Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro cd-drive låter konstigt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 21:34

Min Macbook Pro (13") har på senaste tid börjat med en knasighet.

Nämligen, att när man startar datorn så låter det konstigt om cd-driven, typ som att den vill ladda en skiva, även fast det inte finns en skiva i. Är väldigt orolig för detta.

Så vad kan jag göra för att slippa höra cd-driven ryta vid uppstart. Den fungerar klockrent, men rädd att det ska bli problem i framtiden.

Den lät inte innan...
Hjälp mig!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-09-04 19:40

Jag tror min nya Macbook Pro (13") ger ifrån sig samma läte. Precis innan startljudet så låter den optiska enheten som den vill läsa/ladda en skiva. Vad jag har fått förklarat för mig är detta ett normalt förfarande och när jag lyssnar på min iMac så hör jag ett liknande ljud (om än lägre) när denna startar.

Varför din inte lät "innan" är däremot underligare. Hur gammal är datorn? Ger den optiska enheten ifrån sig ett lika högt ljud när du laddar in en skiva?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-05 16:23

Vad jag har läst är detta ett problem med alla nya Macbook Pro's som kom ut senast.

Hur är det mer er som har Macbook Pro innan? Eller rent av en Macbook (13), "icke Pro-modell".
Låter era läsare också vid uppstart?

Var inte detta en gammal bugg och man skulle ladda in en cd och sedan ta ut den för att se om ljudet gick bort? Datorn kollar läsaren vid uppstart men buggen gjorde att den ville läsa en skiva den trodde var i och inte kontrollerade statusen på läsaren som oxå låter men har ett annat ljud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 18:04

Jasså, vart får man mer info om denna bugg? Försökt att googla, men ej hittar svar.
Det försvinner ej iallalfall om jag försöker trycka in en skiva och ta ut.

Jag skulle inte bry mig om läsarljudet om det skulle vara svagt, men det låter ganska högt vid uppstart. Ganska jobbigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-03 23:56

Konstigt ljud vid bootning

Hej!

Först vill jag säga att jag har provat att söka efter information ang. mitt problem men inte hittat något.

Gör ett försök att förklara ljudet när jag bootar datorn. Det liknar ljudet som kommer när jag matar in en dvd eller matar ut. Och det låter så varje gång - även allra första bootningen.

Jag har alltid trott att det ska vara så tills jag läste ett inlägg där en person beskrev att han inte hade ett konstigt ljud vid uppbootning. Ljög han eller vad. Jag är förvirrad.

Hoppas att någon kan reda ut mitt dilemma :).

Ursprungligen av Mcus:

Först vill jag säga att jag har provat att söka efter information ang. mitt problem men inte hittat något.

Ja, den här tråden fanns ju...

Har flyttat ditt inlägg hit. Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

/Mod

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-31 15:10

Sitter vid tjejens Macbook Unibody (inte Pro) och denna läsaren låter precis likadant som det beskrivs här. Fast både vid uppstart och när man fäller upp locket för att väcka den från vila. Och detta började igår då hon hade pausat en DVD-film och sen fällt ner locket.

Testade nu att sätta i en skiva, den ville först inte "dra" in den men jag tog ut den och tryckte på eject knappen, sen körde in skivan igen och då drog läsaren in den som vanligt. Sen tryckte jag ut skivan och fällde ner locket såg så att lampan började blinka så den riktigt hade hunnit gå i vila och fällde upp den igen, och då hördes inget konstigt DVD-läsar ljud.

Så testa detta ni som har problem med detta ljud.

MVH Paul

1
Bevaka tråden