Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egentilldelad ip = Mac Osx-problem

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Så har nu även jag drabbats av problemet med "egentilldelad ip" som så många andra. Jag är ganska säker på att detta är ett problem i Mac Osx, eftersom problemet inte existerar när jag bootar om i vista-läge via bootcamp, där tilldelas datorn snällt ett ip från mitt comhem modem. När jag sedan åter startar i Mac Osx, ja då är det förbannade egentilldelade ip:t tillbaka igen.

Jag har läst igenom de flesta tips och det verkar inte som om någon hittat någon lösning på problemet, så jag får väl fortsätta att dammsuga olika forum på nätet efter en möjlig lösning. Snälla, om någon snubblar på en lösning som fungerar, posta det här.

Tack för ordet

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-08-03 20:02

Sök på MAC-adresslåsning.... (MAC = Nätverkskortets fysiska adress, i formen 00:25:00:XY:ZÅ:ÄÖ på min iMac (i MAC OS X) där XYZÅÄÖ är hexadecimala tecken, 0-9, a-f).

DHCP-servern ser två olika datorer då det inte blir samma MAC-adress.. (åtminstone får jag olika när jag kör parallells på min iMac....)

Dra ur strömmen i 30 sekunder från modemet varje gång du växlar system och testa om det blir ngn skillnad....

Man ser MAC-adressen under Systeminställningar -> Nätverk -> Markera Ethernet -> Avancerat -> fliken Ethernet och skriv upp vad som står under Ethernet-ID. När du kör Vista skall du kunna kolla på motsvarande sätt under 'Anslutning till lokalt nätverk' och få fysisk adress. Jmf dessa två...

Ursprungligen av Henil:

Sök på MAC-adresslåsning.... (MAC = Nätverkskortets fysiska adress, i formen 00:25:00:XY:ZÅ:ÄÖ på min iMac (i MAC OS X) där XYZÅÄÖ är hexadecimala tecken, 0-9, a-f).

DHCP-servern ser två olika datorer då det inte blir samma MAC-adress.. (åtminstone får jag olika när jag kör parallells på min iMac....)

Dra ur strömmen i 30 sekunder från modemet varje gång du växlar system och testa om det blir ngn skillnad....

Man ser MAC-adressen under Systeminställningar -> Nätverk -> Markera Ethernet -> Avancerat -> fliken Ethernet och skriv upp vad som står under Ethernet-ID. När du kör Vista skall du kunna kolla på motsvarande sätt under 'Anslutning till lokalt nätverk' och få fysisk adress. Jmf dessa två...

Hej!

Jag startade om i Vista via bootcamp och kollade nätverkskortets fysiska adress, och kortet har exakt samma MAC-adress i Vista som i Osx, så jag hävdar fortfarande att felet är Osx-relaterat.

Hoppas bara Apple kikar på detta, för det är väldigt många som har detta problem, testa själva att googla på "self assigned ip".

Vi hörs.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-08-05 20:53
Ursprungligen av mauserman:

Hej!

Jag startade om i Vista via bootcamp och kollade nätverkskortets fysiska adress, och kortet har exakt samma MAC-adress i Vista som i Osx, så jag hävdar fortfarande att felet är Osx-relaterat.

Hoppas bara Apple kikar på detta, för det är väldigt många som har detta problem, testa själva att googla på "self assigned ip".

Vi hörs.

OK!
M a o fixar parallells till en 'fejkad' MAC-adress....

Ursprungligen av Henil:

OK!
M a o fixar parallells till en 'fejkad' MAC-adress....

Eftersom parallell är ett macprogram, så gissar jag att det är nödvändigt att fejka MAC-adressen för att undvika konflikt när båda os:en skall kunna använda samma fysiska nätverkskort samtidigt. Men som sagt, detta har jag ingen aning om, det är bara en gissning.

Tack för svaret, men jag löste det till slut.

Jag raderade filen "hd/Library/Preferences/SystemConfiguration/preferences.plist" och gjorde en omstart, sedan fick jag ett riktigt ip från modemet. Jag fick tipset från ett forum på nätet som jag redan förträngt. Tipset gällde egentligen en annan fil i samma mapp, men eftersom mitt problem inte gällde Airport utan Ethernet, så fick jag prova mej fram lite.

Man måste göra om sina internetinställningar en gång till bara, men det var ett litet pris att betala tycker jag.

Äntligen är livet värt att leva igen

Inte för att verka dryg men att slänga ”hd/Library/Preferences/SystemConfiguration/preferences.plist” är exakt vad jag tänkte på när jag såg din fråga.

Gött att det löste sig.

Ja, det fungerar även nu en dag senare :).

Jag var lite orolig att jag skulle behöva dras med problemet ett tag, jag fick ju så himla många träffar när jag sökte på problemet.

Tackar än en gång får era svar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-08-04 08:18

Som Henil skrev, problemet är MAC-adresslåsning mot comhem, inte problem i mac os x.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-05 23:30

Parallels brukar väl installera 2 extra nätverk interface som används av parallels genom att dela Macens ip address geom NAT.

Men jag har haft problem med att dela vista boot camp partitionen med parallels. VM ware fusion har fungerat bättre.

//Rob

Jag startar mycket sällan upp min Vista-installation, men det är användningsbart när man vill testa saker och ting, som nu t ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 14:51

Jag har samma problem, slänger hd/Library/Preferences/SystemConfiguration/preferences.plist, startar om.

Men, dom om min förvåning när MacBooken hittar det låsta trådlösa nätverket som jag bett den glömma, och kopplar upp sig utan att fråga om lösenordet OCH ger mig ett Self Assigned IP...

Nåt är fel, filen togs bort, inga problem, alla inställningar i Networks var borta, trots detta hittar den nätverket, och kommer ihåg lösenordet...

w00t?

/Seb

Ursprungligen av Sebastu:

Jag har samma problem, slänger hd/Library/Preferences/SystemConfiguration/preferences.plist, startar om.

Men, dom om min förvåning när MacBooken hittar det låsta trådlösa nätverket som jag bett den glömma, och kopplar upp sig utan att fråga om lösenordet OCH ger mig ett Self Assigned IP...

Nåt är fel, filen togs bort, inga problem, alla inställningar i Networks var borta, trots detta hittar den nätverket, och kommer ihåg lösenordet...

w00t?

/Seb

Du kan ju testa att flytta ut alla filer på skrivbordet som ligger i mappen "/Library/Preferences/SystemConfiguration/", blir nåt konstigt kan du ju alltid lägga tillbaks dom igen. Skadar inte att prova.

Jag mins inte om det var så jag gjorde, för i mitt fall var det den trådade anslutningen som bråkade.

Inte en gång ännu med den nya katten!

/M

Det finns ju några trådar om detta men jag bumpar igång denna igen.
Bytt ut min MacBookPro mot en ny med 10.6.2

Den nya MacBooken har idag två gånger i olika nätverk skapat egentilldelade IP adresser i nätverk där jag tidigare med den gamla MBP, som hade samma operativ, inte haft några problem. I det ena fallet ett trådlöst nätverk där PC-nissarna runt ikring mig bara fnissade och pekade på äpplet, de hade inga som helst problem.
Har använt flyttassistenten för att flytta över alla inställningar.

Hemma och på jobbet funkar det som det ska.

Det måste vara ett MacOS problem, flera har beskrivit samma bekymmer.
Finns det någon lösning eller ska jag behöva byta till PC

Ursprungligen av Örjan Borgström:

...nätverk där jag tidigare med den gamla MBP, som hade samma operativ, inte haft några problem

Ursprungligen av Örjan Borgström:

...Det måste vara ett MacOS problem...

Hur kan det vara ett Mac OS X-problem, om det funkar på en annan Mac med samma operativsystemversion?

Jag skulle snarare vilja påstå att det är ett inställningsproblem, eller kanske ett hårdvaruproblem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur kan det vara ett Mac OS X-problem, om det funkar på en annan Mac med samma operativsystemversion?

Jag skulle snarare vilja påstå att det är ett inställningsproblem, eller kanske ett hårdvaruproblem.

Okey för inställningsproblem men inställningarna gör man i Mac OS alltså ligger fortfarande problemet där.
Som denna och flera andra trådar visar så är det ett inte ovanligt problem och min fråga är om det finns någon som har en lösning. Ingen blir gladare än jag om det bara är en inställningssak.
Jag hade samma problem när jag tog hem en PowerMac med OS 10.4 och kopplade in i min router hemma, jag var tvungen att starta om routern för att få det att fungera, men det kan man inte begära när man är i en konferenslokal där det funkar för alla andra.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Det finns ju några trådar om detta men jag bumpar igång denna igen.
Bytt ut min MacBookPro mot en ny med 10.6.2

Den nya MacBooken har idag två gånger i olika nätverk skapat egentilldelade IP adresser i nätverk där jag tidigare med den gamla MBP, som hade samma operativ, inte haft några problem. I det ena fallet ett trådlöst nätverk där PC-nissarna runt ikring mig bara fnissade och pekade på äpplet, de hade inga som helst problem.
Har använt flyttassistenten för att flytta över alla inställningar.

Hemma och på jobbet funkar det som det ska.

Det måste vara ett MacOS problem, flera har beskrivit samma bekymmer.
Finns det någon lösning eller ska jag behöva byta till PC

Jag antar att du redan testat det som löste mitt problem med samma sak?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-25 10:27

Jag har samma problem mot en Linksys-AP med min MacBook. Med iPhonen funkar det. Mot en annan Linksys (bor på ett hotell) funkar MacBooken utan problem. Men den sitter längre bort, så signalen är lite svag....

Det funkade inte imorse, inte under lunchen, men ikväll funkar det. Och jag har inte gjort något...
iPhonen funkade vid alla tillfällena.

Senast redigerat 2010-02-25 19:26

Jag ska testa det nästa gång jag hamnar i den situationen, jag har noterat ditt tips tack så länge.

Trodde faktiskt inte jag skulle stöta på ett sådant här problem någonsin som irriterar mig så mycket som detta! Har kört med Mac mer eller mindre problemfritt i 6 år nu, men detta är drygaste hittills!

Har läst igenom x antal trådar nu som handlar om "egentilldelad IP" men jag har ändå inte lyckats lösa det, så jag gör ett försök med att väcka tråden och se vad som hjälpas.

Satt under helgen och försökte koppla ihop min airport express för att spela lite musik till stereon, men efter flera försök så gav jag upp då den varje gång tappade kontakt med det trådlösa nätverket efter man gjort konfigurationen.
Antagligen är det här som jag har råkat ställa till med något

Så vilka lösningar har jag försökt med?
• Kopplat ur ström från routern och låtit vara av i någon timme - utan resultat
• Förnyat DHCP - utan resultat
• Pratat med BBB's support - utan resultat
• Tagit bort preferences.plist från HD/Bibliotek/Preferences/SystemConfiguration och därefter gjort omstart - utan resultat

Att ansluta till det trådlösa med iPhonen går utmärkt, men inte via Airporten.
Efter varje metod jag prövat så slutar det bara med att meddelandet att "Airport har den egentilldelade IP-adressen 169.254.xx.xxx och kommer inte kunna ansluta till internet"

jag river mig verkligen i håret och hoppas någon kan komma med en slutlig lösning på mitt problem! Please (Mac OSX 10.6.2. iMac)

Ursprungligen av daniels:

Trodde faktiskt inte jag skulle stöta på ett sådant här problem någonsin som irriterar mig så mycket som detta! Har kört med Mac mer eller mindre problemfritt i 6 år nu, men detta är drygaste hittills!

Har läst igenom x antal trådar nu som handlar om "egentilldelad IP" men jag har ändå inte lyckats lösa det, så jag gör ett försök med att väcka tråden och se vad som hjälpas.

Satt under helgen och försökte koppla ihop min airport express för att spela lite musik till stereon, men efter flera försök så gav jag upp då den varje gång tappade kontakt med det trådlösa nätverket efter man gjort konfigurationen.
Antagligen är det här som jag har råkat ställa till med något

Så vilka lösningar har jag försökt med?
• Kopplat ur ström från routern och låtit vara av i någon timme - utan resultat
• Förnyat DHCP - utan resultat
• Pratat med BBB's support - utan resultat
• Tagit bort preferences.plist från HD/Bibliotek/Preferences/SystemConfiguration och därefter gjort omstart - utan resultat

Att ansluta till det trådlösa med iPhonen går utmärkt, men inte via Airporten.
Efter varje metod jag prövat så slutar det bara med att meddelandet att "Airport har den egentilldelade IP-adressen 169.254.xx.xxx och kommer inte kunna ansluta till internet"

jag river mig verkligen i håret och hoppas någon kan komma med en slutlig lösning på mitt problem! Please (Mac OSX 10.6.2. iMac)

Du kan ju testa att flytta ut alla filer på skrivbordet som ligger i mappen "/Library/Preferences/SystemConfiguration/", blir nåt konstigt kan du ju alltid lägga tillbaks dom igen. Skadar inte att prova.

Ursprungligen av mauserman:

Du kan ju testa att flytta ut alla filer på skrivbordet som ligger i mappen "/Library/Preferences/SystemConfiguration/", blir nåt konstigt kan du ju alltid lägga tillbaks dom igen. Skadar inte att prova.

Testade detta utan resultat, tyvärr.

Kopplar jag upp mig med iPhonen så får jag korrekt IP som börjar på 85.
Lånade hem en macbook från jobbet igår, men den får också bara ett egentilldelat IP.

Allt går fint så länge jag kör trådbundet, vilket är eftersom jag är kabel-allergiker.

Egentilldelad ip får man ju när datorn inte hittar någon dhcp-server, varför får du en adress som börjar på 85 i iPhone föresten, NAT-adresser brukar börja på 10.x.x.x el 172.16-31.x.x el 192.168.x.x ? Kör du med manuellt iknackade ip el automatiskt via dhcp? Får du en adress trådlöst hemma som börjar med 85 så låter det inte som en adress som din airport express delar ut. Hur är din Airport Express ansluten till modemet?

Ursprungligen av mauserman:

...varför får du en adress som börjar på 85 i iPhone föresten, NAT-adresser brukar börja på 10.x.x.x el 172.16-31.x.x el 192.168.x.x ? Kör du med manuellt iknackade ip el automatiskt via dhcp?
...Hur är din Airport Express ansluten till modemet?

Det är routern (BBB) som ger mig IP't med 85 i början. Både i telefon och dator (när det normalt fungerar) och det är automatisk DHCP jag kör. Försökt att förnya det men gick ej.
Airport expressen är inte alls ansluten till datorn nu, helt bortkopplad mao.

Ursprungligen av frazze:

Du beskriver inte vilken typ av abb som du har hos BBB....

Ok. Var inte så säker på att det hade större betydelse, men då ska jag fylle på informationen.

BBB, Bredband 24. Jag kommer inte åt inställningarna i routern, fast dom ändå har guider som beskriver hur du kommer kommer åt dem via webläsaren.
Också väldigt märkligt tycker jag.

Jag har satt upp Airporten flertalet gånger tidigare och då har det fungerat med den installation/konfiguration som jag försökt med även nu, och då har också nätverket varit i princip detsamma - dvs jag har suttit uppkopplad trådlöst mot en router och jag har låtit Airport expressen ansluta till det befintliga nätverket, men det var just det som inte gick nu efter flera försök och därav mitt problem nu med IP-nr.

Jag postar gärna skärmdumpar på vad jag kan komma åt så får vi se om det hjälper.
Ska även söka upp den tråden du tipsar om.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-09 17:55
Ursprungligen av daniels:

Jag har satt upp Airporten flertalet gånger tidigare och då har det fungerat med den installation/konfiguration som jag försökt med även nu, och då har också nätverket varit i princip detsamma - dvs jag har suttit uppkopplad trådlöst mot en router och jag har låtit Airport expressen ansluta till det befintliga nätverket, men det var just det som inte gick nu efter flera försök och därav mitt problem nu med IP-nr.

Men har verkligen det varit i samma bostad med samma operatör och abb? För du skriver "i princip" vilket direkt faular ut din jämförelse om att det *måste* fungera och att felet ligger hos OS X. Vi är lite för många som har lyckats med att ställa in en Airport Express både ensamt och tillsammans med annan utrustning från operatören. Då har antingen operatörens router eller användarens router behövts ställas i brygg- respektive accesspunktläge. Men det går inte att sätta två routrar bakom varandra och NAT påslaget och tro att det fungerar. Men det går alltid att läsa i manualerna till respektive utrustning hur den fungerar.

Ursprungligen av frazze:

Men har verkligen det varit i samma bostad med samma operatör och abb? För du skriver "i princip" vilket direkt faular ut din jämförelse om att det *måste* fungera och att felet ligger hos OS X.

- Det har inte varit i samma bostad dock, men den lägenheten jag bor i nu har samma modell av router som jag själv hade i min förra lägenhet och det är samma dator jag sitter på fortfarande samt airport express. Även samma typ av abb och operatör.

Vad gäller ihopkopplingen av Airport express kan jag inte säga vart felet ligger, men att jag inte får korrekt IP till datorn så känns det som att det är datorn det hänger på med tanke på att jag får korrekt IP i telefonen när jag ansluter trådlöst med den.

Hur ser du att du inte kommer åt inställningar trots att det finns guider hos BBB som beskriver hur man kommer åt dom? Vilket felmeddelande och/eller fönster poppar upp som anger det? Vad säger webläsaren?...
- Jag väljer att ansluta till routern genom att knappa in 192.168.1.1
Där står den och försöker ansluta en bra stund innan den meddelar att "anslutningen avbröts, Servern på 192.168.1.1 svarar inte." Detta gäller både FF och Safari.

Vad händer det om du följer den instruktionsvideo som finns hos BBB för att installera en Airport Express?
- Den har jag inte lyckats hitta. Skulle vara bra och se den. Har du länk till den?

Jag bifogar 3 bilder som visar status för dels ethernet inkopplat, dels för Airpoort samt för iPhone.

Ethernet
Airport
iPhone

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-10 21:05
Ursprungligen av daniels:

- Den har jag inte lyckats hitta. Skulle vara bra och se den. Har du länk till den?

Kundservice -> Guider

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-10 21:10
Ursprungligen av daniels:

- Jag väljer att ansluta till routern genom att knappa in 192.168.1.1 Där står den och försöker ansluta en bra stund innan den meddelar att "anslutningen avbröts, Servern på 192.168.1.1 svarar inte." Detta gäller både FF och Safari.

Har du gjort som det står i manualen:

Citat:

För att överhuvudtaget kunna logga in och göra ändringar på Xavi 5258 måste datorn ligga på samma nät. Detta åstadkoms genom att ställa in en fast IP-adress på datorn. Ett lämpligt alternativ är att ställa in IP-adress 192.168.1.2 och nätmask 255.255.255.0. När detta är gjort tillåts åtkomst till enheten.

Kan du berätta för oss hur du har gjort det så kan vi bilda oss en uppfattning om du är med på vad som behövs göra.

Ursprungligen av frazze:

Har du gjort som det står i manualen:
Kan du berätta för oss hur du har gjort det så kan vi bilda oss en uppfattning om du är med på vad som behövs göra.

Tack, beskrivningen för Airporten låg precis framför ögat på mig på guide-sidan.
Jag hade snurrat runt bland deras manualer längre ner.

Nu lyckades jag också komma åt routern. Kände inte till att jag behövde vara trådansluten för att göra det, men nu gick det. Kunde inte hitta några ledtrådar för att lösa mitt problem där inne, men om ni vill att jag lägger upp skärmdumpar därifrån så gör jag det.

Jag hänger med på vad ni menar, men hänger ni med när jag beskriver mitt problem?

Bevaka tråden