Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OpenCL och Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-03 22:03

Macrumors skriver om ett test: OpenCL Benchmarks and Support for Both MacBook Pro GPUs - Mac Rumors

Och jag som bestämt mig för mbp 13, nu blev det ju ännu mer ångest. Är det någon som har egen erfarenhet och som vill dela med sig?

angående ångest menar du...?

en stor MBP är snabbare och dyrare, en liten är mindre och billigare - svårare än så är det inte...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-03 23:08

Du får det att låta så lätt. Men här skall tre datorer ersättas av en enda bärbar och smidigheten från från 13" önskas medan prestandan från 15. Båda aspekterna är lika viktiga.

Ursprungligen av Shahbaz:

Du får det att låta så lätt. Men här skall tre datorer ersättas av en enda bärbar och smidigheten från från 13" önskas medan prestandan från 15. Båda aspekterna är lika viktiga.

Då skulle jag satsa på en 15". Både i aspekten av arbetsyta och att den håller längre in i framtiden.

Lycka till med beslutet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-05 14:23

Tack för snabbt svar. Är det någon som jobbar med renderingar eller tyngre foto som känner att Snow Leopard och OpenCL gjort stor succé?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-09-05 14:34

Finns det några "stora" program som stöder OpenCL ännu, där man kan se den verkliga skillnaden?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-05 14:40
Ursprungligen av Csoft:

Finns det några "stora" program som stöder OpenCL ännu, där man kan se den verkliga skillnaden?

Kanske skulle ha formulerat frågan sådär ja. GJorde lite googlande och ännu hittar man inte särskilt mkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-05 15:05
Ursprungligen av Shahbaz:

Macrumors skriver om ett test: OpenCL Benchmarks and Support for Both MacBook Pro GPUs - Mac Rumors

Och jag som bestämt mig för mbp 13, nu blev det ju ännu mer ångest. Är det någon som har egen erfarenhet och som vill dela med sig?

Frågan är ju om man kommer kunna köra OpenCL på båda grafikkorten och CPUn. Det lär ju slakta batteriet och jag skulle gissa på att det kommer leda till en hel del värmeproblem också eftersom maskinerna bara är designade för ett grafikkort åt gången.

Du kan ju tänka dig hur sanslöst varm datorn kommer bli när CPUn och två GPUer ligger på en 80-90 grader, samt minnen och annat som också kommer värmas upp för att ta hand om all datan du tuggar igenom.

Min gissning är med andra ord att det bara blir ett grafikkort åt gången och då är ju 13" inte särskilt mycket långsammare än 15".

Är du ute efter att förbättra prestandan finns det komponenter som kommer göra mycket större skillnad än 0.2s i ett OpenCL benchmark.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-05 15:39
Ursprungligen av shandar:

...då är ju 13" inte särskilt mycket långsammare än 15".

Hur menar du nu? 9600M GT är bra mycket snabbare än 9400M. Upp till 2.5x enligt Apples hemsida. Ganska mycket om du frågar mig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-09-05 15:20

Open CL och prestanda i Quicktime X
Jag testade att köra en film i HD-kvalitet (720) och i containerformatet mp4, BDRip[720p]h264 på en ny macbook med 9600-grafikchippet. När man körde den filmen gick processorn aldrig över 10% last. Körde man det i VLC låg datorn mellan 40 och 50% last. Provade även att köra filmer i andra format i Quicktime X och fick då betydligt högre last trots att de var i standard-definitions format. Då används också qtkit-helper för att koda av filmen vilken troligen inte är kodad för att använda opencl.

Jag tycker det är klart imponerande att se en faktor 4 i minskad processorlast! Bra jobbat apple..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-09-05 15:28

Enligt testet jag hittade så kan alla OpenCL "capable devices" användas. dvs alla grafikkort som hittas och alla processorer... samtidigt.

Download OpenCL Benchmark for Mac - Terminal app for benchmarking your system. MacUpdate Mac System Software Downloads

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-05 15:46
Ursprungligen av Csoft:

Enligt testet jag hittade så kan alla OpenCL "capable devices" användas. dvs alla grafikkort som hittas och alla processorer... samtidigt.

Download OpenCL Benchmark for Mac - Terminal app for benchmarking your system. MacUpdate Mac System Software Downloads

Jo, hårdvaran och mjukvaran klarar säkert av det, kan tänka mig att en Mac Pro glatt kör alltihop utan några problem.

Det jag säger är att laptops brukar ha rejäla värmeproblem, värsta fall designen brukar vara att en GPU och en CPU kör på max belastning. Kylsystemet (fläktarna i det här fallet) är designade för klara det genom att fläktarna körs på max varvtal, men nu vill du dra in ytterligare en GPU och öka belastningen på fläktarna med 50%?

Min gamla MacBook kraschade lite då och då av överhettning bara för att det satt damm i fläkten, ett extra grafikkort hade nog fått den att smälta...

Ursprungligen av acke:

Hur menar du nu? 9600M GT är bra mycket snabbare än 9400M. Upp till 2.5x enligt Apples hemsida. Ganska mycket om du frågar mig.

Borde kanske ha sagt i OpenCL

Ursprungligen av shandar:

Borde kanske ha sagt i OpenCL

du borde kanske ha sagt "i det skumma testprogrammet OpenCL Benchmark V025".

i kommentarerna till macrumors artikel:
OpenCL Benchmarks and Support for Both MacBook Pro GPUs - Page 3 - Mac Forums
"This is pretty much a worthless benchmark. [...] This is NOT AT ALL indicative of a real OpenCL app [...]"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-05 17:53
Ursprungligen av shandar:

Borde kanske ha sagt i OpenCL

Fast kraftfullare GPU (MacBook Pro) ger kraftfullare OpenCL vilket i sin tur ger större skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-14 19:44

Khronos släpper info om OpenCL 1.1

1
Bevaka tråden