Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du haft problem med Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-09-03 13:49

När Leopard kom startade jag den här tråden, och även nu vore det intressant med lite statistik. Nu finns det ju redan några trådar om ämnet, men den här är menad mer som statistik, om man inte orkar läsa igenom alla inlägg i de andra trådarna. Hoppas ingen misstycker

Jag kan inte skapa .pdf från min gamla ("X") version av Word.

/Magnus

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-03 15:43

en kollega tappade fick strul med airport den säger att han inte har ett airport kort installerat men trådlösa fungerar trots det lite små udda. Han satt på en mac pro

Ursprungligen av Mindmeld:

en kollega tappade fick strul med airport den säger att han inte har ett airport kort installerat men trådlösa fungerar trots det lite små udda. Han satt på en mac pro

Det där är ju ett vanligt problem med vad som verkar vara en lösning i den stora SL-tråden.

Spaces uppför sig en aning ryckigt på 8600M GT.

iTunes krashar när jag klickar på iPhoneikonen för synkronisering. Verkar som om min externa cd-läsare inte fungerar riktigt med USB-anslutningen, för om jag stänger av cd-läsaren fungerar synkroniseringen som den ska.

Den blå ramen som visar vilka fönster som är öppna i Exposé är bland det fulaste jag sett. Kanske att det går att vänja sig? Ingen bugg dock.

Valutakonverteraren i "Omvandlaren" i Dashboard har inledande gemener (små bokstäver) på valutorna. Jag vill ha euro med versalt E.

Har bara råkat ut för en total krasch i Snow Leopard än, på helt ren installation. Det är lite märkligt, hårdvaran var superstabil på 10.5.8.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-03 20:15
Ursprungligen av Capeman:

Det där är ju ett vanligt problem med vad som verkar vara en lösning i den stora SL-tråden.

ok kul ska dirigera han hit så han får kolla han vet inte ens om 99mac och är en avid mac användare

varken mitt mobila bredband huwaei e220 eller skrivare xerox Phaser 6110n fungerar längre

Xerox säger drivrutiner "kanske kommer innan jul". Detta verkade gälla typ alla derasmodeller.

Tele2 har inte ens svarat på mitt mail

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Xerox säger drivrutiner "kanske kommer innan jul". Detta verkade gälla typ alla derasmodeller.

Någonting verkar ha hänt med utskriftshanteringen, min HP Laserjet 1022 funkar iofs men duplexfunktionen vill inte vara med. Men å andra sidan fungerar allt annat runt utskriftshanteringen så mycket bättre för min del, framför allt buggar inte skrivareländet längre loss så fort det finns mer än ett utskriftsjobb i kön, så jag ska väl egentligen inte klaga...

Ursprungligen av =JoNaZ=:

varken mitt mobila bredband huwaei e220 eller skrivare xerox Phaser 6110n fungerar längre

Xerox säger drivrutiner "kanske kommer innan jul". Detta verkade gälla typ alla derasmodeller.

Vår Phaser 6350DX funkade inte men det fanns en liten ruta som sa att jag skulle köra programuppdatering och vips kom det nya drivrutiner som funkade utmärkt

Ursprungligen av =JoNaZ=:

varken mitt mobila bredband huwaei e220 eller skrivare xerox Phaser 6110n fungerar längre

Xerox säger drivrutiner "kanske kommer innan jul". Detta verkade gälla typ alla derasmodeller.

Jag hade samma problem med min 6110n, men jag har löst problemet.

Hämta ner senaste drivrutinerna från xerox.com, eller via skrivarens webbinterface.
Installera Rosetta från SL-skivan.
Gå sedan till hem/library/printers/xerox. Välj "Visa info" klicka för "Öppna i 32-bitars läge" och "Öppna med Rosetta".
Upprepa detta för samtliga användarkonton i datorn.

Denna lösningen verkar fungera än så länge.

Mvh / Johan

Installerade snöleoparden idag på min MacBook och det gick fint, förutom dom kända problemen med huawei modem och bank-id så är det bara ppm's hemsida som jag inte kommer åt med safari, men det gör inget då jag föredrar firefox. Men i 10,5 funkade inte bank-id i firefox heller, så helt 100 är väl inget system eller program.
Jag tillhör väl inte dom mest avancerade användarna så det finns säkert mer som inte funkar än, och jag har inte hunnit med så mycket testade heller.
Så för min del känns det så där då jag inte upplevt några större prestandaökningar heller, ok startar lite snabbare och kanske öppnar program snabbare men det är marginellt. Jag tror nog snabbheten ökar när vi får program som är skrivna för systemet fullt ut, eller är jag helt fel ute.......
Johnny

ps. ett stort tack till alla som svarar på frågor som kommer in, jag behöver sällan ställa några egna bara söka lite, ok lite utanför tråden men ändå...

Tycker SL är den version som hittills fungerat bäst. MYCKET bra uppdatering.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-09-04 16:37

Safari kraschar irriterande frekvent, några plugins som inte fungerar. Utöver det - inget allvarlig.

  • Medlem
  • Lessebo
  • 2009-09-04 20:58

iPhoto + grafikkort?

Jag har uppdaterat till Snow Leopard. Är det någon mer som har problem med iPhoto?
När jag öppnar upp ett kort i i "helskärm" känns det som att grafikkortet inte hänger med längre. Bilder jobbar en stund sedan kan en "halvtaskig bild komma fram" främst i helskärmsläge och när man bläddrar.

Problemet uppstår inte när jag gör samma sak i Aperture.

Ursprungligen av lumipa:

...känns det som att grafikkortet inte hänger med längre...

Om man tror att man har problem med grafikkortet, så kan det ju vara bra om man berättar vilket grafikkort (och kanske även vilken datormodell) det handlar om...

Och iPhoto är uppdaterad till senaste versionen?

Nexus Personal fungerar inte för mig - har ännu inte hittat en lösning och därmed kan jag inte använda BankID... Surt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-05 13:09

Högerklicka på Safari i programmappen och välj "Visa info". Därefter bockar du i "Öppna Safari i 32-bitarsläge" och vips så funkar BankID i Firefox trots att Nexus stängs ner direkt så kommer inloggningsrutan upp och det fungerar som vanligt!

Ursprungligen av danielka:

Nexus Personal fungerar inte för mig - har ännu inte hittat en lösning och därmed kan jag inte använda BankID... Surt!

  • Medlem
  • Lessebo
  • 2009-09-05 07:43

iMac 20 med uppdaterad iPhoto. Men jag tror inte att problemet är grafikkortet utan mer som att det är.. "liknar". Allt annat fungerar.

I princip allt flyter på bra och det känns rappare rent allmänt så jag är helnöjd. Det är bara en liten sak som stör mig och som dykt upp efter uppgraderingen: ljudvolymen står på max varje gång datorn startas. Detta oavsett vad det var för volym när den stängdes av innan. Någon som har något tips?

Det ligger 2 filer under /Library/Preferences/Audio.
Släng dessa, och ställ om volymen. Starta om.

Ska testa omedelbums - tackar!

Jag har fått knas med synkningen av anteckningar kontakter och kalender mellan iPhone och MBP via MobileMe efter uppgradering till SL.

Alla inställningar m.m. ser ut att vara rätt men synkningen fungerar inte hur jag än gör. Tidigare så fungerade det kalas och på sekunder åt alla håll innan SL.

Nån som har samma problem?

Finns det en lösning?

Dr Tinnitus

Jag installerade en ny MacBook Pro med 10.6 för att se hur det fungerade. När man blädrar igenom filsystem på en 10.5 maskin (t.ex. skrivbordet) och sedan tittar på 10.5 maskinen efteråt så har vi haft problem med att alla ikonerna har flyttats runt (slumpmässigt) och storleken då ikonerna visas har ändrats.

Det är ett problem när man har tusentals filer som ligger snyggt och prydligt organiserat så att folk kan hitta dem snabbt.

Så 10.5 åker tillbaka på.den MacBooken.

Plex har lite problem med grafiken. Numera styr fjärren både Plex och Frontrow samtidigt... irriterande.
Hoppas på uppdatering snart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-05 13:04

Det finns en hel hög med problem med 10.6! Uppdatering kommer inom 14 dagar!

Sedan jag uppgraderat till Snow Leopard så startar iTunes varenda gång jag trycker på play/pause eller spola framåt/bakåt. Det är vansinnigt irriterande, jag har ju de knapparna till Spotify!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-09-05 21:59

Nexus Personal och Globetrotter connect kraschar. Den förra bara dör, och den senare ger KP. Inte hela världen än så länge, men jag hoppas det kommer uppdateringar till båda programmen inom kort.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-09-05 22:03

Typsnittet Times New Roman beter sig lite konstigt i Pages

  • Medlem
  • 2009-09-07 22:37
Ursprungligen av gunek:

Typsnittet Times New Roman beter sig lite konstigt i Pages

Fungerar som den skall för mig, Gunnar
bosse

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-09-08 07:47
Ursprungligen av Bosse:

Fungerar som den skall för mig, Gunnar
bosse

Jag löste det. Hade TNR både i min användares biblioteksmapp och i hårddiskens biblioteksmapp. Tog bort den från min användare så den istället använde hårdiskens och då funkade det.

Bevaka tråden