Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan trådlösa nätverk störa ut varandra?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På mitt lilla konsultgängs kontor har vi haft stora problem med att vi inte kan ansluta oss till det trådlösa nätverket.

Nu har jag till och med bytt ut routern. Det fungerar lite bättre, men inte bra.

Tidigare blev jag (MacBook) ofta utslängd ur nätverket. Min ena kollega (Vaio) säger att det "alltid" fungerar, men de andra två kollegorna har problem.

Idag hjälpte jag en av mina kollegor, hans xp-maskin fastnade i läget där den tilldelas ip-adress. Vi startade om datorn utan effekt, men efter att vi startat om routerna så fungerade det.

Imorse då jag kom dit fick jag försöka logga in tre gånger innan jag blev ansluten. (Och nej: Det var inget fel på lösenordet.)

I vårt kontor upptäcker min MacBook ett tjugotal nätverk. Dessutom har vi Taxi Stockholms växel i samma kvarter. Jag funderar nu på om det kan vara för svår signalmiljö?

Om vi ansluter oss via Ethernetkabel fungerar det alltid helt perfekt.

/Magnus

Jorå. Jag skulle rekommendera att du skaffer ett WiFi verktyg som visar vilka kanaler de 20 olika nätverken ligger på så att du kan välja en kanal för ert nätverk som inte har så många nätverk på den.

Olika WiFi routrar har ofta olika "default" kanaler, vilket skulle kunna förklara varför en router fungerar bättre än en annan. Få människor byter från "default" värdet, vilket gör att det kan bli ttångt ibland.

Jag har inget bra råd om ett sådant program, men det har säkert någon annan.

I brist på ett sådant program kan man ju alltid prova att byta kanal på sitt nät och se om det blir bättre eller sämre.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-02 15:57

iStumbler.

Yes!!

Thanx - i morgon skall jag prova.

/M

1
Bevaka tråden