Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ändra namnet på Hem-mappen i 10.6?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-09-02 18:49

Hur ändrar man namn på Hem-mappen i 10.6? I 10.5 kunde man ändra det via Konto om jag inte minns fel. Men det verkar inte funka. Någon med förslag?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-09-02 19:53

Om jag hade varit som du så hade jag inte ändrat på den mappen... Det var väl ungefär det första som jag lärde mig, när jag skaffade mac att man inte skulle göra. Däremot kan du lägga till ett konto genom att låsa upp hänglåset och klicka på +

Ursprungligen av Jeppe_E:

Om jag hade varit som du så hade jag inte ändrat på den mappen... Det var väl ungefär det första som jag lärde mig, när jag skaffade mac att man inte skulle göra. Däremot kan du lägga till ett konto.

Naturligtvis kan man byta namn på hemkatalogen. Det har man kunnat göra i årtionden på alla UNIX-system.

Ursprungligen av Marcus K:

Naturligtvis kan man byta namn på hemkatalogen. Det har man kunnat göra i årtionden på alla UNIX-system.

Det är också ett bra sätt om man kör pre 10.5 att riktigt pajja ihop sin dator. Säkert därav som frågeställaren vill vara lite försiktig.

Ursprungligen av Goflorp:

Det är också ett bra sätt om man kör pre 10.5 att riktigt pajja ihop sin dator. Säkert därav som frågeställaren vill vara lite försiktig.

Naturligtvis går det att göra tidigare också, men då fick du ta till NetInfo-hanteraren om jag minns rätt. Den fina inställningspanelen i Systeminställningar dök upp först i 10.5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 16:41

Marcus, vet du om det 4:e steget är nödvändigt eller ej, om man inte vill flytta mappen d.v.s? Är nyfiken.

Processen är likadan som i 10.5.

  1. Starta Systeminställningar och gå till konton.

  2. Högerklicka på kontot och välj avancerade inställningar.

  3. Skriv in nya inställningar som användarnamn och placering/namn av hemkatalogen.

  4. Ta upp Terminal och flytta hemkatalogen om du byter namn på eller flyttar den. Logga in som administratör eller su:a för att få behörighet att använda sudo. Naturligtvis behöver hemkatalogen inte ligga i /Users om man inte vill det.

    sudo mv /Users/gammalt-namn /Users/nytt-namn
  5. Spara kontoinformationen i Systeminställningar och följ uppmaningen att starta om datorn.

Ursprungligen av Marcus K:

Processen är likadan som i 10.5.

  1. Starta Systeminställningar och gå till konton.

  2. Högerklicka på kontot och välj avancerade inställningar.

  3. Skriv in nya inställningar som användarnamn och placering/namn av hemkatalogen.

  4. Ta upp Terminal och flytta hemkatalogen om du byter namn på eller flyttar den. Logga in som administratör eller su:a för att få behörighet att använda sudo. Naturligtvis behöver hemkatalogen inte ligga i /Users om man inte vill det.

    sudo mv /Users/gammalt-namn /Users/nytt-namn
  5. Spara kontoinformationen i Systeminställningar och följ uppmaningen att starta om datorn.

Måste man alltså flytta på mappen i samma veva? Förstår inte steget med Terminalen..?

  • Medlem
  • 2009-09-02 20:00

Verkar krångligt. Den får nog ha sitt nuvarande namn. Tack iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 21:56

Enkelt, om du vet hur man byter namn på hemmappen i Terminalen - gör det.
Om du inte vet vad termialen är, gör det INTE, skapa i så fall ett nytt konto och het något annat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 22:10

mv används ju både till att flytta saker och byta namn, om mål katalogen är samma som ursprungs katalogen så flyttas inget, men namnet byts. Men är steg 4 nödvändigt om man bara skulle vilja byta namn? Räcker det inte isåfall med att bara göra det i systeminställningar?

Senast jag kontrollerade ändrade det bara inställningen, den flyttade inte om i filsystemet eftersom det kan vara allt från en lokal katalog på din egen hårddisk till något utdelat över nätverk och är du liks inne där och rotar så vet du förhoppningsvis vad du gör.

Det är egentligen ingen större skillnad på att flytta och byta namn på en pryl, att byta namn på något är i princip bara ett specialfall av att flytta det och därför kan man använda mv till både. Att man inte kan göra det rakt av i Finder beror antingen på ACL:er eller att Finder är begränsad till att inte flytta hemkataloger eftersom alltför många flyttar på dem utan att uppdatera sökvägen i Systeminställningar. Gör man det är det bara att köra på såvida man inte kör program som använder hårdkodade sökvägar eller andra dumheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 17:17
Ursprungligen av Marcus K:

Att man inte kan göra det rakt av i Finder beror antingen på ACL:er eller att Finder är begränsad till att inte flytta hemkataloger eftersom alltför många flyttar på dem utan att uppdatera sökvägen i Systeminställningar. Gör man det är det bara att köra på såvida man inte kör program som använder hårdkodade sökvägar eller andra dumheter.

Ok, så kan det nog vara. Kände inte till denna funktion i systeminställningar i 10.5 hur som helst. Bra att veta, för det känns lite väl äventyrligt att göra det endast i terminalen, vissa saker skiljer sig ju åt i Finder och bsd, som alias till exempel.

1
Bevaka tråden