Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om AppleWorks

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som gammal Mac-användare är jag helt inkörd på AppleWorks som ordbehandlingsprogram. Gillar varken MS, OpenOffice eller Pages (det senast nämnda känns ändå rätt OK). Nu har jag tre saker som bekymrar mig:

1) Mina AppleWorks-dokument verkar inte indexeras, vilket är trist, eftersom jag inte alltid minns vad jag döpt dokumenten till.

2) Med 10.5 kan jag inte på ett enkelt sätt konvertera mina AppleWorks-dokument till något annat format (MS, OpenOffice eller Pages), vad jag vet.

3) Förr eller senare måste jag väl konvertera precis alla mina gamla AppleWorks-dokument till något annat format (MS, OpenOffice eller Pages). Jag har fortfarande en dator med 10.4, så jag tror att jag kan göra allt till MSWord, men jag undrar om någon snajdig person har ett tips om ett enkelt sätt att genomföra en sådan förändring. Det handlar om några tusen dokument, både privata och jobbrelaterade.

Snälla! Tipsa mig innan det är för sent.

Jag kör också AppleWorks fortfarande. Inser precis som du att man snart måste byta. I 10.6 är Rosetta ett tillval, i nästa version tar de säkert bort stödet helt. Pages ligger väl närmast tillhands iom att det ska kunna öppna AppleWorks-filer. Någon form av batchkonvertering till Pages eller ren text vore smidigt... återkommer om jag hittar något.

En kille på apple's forum har skrivt ett applescript som kan batchkonvertera AppleWorks filer till Pages (helt enkelt genom att öppna dem i Pages och spara med nytt namn i Pages format).

Källa Apple - Support - Discussions - Opening Older AppleWorks Documents with ...

Ursprungligen av air:

En kille på apple's forum har skrivt ett applescript som kan batchkonvertera AppleWorks filer till Pages (helt enkelt genom att öppna dem i Pages och spara med nytt namn i Pages format).

Källa Apple - Support - Discussions - Opening Older AppleWorks Documents with ...

Tack. Inte helt lätt att hitta i hans filarkiv, men jag tror den bifogade filen är det aktuella scriptet. Har inte Pages installerat så jag kan testa detta just nu.

Bra tips!

Testade nyss batch_AWxWP2Pages.app. Det funkade utmärkt på de dokument jag testade. Känns som ett jättebra alternativ. Tack för det! Jag har dock inget emot fler bra tips.

Kör man ordbehandling i AppleWorks så är man förstås inte kräsen, men bättre alternativ än Pages finns väl?

Kräsen?

Kräsen är jag absolut inte! Jag eftersträvar enkelhet och konsekvens. Jag har jobbat med dokument i Adobe InDesign och konstaterat att möjligheterna är många, men också att trösklarna är höga. De dokument jag producerar innehåller oftast bara text, någon enstaka bild och ibland någon tabell eller graf. Då har AW varit enklast att använda. Vilka alternativ tycker du, Ingemar, är bättre än Pages?

Många dokument

Åter till en av mina ursprungliga frågor: Förr eller senare vill jag konvertera alla mina gamla AppleWorks-dokument till något annat format (nu tror jag på Pages m h a batch_AWxWP2Pages.app). Jag undrar igen om någon person har ett tips om ett enkelt och smidigt sätt att genomföra en sådan förändring. Det handlar om några tusen dokument, både privata och jobbrelaterade. Jag menar alltså att det skulle vara bra att slippa ta dokumenten ett efter ett.

Men det är väl det scriptet gör? Du kan släppa en mapp med alla dina AppleWorks-dokument på scriptet så sparas allt om automatiskt?

Ja!

Det hade inte jag fattat. Men nu vet jag. Tack!

1
Bevaka tråden