Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasslig MacBook - känner någon igen detta fel?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-05 21:01

Datorn hittar inte hårddisken vid start. Det går heller inte att starta från systemskiva med C-tangenten nedtryckt och det går inte att nå Firmware.

Känner någon igen detta fel? Är det sannolikt att orsaken är någonting värre än en hårddisk-krasch? Fel på moderkortet, kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 01:36

Jag kom på att jag har försökt komma in i Firmware med ett kommando som endast fungerar för pre-Intel-Macar. Så läget är kanske inte fullt så illa som jag trodde.

I stället behöver jag fråga: hur får jag tillgång till Firmware i Intel-Macar (hittar bara info om uppdateringar på Google)? Och hur kan jag använda Firmware för att felsöka och/eller reparera?

  • Oregistrerad
  • 2009-09-06 09:00

Har du testat att boota på USB-minne? Håll inne alt (optionknappen) vid boot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 11:35

Nej, jag äger inget USB-minne som är stort nog att hålla systemet. Dessutom tror jag att bästa alternativet är att först pröva att nå Firmware - förutsatt att felsökning och ev. reparation kan ske den vägen.

Så hur gör jag?

  • Oregistrerad
  • 2009-09-06 13:01

Mig veterligen finns det ingen motsvarighet till openfirmware på en intel macbook. Har du testat att ta ut hårddisken och sen försöka boota med systemskiva?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 14:53

Aha, då förstår jag att jag inte finner någon information heller. Tack för rådet också: jag sätter upp det på listan över tänkbara åtgärder.

Till en början ska jag dock gå vidare till någonting som heter 'efit' - vilket jag uppfattar som en fristående producerad Firmware. Den ska gå att bränna på skiva och använda som temporärt system och felsökare för bl a Mac.

  • Oregistrerad
  • 2009-09-06 16:11

Du syfter på rEFIt?
rEFIt - An EFI Boot Menu and Toolkit

Tveksamt om det kan vara till någon nytta i ditt fall. Som jag tolkar det används det främst som bootmenu för att hantera flera olika operativsystem på en disk. Det finns visserligen ett disk diagnostics verktyg men det är tveksamt om det fungerar med tanke på att din MacBook inte ens verkar registrera att det sitter en disk installerad. Dessutom får du nog problem att boota rEFIt-skivan om du inte kan boota från systemskivan.

Om du hoppas kunna göra någon åtgärd på disken rekommenderar jag diskwarrior:
DiskWarrior 4

1
Bevaka tråden