Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur starta 10.6 i 64 bitar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-09-02 21:21

Hur startar jag Mac OS X Snowleopard i 64bitars läge?
Kan jag i Terminalen eller någon annanstans i systemet se att det "spinner" på i 64 bitar?

Ursprungligen av jonas.ek:

Hur startar jag Mac OS X Snowleopard i 64bitars läge?

Tror det har nämnts tidigare, men eftersom det är apple är det enklare än man tror, håll ner 6 och 4 när datorn startar, så ska den starta upp i 64-bit.

Hold 6 and 4 keys at boot to enable 64-bit Snow Leopard (Updated) | The Apple Core | ZDNet.com

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 23:22

Jaha, kan man sätta det som deafult eller måste man göra det "varje" gång?

Ursprungligen av Cekari:

Jaha, kan man sätta det som deafult eller måste man göra det "varje" gång?

Läste du sidan jag länkade till?
Det är nog bara en tidsfråga innan det finns program som underlättar valet mellan 32-bit och 64-bit.

Citat:

Update: If you’re not a fan of having to remember to hold down the “6″ and “4″ keys each time you re-boot, there’s a fix courtesy of Netkas.org:
Edit this file:
/Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.Boot.plist
Change this:

<key>Kernel Flags</key>
<string></string>

To this:

<key>Kernel Flags</key>
<string>arch=x86_64</string>

Boots into the 64-bit kernel like a charm every time on my MBP.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 23:34

Oops, sorry, kom just hem från jobbet och är lite trött i ögonen så jag såg/reagerade inte över länken :">

Tack för svaret

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 23:50

Vore ju käckt om man kunde välja det i "startskiva" där man kan välja (ordinare", firewire eller windows (i bootcamp).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-03 00:11

Varför vill ni köra Leopard i 64-bitars läge? Har ni groteska mängder RAM-minne i maskinerna eller är det bara en tvångstanke?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 00:30
Ursprungligen av jahve:

Varför vill ni köra Leopard i 64-bitars läge? Har ni groteska mängder RAM-minne i maskinerna eller är det bara en tvångstanke?

Finns det det så vill man
Vill man så går det
Går det det så gör man det
Gör man det och det går illa vill man... att det finns något att skylla på...

Beroende på hur man ser det kör de flesta som kan det redan med 64 bitar. Till skillnad från t. ex. Windows och Linux måste man inte välja strikt mellan att köra som 32 eller 64 bitar. Kärnan i Mac OS X är uppdelad i olika separata delar som var för sig kan köra i 32 eller 64 bitarsläge. Bland annnat kör redan den del som hanterar schemaläggning av processer i 64 bitar vilket låter dig köra program i 64 bitarsläge. Samtidigt kan andra delar köra i 32 bitarsläge för att t. ex. behålla kompatibilitet med gamla drivrutiner och kärnmoduler.

Att tvinga kärnan att fullständigt köra i 64 bitarsläge kan visserligen medföra en viss prestandavinst hos program som till stor del använder kärnan, exempelvis vid diskoperationer. Det är därför som Xserve normalt startar Snow Leopard i fullständigt 64 bitarsläge. Jag tror dock inte att de flesta har nytta av att göra det ännu, vinsterna är inte alltför stora och det finns nackdelar som kärnan annars löser på ett ganska finurligt sätt.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 08:58

Aha, bra förklaring Marcus.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-09-03 15:38

"If it aint broke - do´nt fix it!"

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-09-04 20:27

Här sitter man med en iMac Alu 24" för dyra pengar... första modellen som kom och precis installerat snow leopard.

iMac 7,1 stödjer inte:
OpenCL (kan inte använda grafikkortet)
64Bit kernel extensions... (Nej bara 32 bit... apple har alltså inte brytt sig om att ta fram 64bit drivisar....)

Det är bara det jag upptäckt hittils... tråkigt!

1
Bevaka tråden