Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MBP 17 "tickar" när jag bär runt på den..?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena, jag har en så gott som ny MacBook Pro 17" (5,2) och jag är ny på mac.

När jag bär runt på datorn eller sätter den på typ magen om jag är i sängen eller nåt uppkommer det "tickande" ljud från inuti datorn. Är det accelerometern som stänger av hårddisken eller något? Ljuden är väl "ganska tyst". Ska det låta så här? Vet inte om jag ska bry mig..?

Om jag vore du så skulle jag passa på att ta en backup ifall det är hårddisken som håller på att lägga av...kolla om ljudet kommer till vänster om din "trackpad". Där ligger nämligen själva disken.

Tack för svar. Det är alltså inte normalt att mbp tickar ifall den står på något mjukt underlag så tryck kommer på undre locket?

Den borde nog inte ticka oavsett
Ta en backup för säkerhetsskull. Min disk tickade och rasade kort efter...

Min macbook alu har lite samma fenomen. Apple's "accelerometer" är väldigt känslig på de senare macbookarna. Min macbook parkerar läsarmen även vid väldigt små "stötar", som tex när jag ibland ställer ifrån mig datorn. Detta är inget att vara orolig för, datorn är designad att göra så.
Jag har kört diagnostikverktyg flertalet gånger och kontrollerat hur många "skadade" sektorer disken har och dessa klick är helt utan tvekan inga klick som beror på dåliga sektorer.

Vill du vara 100% säker på att det inte är något fel på din hårddisk så bränn ut ett exemplar av ultimate boot cd och kör en hårddiskdiagnostik.

Ursprungligen av PsychoSaurus:

Min macbook alu har lite samma fenomen. Apple's "accelerometer" är väldigt känslig på de senare macbookarna. Min macbook parkerar läsarmen även vid väldigt små "stötar", som tex när jag ibland ställer ifrån mig datorn. Detta är inget att vara orolig för, datorn är designad att göra så.
Jag har kört diagnostikverktyg flertalet gånger och kontrollerat hur många "skadade" sektorer disken har och dessa klick är helt utan tvekan inga klick som beror på dåliga sektorer.

Vill du vara 100% säker på att det inte är något fel på din hårddisk så bränn ut ett exemplar av ultimate boot cd och kör en hårddiskdiagnostik.

Detta känner jag igen mig i. Tror inte hårddisken håller på att ge upp eftersom det endast låter då tryck sätts på eller förflyttas på bottenhöljet. Får väl ringa en genius och fråga.

Har precis samma ljud på min unibody 17". Verkar vara något tick så fort man plockar upp den och "applicerar" tryck på undersidan. Är övertygad om att det inte är hårddisken utan något annat som tar emot inuti burken. Men har märkt detta vid flera tillfällen så det vore intressant att veta exakt vad det kan vara.

Jag har ett mer klickande ljud i min MBP 13". så fort jag lyfter den och sätter ner den så klickar den till. Annars så låter den inte. Men är oroliga för att disken nog håller på att gå sönder när den klickar till så där. Är väldigt försiktig med den men den klickar iaf till. Ska ringa Apple sen när jag har tid över och se vad dom säger om det. Har också märkt att datorn "pausar" ibland sig själv trots att jag har 2 gb i ram. Min PB G4 har aldrig gjort så och kört 1 gb i ram med den länge.
Kanske är relaterat till hårddisk klickandet?

Har nu stängt av SMS på min MBP 17" Unibody. Var nästan säker innan att det inte var sudden motion sensorn då den kluckar betydligt högre än detta "tickande". Det är som man skrivit ovan något ljud som kommer om det appliceras lite tryck på undersidan av datorn. Hårddisken är det inte heller fel på då jag testat med två olika i den. Räcker att man med fingrarna klämmer / trycker lite på undersidan så tickar det till. Någon som vet vad detta kan vara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 11:59
Ursprungligen av velgro77:

Har nu stängt av SMS på min MBP 17" Unibody. Var nästan säker innan att det inte var sudden motion sensorn då den kluckar betydligt högre än detta "tickande". Det är som man skrivit ovan något ljud som kommer om det appliceras lite tryck på undersidan av datorn. Hårddisken är det inte heller fel på då jag testat med två olika i den. Räcker att man med fingrarna klämmer / trycker lite på undersidan så tickar det till. Någon som vet vad detta kan vara?

Jag själv anser att det är lite dumt att stänga av en sådan funktion som faktiskt finns för en anledning. Jag har dock stängt av den själv då jag kör SSD men en tanke är att kanske just inte stänga av den?

Ursprungligen av 20hz:

Jag själv anser att det är lite dumt att stänga av en sådan funktion som faktiskt finns för en anledning. Jag har dock stängt av den själv då jag kör SSD men en tanke är att kanske just inte stänga av den?

Jo men stängde av den enbart för att kunna konstatera att det inte var just sms som kluckade. Som jag skrivit ovan har det inget med hårddisken att göra utan är ett ljud som uppstår om man trycker lätt på undersidan. Räcker med ett väldigt lätt tryck så tickar det lätt, alltså inte alls det ljud som uppstår från sms. Låter nästan som något elektriskt ljud, när undersidan i metall kommer i kontakt med någon del på insidan så tickar det till lätt.

Har som sagt en MBP Unib. 17". Iom att det är en stor yta undertill så kan jag tänka mig att skalen inte blir lika stabilt som tex en 13" eller 15", blir mjukare helt enkelt. Man kan hålla datorn helt stilla och applicera tryck där under så låter det. Så HD och SMS avskriver jag helt.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 18:12
Ursprungligen av 20hz:

Jag själv anser att det är lite dumt att stänga av en sådan funktion som faktiskt finns för en anledning. Jag har dock stängt av den själv då jag kör SSD men en tanke är att kanske just inte stänga av den?

Hur stänger man av SMS? Vore bra att veta, kör också SSD..

Ursprungligen av Jonait:

Hur stänger man av SMS? Vore bra att veta, kör också SSD..

Apple har officiella instruktioner för det:
Apple Portables: Advanced tips for Sudden Motion Sensor

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-10 22:39

Min 15" klickar också på samma sätt

Eftersom vår datorleverantör valsade in på kontoret 3 minuter efter jag läste den här tråden så kan jag säga vad han sa:

Ta en back-up! Hårddisken ska INTE klicka när man bär runt på den!

Eftersom min låter likadant, så får väl jag köra backupen två gånger om dagen från och med nu...

Du bör ju ta backup ändå, men som sagt är det med största sannolikhet sudden motion sensorn som låter. Min 15" Unibody MBP låter om jag slår lite nätt med fingrarna vid hårddisken på översidan.

Han hävdar alltså att SMS:en INTE ska låta så.

(Annars tar jag backup varje natt)

Det är väl Sudden Motion Sensors som låter så? Hade det med på min gamla Powerbook G4 och dess funktion var att skydda hårddisken mot snabba rörelser eller om man skulle tappa datorn i marken. Det är väl det som är själva "ticket" man hör om man t.ex. bär omkring på datorn, inte att det är något fel på hårddisken.

Har ni tryckt in den senaste uppdateringen? Performance Update 1.0 (Snow Leopard)

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 18:42

Smart, hittade en tråd om det precis efter, tack

Oljuden kan ju också komma ifrån att ni bär runt datorn lite slarvigt med en hand, då böjer sig datorn och fläkten tar emot inne i datorn.
Vidare bör man alltid vara extremt försiktig med att bära runt en dator med hårddisk, särskilt när man släpper ner dem.
Själv har jag lyckats förstöra ett par hårddiskar iom att Intel datorerna inte går ner i vila direkt man fäller ner locket och jag har lagt ner datorn i väskan när disken snurrat.

1
Bevaka tråden