Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adressbok plug-in!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-09-06 12:05

Hitta ett trevligt plug-in till Apples adressbok som man ville dela med mig av!

Istället för att sitta och själv skriva in alla adresser till sina kontakter så fixar fixar denna applikationen det till en.

Följ länken för att se hur man installera och hur applikationen fungerar.
Adressbok plug-in

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-06 12:27

Får det inte att funka i Snow Leopard.

Ursprungligen av Konrad:

Får det inte att funka i Snow Leopard.

Kan bero på att nyheten på macworld är från den 1 oktober 2008, så man kan nog räkna med att det skett en hel del förändringar i systemet sen dess.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-06 13:02
Ursprungligen av Mikael E:

Kan bero på att nyheten på macworld är från den 1 oktober 2008, så man kan nog räkna med att det skett en hel del förändringar i systemet sen dess.

Tänkte inte på det, men så är det säkert.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-09-06 12:53
Ursprungligen av Konrad:

Får det inte att funka i Snow Leopard.

Seegt, då är det något man bara kan njuta av innan man uppdatera.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-09-06 12:42

Funkar tyvärr inte i Snow Leopard.

Edit: Konrad hann före:)

Senast redigerat 2009-09-06 12:53
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-06 14:24

Hmmm, testa det och det funkar men så där.
Undras var den hämtar adressuppgifterna?
Den hittar en del men inte alla
Den får ibland konstiga gatuadress namn Ex: Pojkarnas väg 24 blir Pjkarnas S 24, så man måste ju ändå kolla med hitta.se eller Eniro.

Ursprungligen av Cekari:

Hmmm, testa det och det funkar men så där.
Undras var den hämtar adressuppgifterna?
Den hittar en del men inte alla
Den får ibland konstiga gatuadress namn Ex: Pojkarnas väg 24 blir Pjkarnas S 24, så man måste ju ändå kolla med hitta.se eller Eniro.

Står i nyheten på macworld att den hämtar informationen från eniro.se

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-06 15:05

Ja, det står det ju, tack.
Synd att det inte finns bara en och som är riktig, som som det är nu måste man använda både Eniro och Hitta och ingen av dom är perfekt men oftast blir det rätt i ena eller andra.

1) Leta reda på personen på Hitta.se
2) tryck på VCard
3) Om nödvändigt, ställ in att filtypen skall öppnas av Adressbok.app
4) Nu kan man genom att klicka på "vCard" på hitta.se lägga till adresser i rätt snabb takt.
Man får gå in senare och lägga till emailet och ev iChat...

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-06 17:50
Ursprungligen av Goflorp:

1) Leta reda på personen på Hitta.se
2) tryck på VCard
3) Om nödvändigt, ställ in att filtypen skall öppnas av Adressbok.app
4) Nu kan man genom att klicka på "vCard" på hitta.se lägga till adresser i rätt snabb takt.
Man får gå in senare och lägga till emailet och ev iChat...

Jup, gör så med nya men alla dom jag förde över från SE telefonen och redan gjort klara förutom adressen hade ju detta vart super.

Vet ju inte om han som gjorde det tänker uppgradera eller nåt, men hade vart nice om den kollat på både Eniro och Hitta och om den hittat olika eller flera kunde man fått välja från en lista typ. Kanske inte så enkelt då det egentligen 2 olika tel.nr men till samma adress.

En av dom jag testade på hade två adresser på Eniro, en för mobilen som var rätt och en på hemnumret där Gatuadressen var felaktigt "beskrivet" eller hur man ska uttrycka det (kom sist och var det som hämtades eftersom det var numret som söktes) och på Hitta var det en som var riktig.

Från Eniro:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 17:30

Gårdagens nyhet, men ändå en grymt smidig plugin som används regelbundet!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-06 18:52

Ok, har redigerat en 50-60 nu och det gick jädra bra med med pluginnen, de som den inte fixa leta upp på hitta och använd V-card enl. Goflorps anvisning, jädra bra att denna metod inte skriver över redan befintlig info. Hade bara otur på dom 3-4 första (därav tidigare inlägg) sen gick det som en dans, endast 6-7 stycken som behövde checkas upp.

Hej!
sedan jag skaffade ny macbook med snowleopard funkar inte plug-in. Försökte ladda ned igen men jag har inget program som vill öppna "adresseramera.bundle"
Gör jag något fel?
finns plug-in för snowleopard?

mvh Jonas Ludvigsson

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-12 16:51
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
sedan jag skaffade ny macbook med snowleopard funkar inte plug-in. Försökte ladda ned igen men jag har inget program som vill öppna "adresseramera.bundle"
Gör jag något fel?
finns plug-in för snowleopard?

mvh Jonas Ludvigsson

Läste du inte 2 och 3 inlägget?!

//Rob

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-12 17:15
Ursprungligen av Robo-X:

Läste du inte 2 och 3 inlägget?!

//Rob

Måste erkänna att det mycket väl hade kunnat vara jag som skrev en liknande kommentar... Men min ledarskapskonsult brukar avråda mig från det... Och det resulterar till att jag mer och mer sällan gör detta...

Så istället googlade jag lite och hittade AddressUpdate så samme(?) man som gjorde AdresseraMera-pluggen. Läs hela instruktionen ordentligt så finns det tydligen chans att det fungerar i Snow Leopard också...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-12 17:18
Ursprungligen av frazze:

Måste erkänna att det mycket väl hade kunnat vara jag som skrev en liknande kommentar... Men min ledarskapskonsult brukar avråda mig från det... Och det resulterar till att jag mer och mer sällan gör detta...

Så istället googlade jag lite och hittade AddressUpdate så samme(?) man som gjorde AdresseraMera-pluggen. Läs hela instruktionen ordentligt så finns det tydligen chans att det fungerar i Snow Leopard också...

Eller så kan man läsa en annan google-träff längre ned som hänvisar till en annan tråd på 99.se som dessvärre säger att det inte fungerar ändå. Nu är jag dock inte helt säker på vad själv felet är. Är det pluggen som inte fungerar i Snow Leopards 32-bitarsläge eller är det xml-filerna för hitta.se/eniro.se som inte matchar siternas utformning av idag?

1
Bevaka tråden