Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hundratals 99mac medlemmar har bytt till 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple började leverera Mac OS X 10.6 Snow Leopard i fredags och hundratals 99mac medlemmar har redan uppgraderat med en mängd följdeffekter. Passa på att följa diskussionerna och läs på om andras problem och åsikter om det nya operativsystemet.

Jag brukade tillhöra gänget som uppgraderade först av alla men numera är jag så beroende av att allting fungerar till 100% att jag oftast väntar på ett par uppdateringar innan det är dags. Det gäller särskilt serverversionerna av OS X.

Följ diskussionerna:
Tråden för oss som installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden för oss som installerat 10.6 Server

Fråga: När uppgraderar du till 10.6 Snow Leopard?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 15:50

Jag väntar på minst 10.6.2 eller om bundlas med iLife 10 och iWork 10 vilket nu kommer först...

Jag uppgraderade i fredags.

Men vilket syfte fyller den här tråden som den andra inte fyller? Att vi bara ska säga när vi uppgraderar/uppgraderade?

Uppgraderade så fort jag fick brevet i lådan.

Jag har hängt på låset på alla OS X-uppgraderingar sedan 10.3, bortsett från Tiger. Blev förvånad den här gången att det kom med posten, och inte med UPS. Men i och med det stämde det ju att Snow leopard kommer i september. Första september trillade det in.

Jag har fullständig backup på min dator, så om något skulle gå fel kan jag återställa inom ett par timmar.

Jag kan kryssa för en hel rad med val. Jag kommer att skaffa 10.6 mycket snart (hoppade dock inte på direkt), men jag kommer inte att uppgradera allt jag kör på. Pismon med 9.0.4 och 10.4 har en nyckelposition, och varken kan eller bör uppgraderas. MacBooken med 10.4 vågar jag inte uppgradera, den fungerar bra och måste göra det. 10.6 kommer att åka in i en maskin som redan kör 10.5 och som inte är lika oundgänglig. När 10.6 uppdaterats några gånger kan den gå vidare till fler maskiner.

Uppgradera mina viktigaste maskiner till x.0-versioner, aldrig. Nya versioner bits, alltid. Men jag måste ha en 10.6 snart för att testa med och se vad de ställt till den här gången.

  • Medlem
  • 2009-09-02 18:01

Det ska bli intressant vilken adaption rate (pace? quota? vad det nu heter) Snow Leopard kommer att ha.

Jag har läst om hur den liknar en vattendelare, bland annat för det avslutade PPC-stödet. Det kan dela upp macsamfundet i de som har det senaste och de som stannar i PPC/Tiger-läget (bl a många musiker). På det sättet påminner det nästan om Windowsvärldens uppdelning mellan XP- och Vistaanvändare. Jämförelsen håller inte särskilt bra, men låt vara.

Snow Leopard skulle, om allt går väl, också kunna locka fler Tigeranvändare och switchers, och Apple skulle framstå som helt oberört av lågkonjunkturen. Samtidigt hoppas Microsoft på att Windows 7 ska locka till sig den stora drösen som inte vill släppa XP. Vi får C hur D går med D.

När något snarlikt händer i båda lägren kan man fundera över om den här hösten kommer att ses som en avgörande tidpunkt i nördhistorien.

Själv letar jag tid till att backa upp allt jox jag har, utifall att något skulle gå snett med alla program som jag har fått för mig att jag är beroende av, t ex Adobe CS3 inkl plugins, Quicktime inkl Perian, och diverse 3D- och ljudprogram och deras plugins. Jag har kollat runt, och det mesta verkar inte vara någon fara (mkv ska tydligen kunna konstra lite). Men jag har lärt mig den riktiga vägen att tänka efter i förskott. Hähä.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-02 18:06

Har man en Mac med ett OS man är nöjd med och en massa programinstallationer som funkar så ser jag ingen anledning till att uppgradera, det är bara att beställa sig en väldig massa jobb och eventuell huvudvärk, "jävlar, DET programmet funkar inte och installations-DVDn ligger 20 mil bort!!!"... jag är toknöjd med 10.5.x... men det är klart, lite nya bakgrundsbilder kan man ju tänka sig...

snow är ju slutsålt överallt? helt slut i malmö och är nu i oslo...slut här med? är det svårt att trycka upp cd-kopior?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-02 19:38

Pratade med de i Machuset Borås idag om hur det hade gått för dem med releasen av Snow Leopard. De hade sålt slut på boxarna på releasedagen. De hade fått in runt 80-talet boxar sade han :=)

Kartongen ligger här... men eftersom jag arbetar med min dator kan jag inte uppgradera förrän jag gjort en fullständig backup (vilket tar många timmar) och har en fri heldag för installationer i direkt anslutning därefter. Och om "minor bugs" med CS3 visar sig vara "major" får jag nog gå tillbaka...

Ursprungligen av Mutant:

Kartongen ligger här... men eftersom jag arbetar med min dator kan jag inte uppgradera förrän jag gjort en fullständig backup (vilket tar många timmar) och har en fri heldag för installationer i direkt anslutning därefter. Och om "minor bugs" med CS3 visar sig vara "major" får jag nog gå tillbaka...

Jag har beställt tre nya hårddiskar. Det är bra att kombinera uppgradering av systemversion med uppgradering av hårddisk till större (vilket ändå behövdes). Den gamla, lilla, blir backup, lätt att backa till om det skulle krisa.

Fram tom Tiger var det självklart att smacka in de nya versioner som kom. Allt blev ju så våldsamt mycket bättre för varje ny version. Efter tiger har jag tagit det mycket lugnare och väntat in. Kommer göra så även med Snön.

Ursprungligen av pressplayontape:

Fram tom Tiger var det självklart att smacka in de nya versioner som kom. Allt blev ju så våldsamt mycket bättre för varje ny version. Efter tiger har jag tagit det mycket lugnare och väntat in. Kommer göra så även med Snön.

Det är riktigt. Jag har visserligen kvar en 10.3-installation på en separat disk, men 10.4 slog ut de äldre totalt så jag behövde aldrig backa. Till och med en Pismo med lite för lite minne mår rätt bra med 10.4, så bra är den.

10.4 var så gott som bara goda nyheter, snabbare, smidigare, komplettare. 10.5 upplever jag som en problemskapare. Den innehåller flera ganska grova buggar som aldrig fixades och som man som programmerare fick lägga tid på att jobba sig runt. Därför har jag aldrig tyckt om den och aldrig riktigt litat på den. Vi får se med 10.6.

Jag saknar alternativet "har uppgraderat men kommer att nedgradera igen".

Jag har aldrig haft några problem vid uppgraderingar förut så jag kollade inte upp det jag borde ha kollat upp, och eftersom datorn tvärdör bara av att koppla in 3g-modemet (Telias Option 505) så måste jag tyvärr gå tillbaka tills det finns en lösning på det problemet.

Ursprungligen av hallgren:

Jag saknar alternativet "har uppgraderat men kommer att nedgradera igen".

Jag har aldrig haft några problem vid uppgraderingar förut så jag kollade inte upp det jag borde ha kollat upp, och eftersom datorn tvärdör bara av att koppla in 3g-modemet (Telias Option 505) så måste jag tyvärr gå tillbaka tills det finns en lösning på det problemet.

Nu finns det alternativet!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-03 07:36

Använder du Telia Connect? Om inte så kanske det är värt att prova det innan du backar från 10.6?

Ursprungligen av hallgren:

Jag saknar alternativet "har uppgraderat men kommer att nedgradera igen".

Jag har aldrig haft några problem vid uppgraderingar förut så jag kollade inte upp det jag borde ha kollat upp, och eftersom datorn tvärdör bara av att koppla in 3g-modemet (Telias Option 505) så måste jag tyvärr gå tillbaka tills det finns en lösning på det problemet.

Ursprungligen av Drakfot:

Använder du Telia Connect? Om inte så kanske det är värt att prova det innan du backar från 10.6?

Jag ska pröva, men det känns spontant inte som att det kommer att hjälpa. Det är ju inte bara att det inte funkar utan att datorn kraschar bara av att sätta i modemet.

Jag installerade osX i fredags och jag är toknöjd. Allting har blivit så galet snabbt (tex för datorn att vila och vakna upp igen), safari, spotlight ja allting är galet snabbt helt enkelt.
Trodde inte jag skulle kunna bli nöjdare än när jag skaffade mig min första mac för ca 6 månader med leopard.
Inget strul med program har jag heller haft, allting bara fungerar så som det brukar vara. Eller jo, mitt mobila bredband vill inte fungera men det är något jag klarar mig utan ett tag iaf (används mest på sommaren). Hoppas dock att operatörerna / huawei kan skynda sig med SL-kompatibla program

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-02 22:27

jag har tidigare nämnt Telia Connect som en bra ersättare för Huawei's applikation. Kanske är värt att kika på om det fungerar för dig med?

Ursprungligen av sirsnurre:

Hoppas dock att operatörerna / huawei kan skynda sig med SL-kompatibla program

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-09-03 00:20

Uppdaterat. Fick DVDn med posten idag (Läs onsdag).
Uppgraderade från 10.4 till 10.5 direkt när den släpptes också. Har tydligen haft tur med x.0-utgåvorna.

Grymt imponerande att 57% av dom svarande redan uppdaterat till 10.6. Jag känner mig gammal och försiktig!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-03 08:12

Uppdaterade igår... hade lite problem med min logitech mus men hittade en lösning
Skapade en tråd om det under Mac OS X

Mitt system har uppgraderats från 10.5 till 10.6 via ett antal betaversioner och jag har inte haft några problem utöver inkompatibla tredjepartsprogram. Snow Leopard var tidigt tillräckligt stabilt att användas dagligen och förbättringarna av Xcode var motivation nog för mig.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-03 10:35

Eftersom jag är lite fattig nu kommer jag att vänta ett tag. Men även för att jag inte har tillgång till min time-machine backup på ett tag, så känns inte så optimalt att uppdatera utan en solid backup

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-09-03 11:39

Uppdaterade i tisdags och har inga problem. Maskinen i fråga är en ny mini med 10.5, och överförd användare från en G5 med 10.5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 22:48

"Mac OS 9.2.2 går inte att leva utan 0%"

Hehe. Vila i frid ditt missfoster.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-06 11:56
Ursprungligen av acke:

"Mac OS 9.2.2 går inte att leva utan 0%"

Hehe. Vila i frid ditt missfoster.

Jomen det finns en som inte klarar sig utan nu.
Undrar vem det kan vara...;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 16:44
Ursprungligen av Konrad:

Jomen det finns en som inte klarar sig utan nu.
Undrar vem det kan vara...;)

*Nyfiken*
Vilka program är det som någon inte klarar sig utan?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-07 15:50
Ursprungligen av acke:

"Mac OS 9.2.2 går inte att leva utan 0%"

Hehe. Vila i frid ditt missfoster.

Jo System 7.1 var gräjer det ok 7.6 är också accepterbart. Men efter det var det ju bara windows grafik som kom till. Usch

Uppdaterade min MacBook omgående, men väntar med Mac Minin eftersom Bank-ID inte är helt klart.
Vet att man kan fixa det med hjälp av USB-sticka osv, men det får vara, så häpet var det inte med 10.6.

MacBooken rullar fint, inget som strular för mig, men så har jag inte en massa tredjepartsprogram i den heller
Många verkar ha en del strul, kanske beror det på dåligt skrivna program..

Bevaka tråden