Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen är svart på min MacBook Pro - vad ska jag göra?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-03 21:23

Jo det är såhär jag skulle gå in på datorn för ngn dag sedan. Jag hade använt den tidigare samma dag men nu startar inte skärmen. Datorn startar och startljudet kommer och jag hör hur den arbetar men skärmen är helt svart. Jag har den även inkopplad till en större skärm men även på denna kommer ingen bild utan är helt svart. Vad kan vara felet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 21:27

En första fråga är ljuset nerdraget till minumum, tryck F2 några gånger?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-03 21:28
Ursprungligen av Tangen:

En första fråga är ljuset nerdraget till minumum, tryck F2 några gånger?

Nej det är inte felet, har provat på båda skärmarna.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-09-03 22:08

MacBook Pro: Förvrängd bild eller ingen bild alls

om det är en Macbook Pro Early 2008 med Nvidia 8600M GT grafikkort så är det nästan garanterat felet som beskrivs ovan. Som tur är (borde vara självklart) så har Apple förlängt garantin för detta fel till 3 år. Jag hade precis inne en Macbook Pro för det felet, dom kör något program som försöker simulera felet och avgör om det går på garanti eller inte.

Jag läste igenom en hel drös med forum efter jag stötte på detta fel och försökte med alla tips som dom skrev, och tillslut hittade jag ett som gjorde att jag kunde få tillbaka skärmen igen. D
u startar datorn med bara batteriet i och när datorn har startat upp helt tar du helt sonika ut batteriet så datorn dör. Sen när du startar datorn igen så gick iallafall min skärm igång igen. Du kan få hålla på några gånger innan det funkar, dvs starta och ta ut batteriet.

Problemet var att när jag lämnade in den så uppkom inte felet först, utan dom fick köra programmet igen innan det failade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 09:07

Jag hade en liknande fel på min macbook pro 2,2 ghz för cirka 1,5 år sen.
Slutade tyvärr med att jag fick lämna in den på lagning och det konstaterades att grafikkortet hade kukat ur. Tror det beror på att den var överhettad.

Hur som helst bör du lämna in den på lagning, hoppas du har garantin kvar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-06 21:02

Äldre Macbook Pro 2,2 och 2,4GHz med nVidiagrafikkort har en del problem med grafikkretsarna och apple har förlängd garanti för detta fel.

Tjongar din dator till när du startar den samt att du kan tända caps-lock lampan så är det mycket troligt att det är grafikkortsfel och det kan tänkas gå på garanti.

Ring apple och hör efter och den förlängda garantin även gäller din dator. 0771-199519

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 21:37

Hade samma el som du med min MacBook Pro 3.1, jag hörde att datorn fungerade, typ stängde av och slog på så hörde man hur startup ljudet lät. men ingen bild, varken den interna eller den externa. Lämnade in datorn och fick tillbaka den efter ett par dagar, visade sig att de hade bytt hela logickortet.

Hej,

Det verkar som att jag har har råkat ut för samma fel. Igår kväll när jag vill öppna den från vila så gick den inte igång och var super varm. Har haft min Macbook Pro 15 (2,2GHz) sedan december 2007. Såg på Apples hemsida att garantin ska gälla i 4 år men min har gått över 3 månader som det ser ut nu. Är det någon som har nått förslag på vad jag ska göra?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-01 14:26

Börja med att kontakta apple närmaste APR, de brukar kunna vara flexibla med lite välvilja.

Sen är det ju inte säkert att det är grafikfelet med nVidias kretsar, men det kan de testa.

1
Bevaka tråden