta jag drar nytta av att leta reda på en sida jag besökte häromdagen i min historik, eller låta autoifylla url:er jag tidigare besökt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-02 12:21
Ursprungligen av Adrian B:

Fast ibland är ju historiken guld värd för ens personliga del. Så länge ingen annan får ny på den. För min del är det rätt ofta jag drar nytta av att leta reda på en sida jag besökte häromdagen i min historik, eller låta autoifylla url:er jag tidigare besökt.

True, och det ska man klart kunna göra utan storebror ser en.

I menyn så väljer du "Safari" > "Privat surfning" så sparas ingen historik.

Ursprungligen av Patrik D:

I menyn så väljer du "Safari" > "Privat surfning" så sparas ingen historik.

Eller i Firefox: Verktyg -> Starta privat surfning

Eller i Chrome: Arkiv -> Nytt inkognitofönster

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-03 07:34

Rensa historik hos Safari funkar också

Ursprungligen av REP:

Rensa historik hos Safari funkar också

Problemet är som man nämner ovan att man kan behöva historiken framöver. Så att starta privat surfning kan vara en bra idé när det behövs.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-02 17:23

Förvånansvärt harmlösa sidor jag besökt. Mest massa mac-nörderi och nyhetssajter. Storebror hade nog blivit besviken av att beslagta min dator...

1
Bevaka tråden