Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivare - fast ip eller dhcp-tilldelad?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad rekommenderar ni, att ge skrivarna som är anslutna med ethernetkabel till routern i vårt lilla nätverk fasta ip-adresser eller skall de också få dem via dhcp som våra datorer?

Det är mest PC i nätverket, och det har varit lite krångel för mina kollegor, men det kan bero på att andra trådlösa nätverk stört ut vårt. Det har jag beskrivit i en annan tråd.

/Magnus

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-09-03 23:53

Dhcp är att föredra i alla lägen. Men man ska ha en dhcp server och nameserver. Inte för det spelar så stor roll egentligen utom den dan man ska bygga om nätet och man kommer vilja kölhala alla klantar som har satt upp statiska ip-addresser.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-09-04 02:56

IP-adressreservering i DHCP-servern så får alltid samma maskiner samma IP som förut....

Ursprungligen av Henil:

IP-adressreservering i DHCP-servern så får alltid samma maskiner samma IP som förut....

Det är precis det.

Eftersom skrivaren inte dyker upp i mina kollegors XP-installera ny skrivare-dialog fick jag tjuva och lägga till den genom att ange ip-adressen. Och då måste den vara fast.

Men det finns inga avgörande nackdelar med att låsa fast en ip-adress eller två? Datorerna går naturligtvis på dhcp.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 23:06
Ursprungligen av Husaby:

Det är precis det.

Eftersom skrivaren inte dyker upp i mina kollegors XP-installera ny skrivare-dialog fick jag tjuva och lägga till den genom att ange ip-adressen. Och då måste den vara fast.

Men det finns inga avgörande nackdelar med att låsa fast en ip-adress eller två? Datorerna går naturligtvis på dhcp.

/M

Hajar inte riktigt vad du menar, men du kan alltså se till att dhcp alltid delar ut samma adress till t.ex. skrivare. På så sätt har du alltså EN enda administrationspunkt om du behöver ändra adressen i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 10:24

Du sätter DHCP reservation till skrivaren, sen installerar du skrivaren på en server (Print Server) och sen ansluter alla klienter till den servern för att skriva ut.
På så sätt kan administrera inte bara ipadress utan även standardinställningar centralt istället för att göra det på varje klient.

1
Bevaka tråden